CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Det er en dansker Niels Sveje som står bag Bike 2.0 som netop har vundet Seoul Cycle Design konkurrancen.  Cyklen er spækket med nytænking,...

Det er en dansker Niels Sveje som står bag Bike 2.0 som netop har vundet Seoul Cycle Design konkurrancen.  Cyklen er spækket med nytænking, så det er fuldt fortjent at den får prisen.

Den danske designer har i samarbejde med ingeniører fra IPU designet og udviklet en cykel i hydroformet aluminium, og kæden er erstattet af elektrisk transmission. Elektrisk transmission er ikke noget nyt, det er forsøgt før – og droppet igen, men designerne har valgt at tage teknologien op igen, fordi adgangen til supereffektive komponenter kan bringe virkningsgraden op på noget fornuftigt. Design og ingniørkonsulent hos IPU, Jesper Windum forklarer:

»Vi ved godt, at vi ikke kan komme i nærheden af de 95 procent virkningsgrad som en traditionel kæde kombineret med et udvendigt gear i dag har. Men måske kunne man opnå nogle andre fordele med den elektriske transmission,« siger han. Jesper Windum vurderer, at virkningsgraden for en cykel med elektrisk transmission i dag ligger på 70-80 procent, alt efter hvor gode komponenter man vælger.

På IPU er man netop nu ved at bygge en fysisk model af fremdriftsystemet for at kunne eftervise beregningerne.

Elhybridcykel

Brugen af elektrisk transmission giver flere frihedsgrader, når det gælder design. Det kunne for eksempel være muligheden for at installere et lille batteri og dermed kunne oplagre energi, når man kører ned ad bakke eller bremser. Dermed kan cyklisten nøjes med at træde pedalerne i samme tempo, uanset om det går op eller ned i det danske landskab. Et lidt større batteri kunne ligefrem få cyklen til at fungere som en slags plugin-hybridcykel, altså med mulighed for opladning af batteriet. Når der ikke længere er mekanisk forbindelse mellem pedalernes omdrejninger og overførslen af mekanisk energi til underlaget, opstår der nogle designmæssige muligheder.

Designerne overvejede for eksempel, at flytte tyngdepunktet og pedalernes placering alt efter om man skulle kører hurtigt, og derfor helst ville have en lav cykel med mindre vindmodstand, eller skulle køre i byen, hvor overblik var at foretrække. »Vi kiggede på forskellige fysiske udformninger af cyklen, men det viste sig, at det traditionelle cykeldesign, var det mest robuste, så det har vi holdt os til,« siger Jesper Windum.

Han peger dog også på andre spændende muligheder inden for de rammer. For eksempel muligheden for at installere forhjulstræk.

Link

CYKELPORTALEN