Denne artikel er oprindelig skrevet til Cykelmotion Danmark tilbage i 2000. Selvom artiklen er 10 år gammel og de fleste af de testede sadler forlængst er udgået af programmet, giver artiklen et godt indblik i hvad man som forbruger skal være opmærksom på ved valg af den rette saddel.
Den seneste tid har der i flere dele af pressen været bragt artikler om mountainbiking og langdistancecyklings medvirken til forøget risiko for impotens og skadelige virkning på forplantningsevnen hos mænd. Det er selvfølgelig alvorligt nok men der er også andre typer skader i sidderegionen der kan forringe fornøjelsen ved cykling. Indenfor sportsmedicinen er der udført undersøgelser af menneskeanatomiens reaktion på nærkontakt med cykelsadler /1/ /2/. Vi ikke komme nærmere ind på karakteren af de forskellige skader, den viden kan læserne erhverve sig ved at bevæbne sig med nedenstående artikler (og et lægevidenskabeligt opslagsværk). Vores ærinde er i stedet forebyggelse, dvs. undersøge mulighederne for at undgå situationer der giver sadelskader ved at eliminere årsagen. Årsagerne til opståede sadelskader kan ifølge /1/ kort refereres:
• Hudirritation som følge af slid og for høj fugtighed. Slid kan opstå ved friktion, hvis to flader glider mod hinanden. Ved beklædning med ringe svedtransporterende evne, kan der opstå for høj fugtighed ved huden.
• Trykskader kan opstå som følge af folder i sadelbetræk/polstring, tøj eller ensidigt tryk fra sadlen. Folder feks. i form af en syning kan bidrage til øget lokalt tryk mod huden/muskler. Øget lokalt tryk kan desuden opstå som følge af fejlagtig positionering af sadlen, feks. en opad hældende sadelnæse. Det kan også anbefales at skifte sadel fordi sadlens udformning også kan bidrage til trykskader. Der foreslås bla. i /1/ at anvende gelepolstring således at trykket frasadlen kan fordeles mere uniformt over siddefladen.
Ovenstående årsager kan de fleste cyklister ved selvkontrol konstatere tilstanden af, bla. er der syninger i bukser eller folder i sadelbetræk i området hvor generne opstår? Er huden eller den nærmeste beklædningsdel meget fugtig efter cykelturen? Har sadlen under brugen altid været placeret i samme position? Hvis der kan svares bekræftende til ovenstående spørgsmål vil det være nærliggende at eksperimentere med ændringer af disse forhold der kan være potentielle kilder til gener. Hvis svaret er benægtende, hvilket nok er tilfældet for de fleste seriøse cyklisters vedkommende, er der næsten ikke anden udvej end at gå i gang med at eksperimentere med udskiftning af sadlen. Og her er mulighederne mange, for cykelindustrien tager selvfølgelig problemerne med sadelgener alvorligt. De har sendt deres produktudviklere i tænkeboksen og har med stor samvittighedsfuldhed udviklet sadler med alle mulige designs og indbyggede finesser der efter sigende kan afhjælpe problemerne.
Inden lægevidenskaben eller andre publicerer resultater for afprøvninger med de nye typer sadler har vi her på Cykelmotion med fare for vores velforbindende frygtløst kastet os ud i afprøvningen af virkningen af de slemme bæster, dvs. sadlerne altså.
Nu er det ikke kun mænd der kan være følsomme i de nedre regioner. På redaktionen har vi bla. modtaget breve fra kvinder der efter adskillige års afprøvninger af forskellige modeller efterspørger gode sadler til kvinder. Også denne problematik har cykelindustrien i deres betænksomhed adresseret og fremkommet med flere bud på kvindesadler.
Afprøvningsprocedure
Da vi her på Cykelportalen (i mangel af bedre) går ind for subjektive afprøvningsmetoder har vi nedsat et panel bestående af repræsentanter for begge køn, der lægger krop og cykler til afprøvningen. Det er ikke muligt at lave en fuldstændig sammenlignelig afprøvning for alle sadler, så skulle vi have kørt blindtest på en cykelsimulator, og det gider vi altså heller ikke. Testen består for hver sadel af min. 1 time terrænkørsel og 2 timer landevejs kørsel på mountainbike samt 3 timers landevejskørsel på racercykel. Der er benyttet den samme cykel (Race eller MTB), sadelpind og cykelbukser til alle sadler. Sadel-højden og –vinklen indstilles nogenlunde ens under alle test primært pga. af at sadlens centerpunkt kan være vanskelig at fastlægge, på nogle sadler sidder man naturligt længere fremme eller tilbage end på andre sadler. Som referencesadel anvendes Flitesadlen, dvs. det er den sadel vi kører på til sammenligning eller hvis vi kører på andre sadler end testsadlen under testperioden. Desuden er Flitesadlen nok den mest udbredt anvendte sadeltype og derfor er et oplagt valg som reference. Der testes kun en sadel ad gangen under testperioden for den pågældende sadel. Testperioden for hver sadel er så vidt mulig en uge hvorved sadlen giver det ”indtryk” ens daglige sadel ville give under træning. Vi vurderer sadlens anvendelighed til de forskellige cykeldiscipliner samt hvorledes den føles at køre på. Sadlens holdbarhed er vanskelig at fastslå under en så kortvarig periode men såfremt der bemærkes fejl eller brud under afprøvningsperioden bemærkes det naturligvis.
