ANMELDELSE: SOLO ANMELDELSE: SOLO
Fremragende cykelbog om en 4 årig solotur jorden rundt. ANMELDELSE: SOLO

Solo05

Nicolai Bangsgaard har siden sin hjemkomst i februar 2010 efter sin 4 årige SOLO cykeltur jorden rundt, brugt de lange vintermåneder dels til at holde sine populære foredrag,  og dels at lægge sidste hånd på hans bog. En bog der fortæller  om hans tanker og oplevelser på cykel alene jorden rundt fra 2006 til 2010.

Solo er en fremragende bog indenfor genren af rejsebeskrivelser.  Nicolais baggrund som antropolog fornægter sig ikke, så hans beskrivelser og tanker bliver gjort endog meget levende for læseren. Solo er meget mere end bare en cykelrejsebeskrivelse. Det en en sanselig indleven i Nicolai’s univers under hans 4 årige solotur jorden rundt.  Tanker om den verden vi lever i på godt og ondt og hvorfor netop cyklen er den ultimative redskab til at opleve verdens mangfoldighed.

Netop frygten er et af de gennemgående temaer i bogen, en frygt for det ukendte, det fremmede og det uforståelige, temaer som har lette vilkår i vores moderne medie omsuste kultur hvor de to fjer alt for ofte bliver til tre høns.  En frygt som sjældent holder stik i virkeligheden og afholder alt for mange fra at opleve verdens mangfoldighed fordomsfrit.

Solo03

Selvom Nicolai dagligt gennem 1413 dage stod konfronteret med ukendte stikke, lande og situationer var den eneste gang hvor han virkelig var bange da han stod helt alene ude i Tibets vildmark med en kraftig forstuvning af håndledet efter et grimt styrt i næsten 5000 meters højde.
Ellers er Nicolais levende fortællinger kun rosende og positive oplevelser fra en verden i cykelhøjde, en verden som byder på livsglæde, gæstfrihed og stor hjælpsomhed fra folkeslag som lever meget langt fra det forkælede samfund hvor vi tager alting for givet.

Uddrag fra bogen
Det drejer sig om udfordringerne ved at cykle gennem barske terræner, og om besværlighederne (og glæderne!) ved at gøre det hele solo. Om at være væk fra alt det velkendte, og om at lære at finde tryghed i det ukendte. Det drejer sig om at leve billigt og føle sig rig. Det drejer sig om at tro (på hvad som helst, men vigtigst af alt sig selv) og om ikke at frygte, for virkeligheden er sjældent så slem, som folk går og tro. Det drejer sig om den nærmest latterlige glæde og berusende frihedsfølelse, jeg oplever ved at cykle gennem smukke landskaber og ved at møde nye mennesker. Det drejer sig om appetit (på livet og andet ), om glæden ved nuet og det umiddelbare.

Jeg ved, at der er lige så mange måder at være lykkelig på, som der er undskyldninger for ikke at (turde) at forfølge sine drømme. For mig ligger en af nøglerne til Glædens Port ved at leve et liv, hvor splittelsen mellem det, jeg gør , og det, jeg vil ikke eksisterer…”

Solo02

Solo er en af den slags bøger som burde læses af alle, også ikke cyklister som forhåbentlig efter at have læst den vil få deres opfattelse af verden revideret, og fået mod på at tage ud i den med åbent sind og arme og finde ud af hvor ens vi grunden er uanset hudfarve religion og kultur.

Ud over at være en god fortæller, er Nicolai også en fremragende fotograf. Bogen er krydret med meget flotte billeder både af de imponerende landskabe, sjove situationer og de mange mennesketyper Nicolai mødte på sin vej.  Det er befriende at se at nogen stadig tør bruge s/h foto som formidling af indtryk. Det format giver stadig en stemming som intet farvefoto kan.  Mange af billederne ligger på Nicolais Flick fotoalbum

Uddrag fra bogen
Politikerne vil sikkert ikke bryde sig særligt meget om, at alle gjorde som jeg, for nogle skal jo holde velfærdshjulene igang  hjemme i Danmark. Det er klart, men er det min hovedpine ? Drejer det sig ikke primært om at finde en hylde i livet , hvor tilfredsheden, glæden, eller måske enddda lykken kan bo ?. Kronologisk bærer livet forudsigelighedens kim fra fødslen via “livet” til vi havner i den firkantede træboks. Der ender vi tids nok alle engang. Don’t worry too much about it.”

Bogen er anbefalelsesværdig til alle som holder af en god og nærværende fortælling og Nicolai er en fornem ambassadør for det åben sindede menneske, en mennesketype som har trange kår i vores lille selvtilstrækkelige land hvor fremmedhad har alt for gode kår.  Bogen er desuden en stor inspiration til alle os og ikke mindst kommende cykelglobetrottere som for evigt har fået bacillen i blodet.

Solo04

Som mangeårig turcyklist kan jeg kun anbefale at gå til et af Nicolais foredrag, som hører blandt de bedste jeg endnu har oplevet. De er levende og inspirerende, med deres kombination af fortællinger, billeder, lyde og video. Læs mere om dem og bogen på hans hjemmeside.

Bogen er på 404 sider, med 232 billeder. Den koster kr. 279,- og kan bestilles direkte hos forfatteren.