CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Asia Bike 2012 forventer 66 procent flere udstillere – med fokus på luksus cykler. Asia Bike blev lanceret sidste år og er en asiasisk...

Asia Bike 2012 forventer 66 procent flere udstillere – med fokus på luksus cykler. Asia Bike blev lanceret sidste år og er en asiasisk lillesøster  til EUROBIKE. Ved lancereingen sidste år var der 138 udstillere og ifølge arangørerne og industri insidere, har denne særlige messe et stort potentiale som en cykelmesse for luksuscykler til det nye asiatiske marked som er i voldsom vækst.  Messen løber af stablen den fra den 26 til 29 juli, 2012, og  arrangørerne forventer omkring 30.000 besøgende.

Asien Bike er et fælles projekt mellem tysk Messe Ltd i Beijing  som er et datterselskab af  Messe Friedrichshafen) og dets messearrangør partnere i Nanjing.  Messen har to dage for handelsbesøgende og to for offentligheden. “Den dobbelte messe i Asien Bike og Asien Outdoor drager fordel af synergieffekter mellem de to brancher, som er mere og mere tydeligt i Kina også.
2012 udgaven af Asien Bike forventer 230 udstillere på 24.000 m², hvilket er dobbelt areal af den første udgave.  Branchens sværvægtere er repræsenteret, Shimano, Specialized, Look, Merida, Cube, BMC, Cervelo og Focus, Nye brands er Bergamot, BH, Bianchi, Corratec, Mercedes Smart, Haibike, Staiger, Hercules, KTM, Pinarello og Wheeler.

“Det faktum, at 75 procent af udstillerne kommer fra udlandet viser, hvor meget den internationale cykelindustri er fokus på det voksende kinesiske marked for luksus og sport cykler,” siger Knut Jaeger, formand for messe i Nanjing. Ligesom Eurobike har Asia Bike også en række omfattende støttearangementer , herunder et modeshow, forum diskussioner, pressemøder og forskellige workshops. Desuden haller har to testcentre til racercykler og mountainbikes, med naturalistiske spor af jord, sten og græs.

Men højdepunktet er igen “Best in Show”  hvor de mest luksuriøse og dyreste cykler på markedet præsenteres. I år vurderer arrangørerne at disse cykler har en samlet værdi ca. 1 million euro). Messen opfylder derfor et særligt kinesisk markedssegment:  hvor køberne er nyrige kinesere som ønsker den bedste cykel på lige fod med den bedste bil, bedste lejlighed.  Brand Image er for disse kunder ofte vigtigere end cyklens funktion.

Blandt de tjenester Asien Bike 2012 er Business Matchmaking-programmet. Dette blev inspireret af det faktum, at mange udenlandske brands på dette nye marked, som stadig søger distributions partnere, eller måske udvidet produktionskapacitet i Kina. Business matchmaking service besvarer dette behov, med mødested i den europæiske Pavilion. Dette er en gratis service for alle Asien Bike udstillere.

Cykel markedsudviklingen i Kina. I modsætning til det udendørs marked, er der ingen pålidelige statistikker for cykel markedet i Kina. Dette gælder især den stadig stigende sport cykel segment. Men alle markedsaktører taler om et boom i de sidste to eller tre år med stigninger på over 30 procent.  Den bedste aktuelle indikation af den faktiske mængde kan findes i den eksplosive vækst i de såkaldte brand butikker. For 2012, viser rapporter fra Giant på mere end 2000 butikker og i Merida i 1000 butikker. Trek og Specialized har også rapporteret vækst på 30 til 40 procent i 2011 og 2012.

Link

CYKELPORTALEN