CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: BenBen skifter gear BESØG: BenBen skifter gear
To cykelbrødre fusionerer og åbner ny shop/værksted på Amager udelukkende med egne nicheprodukter indenfor Gravel segmentet BESØG: BenBen skifter gear

 

Ser man sig omkring hos vore Europæiske naboer,  opleves en stadig større opblomstring af små iværksættere, hvor den ædle kunst at bygge og svejse rammer på mål, i disse år ser lidt  af en genopblomstring. England og Tyskland har hidtil været primus motor i denne udvikling, men også i de gamle østeuropæiske stater, er der kommet godt gang i svejseflammen igen.

Trods Danmarks fine omdømme som cykelland på niveau med Amsterdam kniber det stadig en smule med decideret dansk cykelproduktion,  hvor vi med få undtagelser ikke rigtigt haft noget lignende siden de glade Banani dage.

Men det vil de to brødre Ari- og Ben Rosenzweig gerne  være med til at lave om på. Siden barnsben er de vokset op med cykler og gennem en fader der var uddannet værktøjsmager lært at bruge hænderne gennem et praktisk håndværk.  Ben på Østerbro der gennem mange år drev BenBen  cykelbutikken vi tidligere har besøgt, og Ari i Israel hvor han havde værksted for de fineste custom made cykelrammer i stål og titanium. Efter en årrække i mellemøsten, er Ari vendt tilbage til Danmark, og de to brødre har fusioneret og etableret sig på ny i et kombineret værksted og butik beliggende tæt ved Prøvestensbroen på Amager..

Fremfor at favne bredt som det næsten er normen blandt andre, går de to brødre den modsatte vej og vil i første omgang koncentrerer sig om to produktsegmenter.  En serie af egen designede men Taiwan producerede gravel rammer i stål og titanium, og hundrede procent kundespecificerede og individuel designede inhouse producerede rammer også i stål og titanium.

“Det er først og fremmest passion for det unikke og kælen for detaljen, der er den drivende kraft i det nye BenBen. Om det så på længere sigt vil vise sig at blive en god forretning, kan kun tiden vise” fortæller Ari. Men det primære for os begge har altid været at beskæftige os med noget vi selv synes er sjovt og interessant og som giver mening fremfor bare at lange fjernøstlige produkter over disken i en uendelighed.

Gravelbiken er den nye hippe cykeltype, der langt hen af cykel vejen kan det som en landevejsracer og mountainbike kan hver for sig. Det er derfor en cykeltype der for mange vil kunne erstatte flere cykler og som i BenBen’s fortolkning er ret klassisk og tidsløs i sin grundkonstruktion. Da rammen er konstrueret så alsidig vil den appellere til en meget bred gruppe af cyklister der gerne vil bruge sin cykel til lidt af hvert.  BenBen rammen er egentlig ikke ny.  Den kom til verden for godt halvandet år siden med Hansen Is som medinvestor, deraf navnet BenBen/Hansen. Den serie er nu næsten solgt og de næste rammer vil udelukkende bære navnet BenBen.

BenBen gravel rammen kommer i to varianter i henholdsvis stål og titanium. Den ene variant er primært for den sportsorienterede gravel cyklist mens den anden variant har alle bøsninger og pålodninger  parat til det helt store Bikepacking eventyr.  Rammen har en sporty geometri og er udlagt til 700c x 45 mm dæk eller 650B x 2,2”. De fås i fire farver og fire forskellige størrelser.  Et stålramme kit inklusiv kulfiber forgaffel koster kr.  9.995,- mens et tilsvarende sæt i titanium ligger på omkring de kr. 16.000,-  Som kunde kan du vælge selv at gå derfra og montere dine favorit komponenter, eller lade BenBen hjælpe med det. Som et supplement tilbyder Benben en række tilbehørs komponenter i matchende design, der løbende vil blive suppleret med flere nye produkter. I første omgang er der tale om frempind, styr og saddelpind samt et par solide hjulsæt med “gammeldags” smørenipler i navene.  Jo cykeldrengene ved hvad der virker og som holder på længere sigt, noget som i dag desværre er en sjældenhed på standard hyldevarer.

