CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

3T Bike introducerer Exploro ULTRA 3T Bike introducerer Exploro ULTRA
Den på mange måder fremsynede og epokegørende Exploro kommer nu i sin hidtil mest ekstreme version.. 3T Bike introducerer Exploro ULTRA

Da 3T lancerede Exploro i 2016 var der mange skeptikerne der ikke forstod hvor en  aerodynamisk optimeret gravelcykel hørte hjemme. Men de fleste misforstod konceptet da gravelbiking i høj grad er en multidiciplin, der også foregår på asfalt. De fleste cyklister vil hellere end gerne offroad ud i naturen og cykle, men for de flestes vedkommende, skal de først igennem storbyjunglen af asfalt. Så hvorfor ikke gøre det både forholdvis let og hurtigt.

Her er det altafgørende, at en performance gravelbike ikke kun præsterer på løst underlag, men også på veje med fast underlag

Ellers kan du lige så godt køre på en mountainbike (ikke at der er noget galt i det). Så ironien er, at for at gøre gravelture sjove, skal din cykel også udmærke sig på asfalt. Derfor blev Exploro sådan en succes, til stor overraskelse for mange i cykelindustrien. Og det er derfor, at dens endnu hurtigere søster, Exploro Racemax lagde yderligere til, ikke mindst forbi gravelløb  bliver stadigt mere og mere populære.

Racemax passer til dæk fra 35 mm op til hele 61 mm, men aerodynamisk klarer den sig bedst med dæk mellem 35-42 mm. Dette er alt rigeligt for langt de fleste, men nogle vil gerne gå til yderligerheder med jævne mellemrum.

Det kan der være flere årsager til:

  1. Du bor tæt på noget virkelig hårdt terræn, det være meget dårlige grusveje eller asfaltveje eller nogle fremragende singletrack.
  2. Dine marchhastigheder er relativt lave, hvilket betyder, at du har brug for mere dækbredde for at flyde over forhindringer og “aldrig gå”, end du ville have brug for ved den hastighed.
  3. Du elsker komfort, hader omveje og vil aldrig bekymre dig om, hvad du udsætter din cykel for.

Disse er alle gyldige grunde, og  betyder ikke, at du ikke kan lide fart. De betyder bare, at du vil have fart, på dine præmisser og ikke er villig til at dimensionere dine dæk for det.

3t Exploro Ultra
Ultra passer til dæk fra 35-61 mm WAM, men den er optimeret til den  øvre ende af det spektrum. For eksempel er skrårør-halsen, der omdirigerer luftstrømmen, der kommer fra fordækket, bredere på Ultra end på Racemax. Andre ændringer inkluderer en let afstemt geometri og et meget smart sadelrør.

Ved første øjekast er saddelrøret aero ligesom Racemax, og har samme baghjulsudskæring. Udskæringen er naturligvis større for at kunne rumme større 700c dæk. Mens ydersiden er aero, er indersiden rund. Så den passer til en standard sadelpind, hvilket giver dig mulighed for at køre med en standard, dropper eller affjedret sadelpind.

Så den nye Ultra tilbyder:

  1. Aerodynamik for at få dig hurtigt igennem de nemme ting
  2. Massive dæk til at få dig sikkert igennem de svære ting
  3. Fuldstændig fleksibilitet til at vælge en standard, dropper eller affjedret sadelpind (27,2 mm)

Ingen affjedring ?
3T får ofte  spørgsmål om affjedring på gravelbikes. Selvfølgelig er der et marked for alt, og du kan udskille lige så mange nicher, du vil, men for langt de fleste gravelcyklister giver aktiv affjedring ikke særlig meget mening. Hvis gravelcykling skal være sjovt  betyder det også god fart  på asfalterede veje. Her  hjælper det ikke at tilføje vægt og kompleksitet med affjedring.

Selvfølgelig kan der være terræn, der er lidt hurtigere med affjedring, men på bekostning af fart  på asfalterede veje? Målt i tid, nok ikke i de fleste tilfælde (og selv da, hvad er meningen? At være hjemme før?) Men endnu vigtigere, vil du opgive brolagt sjov i bytte for hvad? Off-road-tingene er sjove uanset, ingen grund til at tilføje affjedring for sjov.

Grundlæggende risikerer tilføjelse af affjedring at forvandle en gravelcykel til en dårlig mountainbike. Hvis de ting, du kører, kræver affjedring, kan du lige så godt køre på en god mountainbike. Hvis det ikke gør det, så gør det  hurtigt, let og effektivt.

Eller er der affjedring?
Selvfølgelig har Ultra en slags affjedring. Det er dette hypereffektive, super-proprietære multi-linksystem, der tilføjer komfort og greb til cyklen. Det kaldes DÆK. Og når du først kører på noget op til et 61 mm  på Ultra, giver disse dæk dig et væld af affjedring. At gå fra et 40 mm eller endda 50 mm dæk til et 61 mm dæk er en Game Changer. Og det er ikke kun for at tilføje komfort, grebet på et så massivt dæk er også, ja, massivt. Det betyder, at du vil cykle mere og gå mindre på selv det mest krævende terræn. Og igen det primære er at det skal være SJOVT.

700c vs 650b
Ultra giver dig mulighederne mellem et bredt 700c-dæk eller et endnu bredere 650b-dæk. I teorien kunne du designe en cykel til kun 700c og ​​bare gøre dækkene større og større. Hvorfor ikke 700x61c, eller i det mindste 700x55c eller 700x50c? Problemet er, at de dæk er store, virkelig store. Ikke et problem på en mountainbike, som har et langt frontcenter, et langt kædestag og tonsvis af frigang til alle de bevægelige dele og til dine fødder (som ideelt set også skal have plads til at bevæge sig).

Men en gravelbike har brug for en meget kortere geometri for at være adræt og sjov på alle overflader. 700x50c dæk passer simpelthen ikke inde i sådan en geometri, du bliver nødt til at gå på kompromis med noget halvvejs i retning af en mountainbike. At gå til 650b på den anden side vil give dig et dæk, der – på trods af at det mærkes anderledes – faktisk har en størrelse, der minder meget om alle de 700c landevejsdæk, som gode vejgeometrier har været baseret på i over et århundrede.

Et klassisk tilfælde af, at jo mere vi ændrer os, jo flere ting forbliver det samme. Hvorimod at hænge på 700c kan føles som at holde tingene ved lige, men faktisk gør hele dækket meget mere klodset, på bekostning  geometri, pasform, tåafstand, håndtering m.m. Så 3T specificerer  700c dækbredde på omkring 46 mm WAM til Ultra og skifter derefter til 650b.

WAM/RAM
Med en ny Exploro Ultra kommer selvfølgelig et helt nyt sæt anbefalede dæk, der bruger vores WAM (Width As Measured) og RAM (Radius As Measured) system. Læs vores forklaring om det her og find 3T  anbefalinger  her

Ultra er tilgængelig i begrænsede mængder fra i dag som et rammekit, men kommer snart som komplet udstyrede cykler  (kan allerede forudbestilles). Så tjek alle specifikationerne eller kontakt din 3T-forhandler.

Exploro står stadig for os som en af de mest banebrydende gravelbikes i nyere tid, der  har fået stort set alle andre til at følge trop med noget lignende men aldrig så konsekvent 3T og Open Cycle var også blandt de første til at se x1 drivetrain brugt på andet end mountainbikes.  Læs vores test af Exploro LTD her.

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN