CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

10.000 km i Hutchinson’s nye landevejsdæk 10.000 km i Hutchinson’s nye landevejsdæk
Med det nye Challenger dæk slipper du for tubeless væsken og får ekstrem lang holdbarhed 10.000 km i Hutchinson’s nye landevejsdæk

Hutchinson har netop annonceret et nyt Challenger Tubeless dæk, der angiveligt skulle have en levetid på op mod 10.000 km.

Hutchinson Airshield skulle eliminere brug af tætningsvæske

Challenger Tubeless bygger på den eksisterende clincher-version og hævdes at tilbyde “et niveau af punkteringsmodstand, der hidtil ikke er set på noget landevejsdæk i den klasseSom sådan er Hu. Det nye Challenger Tubeless er målrettet mod helårs- og ultraudholdenhedscykling.

Det interessandte er dog at Hutchinson lover at dækket er så tæt at det vil kunne benyttes uden tætnings væske.

Det nye dæk udbydes i fire bredder, 700 x 25 mm, 700x-28 mm. 700 x 30 mm og endelig 700 x 32 mm. Vægten ligger mellem 385 og 450 gram.

De mange kilometer tilskrives Hutchinsons Hardshield-teknologi der har form af to punkteringsbeskyttelsesstrimler, der er lagdelt med Challengers 3×127 TPI (Threads Per Inch) dækkasse.

Et af disse lag er en fleksibel bred polyamid, der dækker slidbanens bredde, mens det andet er en smallere strimmel af superstærke aramidtråde der giver ekstra beskyttelse under dækkets kontaktfelt.

Ud over dette har Challengers en slidbane som er hele  2,3 mm tyk, hvilket er dobbelt så meget som dagens standard. Det betyder at dækket skulle kunne modstå en punkterskraft på mod 170 Newton. (hvordan de så lige måler dette)

Mens de fleste slangeløse dæk kræver brug af slangeløst tætningsmiddel for at opnå en lufttæt opsætning, siger Hutchinson, at Challenger Tubeless ikke har brug for det.

Naturligvis kan man stadigvæk benytte tætningsvæske for at lukke evt små punkterinsghuller, men det er også muligt bare at bruge en slange og så reparere dækket derhjemme uden de svinende væsker

Airshield-teknologien er et fleksibelt butyllag (det samme materiale, der bruges til at lave traditionelle slanger) på indersiden af ​​dækkassen.

Link

 

CYKELPORTALEN