Der tales meget om Custom cykelbyg  i dagens Danmark og mange mærkevare brands bulder højt i markedsføringens hellige navn og tilbyder noget som med rette kan kaldes Pseudo Custom, hvor producenten tilbyder et udvalgt af faste ramme størrelser og forskellige valg af nøglekomponenter. Men rigtig Custom Made bliver det nu aldrig.

En BenBen Custom ramme, er den ægte vare og bygges op helt fra bunden. Beslutter du dig for en Custom ramme fra Benben er det ikke lige noget du går ind fra gaden og køber. Det er en længerevarende proces, der starter med enten  via mail, telefon eller direkte kontakt at Ari interviewer kunden for på den måde at få de mest udførlige informationer omkring, ønsker, krav og specifikationer. En vigtig faktor er kørestil og eksisterende cykel eller cykler. Ud fra disse informationer konstruerer Ari et oplæg der præsenteres for kunden.

Stort set alt kan lade sig gøre i de traditionelle  favorit materialer, stål og titanium både som stel og forgaffel. Hvis der er helt særlige krav eller ønsker til specielle udformninger kan dette som regel også lade sig gøre i form af f.eks 3D printede titaniums lugs. Rejse Cyklisten kan få de populære S&S koblinger så stellet kan skilles ad for lettere transport. Benben arbejder med rør fra Reynolds, Columbus, Decaddia og Tange.

Der tales meget om indvendige kabelføringer i disse år, og naturligvis kan BenBen også dette, hvis kunden måtte ønske det. Men generelt fraråder vi det, da så store huller i skrårøret uanset udførsel altid vil svække styrken i rørene. Desuden er det bare væsentligt lettere at arbejde med udvendige kabler både ved montage og efterfølgende service og udskiftninger. Men look og lir er tit i højere kurs end funktionalitet og holdbarhed.  Som udgangspunkt har kunden altid ret, men vi forbeholder os retten til at stille spørgsmål ved konstruktionsprincipper hvor vores erfaring siger at det  ikke vil fungere i praksis.

Efter at kunden har godkendt oplægget, begynder Ari at bygge selve rammen. Selvom der egentlig ikke er nogen raketvidenskab i en cykelramme andet end stor omhyggelighed og kælen for alle detaljer, skal du som kunde, igen afhængig af hvor travlt der er, regne med minimum 10 ugers leveringstid fra start til slut. Lakering af rammen foretages hos en ekstern partner med ekspertise i lakering.  En Custom Stålramme ligger prismæssigt på  kr. 17.000,- mens en Custom titaniums ramme sniger sig op på kr. 26.000,- Som udgangspunkt skal der altid lægges en depositum inden BenBen går i gang med svejseapparatet.

Prisen kan synes høj, men taget i betragtning, hvad mærkevare brands tager for deres topmodeller, syntes prisen mere end rimelig, ikke mindst når en person  har lagt sved og tårer i at bygge en ramme til dig, der er fuldstændig som du ønsker. En sådan oplevelse kan ikke gøres op i penge, og overstiger langt en mærkevare brand topmodeller der stadig er industrielt og samlebånds produceret. Og du vil formodentligt herefter være den stolte ejer af en håndbygget ramme  for resten af livet. BenBen samarbejder også med flere udvalgte cykelforretninger hvor nye kunder kan se eksempler på deres cykler.

BenBen yder livsvarig garanti på deres Custom rammer, så hvis den knækker bliver den naturligvis repareret eller ombyttet afhængig af skaden.  Apropos brud så har Ari aldrig set et fuldstændig rent brud på en stålramme eller titanium ramme, i modsætning til f.eks kulfiber der knækker helt. Normalt revner et stålrør langsomt og vil ofte kunne repareres inden skaden bliver for stor.

Det nye BenBen på prøvestenen er absolut et besøg værd, og brødrene har altid tid til en sludder. I direkte sammenligning med den nye fremherskende trend hvor en cykelforretning/værksted mere skal ligne en klinisk tandlægeklinik, er det også en befriende oplevelse at besøge BenBen hvis industrielle og rustikke look med gamle tæpper på gulvene giver en helt særlig atmosfære og stemning…

Link

CYKELPORTALEN