CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Belgisk håndbyg fornem eksponent for stål, et stelmateriale der stadig udvikler sig Belgisk håndbyg fornem eksponent for stål, et stelmateriale der stadig udvikler sig
NEJ det er ikke endnu en massefremstillet landevejsracer i kulfiber... Belgisk håndbyg fornem eksponent for stål, et stelmateriale der stadig udvikler sig

Vi har sikkert alle vores favorit cykel og de nørdede nok også deres favorit stel materiale. Der stadig megen hokus pokus og religion forbundet omkring hvad der er det rette, men i langt de fleste tilfælde er det dine følelser og præferencer der afgør forskellen, da velkonstruerede stel stort set kan laves i alle materialer og fungere ligegodt, så længe konstruktøren kender materialet, med dets stærke og svage sider, samt ikke mindst sin egen kunnen og formåen. Du kan læse mere om de basale egenskaber for de mest udbredte stelmaterialer i vores  STELMATERIALER.

Jaegher Cycles tilføjer et 3D buk til deres forarbejdning i stål

Da kulfiber år tilbage kom på cykelbanen som materiale til cykelstel, så cykelverden en række meget organiske ja nærmest skulpturelle steludformninger, hvor stel så ud som om det var ud i et stykke uden svejsesømme og muffer.

Det satte en udvikling igang, der hurtigt bredte sig til de andre “traditionelle” stelmaterialer, der langsomt udviklede nye tekniker som gjorde at man efterhånden idag kan lave stel som er svære at afgøre hvilket materiale de er udformet i.

Belgiske Jaegher Cycles er ingen ny årsunge. Vi skrev om dem tilbage i 2016 i -Jaegher Cycles-  Hos Jaegher opererer man med rustfrit stål, der skal tig svejset og derfor stiller lidt andre krav til svejserens håndelag og omhyggelighed.

På årets første cykelmesse i Belgien (se vores kalenderoversigt over samtlige cykel messer for 2024) viste Jaegher nye takter med 3D print. Her viste de en nyfortolkning af deres top of line Ascender Phoenix landevejsracer, hvor de forener nyeste 3D print teknologi med klassiske stålrør.

For at kunne matche 3D-printede dele i rustfrit stål til en 100 % pasform, lader de en parametrisk model drevet af kunstig intelligens finjustere udformningen af kron- og saddelrør. Herefter er bare sætte det lige over- og saddelrør i 3D mufferne. Svejs det hele sammen og slutresultatet er en organisk udformet stålramme i rustfrit stål, der ikke behøver nogen efterbearbejdning eller for den sags skyld en lakering, hvis du som kunde ønsker dette.

Link

CYKELPORTALEN