Udover den fysiske test vejes sadlen. Testpersonerne er sadelvandte så almindelige sadeltilvænnings problemer kan udelukkes.
Resultater
For at gøre det hele mere overskueligt og sammenligneligt, har vi valgt at give de enkelte sadler point i forskellige kategorier.
Vi benytter et pointsystem fra 1 til 5 sadler, hvor 1 er dårligt og 5 er bedst
Vi har delt det op i flg. kategorier
• Egnethed til landevej
• Egnethed til MTB
• Komfort opnår mindst point hvis sadlen under en at testsekvenserne giver trykskader/smerter eller rytteren oplever smerter/ubehag i sidderegionen ved cykling den efterfølgende dag.
• Vægt
• Pris
• Importør
Komfort | MTB | Race | Vægt | Pris | Importør | ||
Koski Engineering | Fastback | 4 | 5 | 3 | 288 | – | – |
Selle Italia | Trans AM MAX | 1 | 1 | 2 | 294 | Egedesøe | |
Selle Italia | Trans AM MTS | 1 | 1 | 2 | 273 | – | |
Selle Italia | Flite REFERENCE | 4 | 3 | 5 | 220 | 499 | – |
Selle Italia | Genuine Gel | 4 | 3 | 5 | 259 | 599 | – |
San Marco | Paola Pezzo | 3 | 5 | 3 | 225 | Verner Aadal | |
San Marco | Race Day | 4 | 3 | 5 | 252 | – | |
fi’zi:k | Nisene sort ti | 4 | 4 | 4 | 280 | 589 | Duell |
fi’zi:k | Vitesse Twin Tech ti. | 3 | 2 | 3 | 285 | 789 | – |
fi’zi:k | Pavé Twin Tech ti | 4 | 4 | 5 | 297 | 789 | – |
fi’zi:k | Dolomiti | 5 | 5 | 4 | 265 | 589 | – |
Tune | Speedneedle | 1 | 3 | 2 | 115 | 895 | DK Cycleimport |
WTB | Podium | 4 | 5 | 3 | 255 | – | Rolsted |
Design/materialer
Der er udvalgt sadler som på den ene eller anden måde har taget nye elementer ind i deres design. Det være gelpunkter, huller i sadelbunden, udformning til specifikke formål (MTB eller race, herre /damesadler), andre/nye materialer etc.
Ved sammenligning er der en tendens til at sadler til landevej er brede bagtil og smalle foran, mens sadler til MTB generelt set er noget mere afrundede bagtil og noget kortere. Der er en tendens til at gøre mere ud af komfort eller affjedring på forskellige måder på MTB specifikke sadler.
Det er ikke altid at producentens angivelse af sadlens primære brugs område i de forskellige cykeldiscipliner stemmer helt overens med de brugsegenskaber testpersonerne konstaterede. Feks blev nogle af de landevejsspecifikke sadler fundet bedst egnede til MTB kørsel og omvendt. Forskellen i disse vurderinger kan selvfølgelig også tilskrives testens subjektive karakter og statistisk ringe konklusionsgrundlag.
Stort neoprenbetrukket gelpunkt, kevlarbeklædte hjørner, stålrail, kort næsebeskytter i plastic, betrukket med glat læder.
God komfort, smal bagtil så det er let flytte sig bag sadlen ved nedkørsler, fin til uphill hvor de fremskudte gelpunkt støtter godt. En god saddel hvis force er til MTB, lidt tung, finish og forbejdning virker lidt billig.
Selle Italia Trans Am MAX
Form som flite men med stort hul i midten, flere syninger på siddefladen, stålrail, glat læderbetræk.
Sadel til sommerbrug hvor behovet for ekstra ventilation er udpræget, hvis man i øvrigt kan leve med fugtigheden under regnvejr. Første indtryk er at sædeben kommer til at tage meget vægt men det er kun tilfældet ved opretsiddende kørestilling. Ved foroverbøjet kørestilling gav sadlen ensidigt tryk og ubehag efter 3 timers kørsel.
Selle Italia Trans AM MTS
Form som flite men med y-form, flere syninger på siddefladen, stålrail, glat læderbetræk.
Køreegenskaber som TRANS AM max. Ikke egnet til MTB pga. bred bagsaddel. Begrænset anvendelse til lange ture på landeveje pga. ubehag ved ensidigt tryk. Ikke egnet til enkeltstart pga. høj vægt.
WTB Podium
Stort neoprenbetrukket ”gelpunkt” over hul i sadelbunden, kevlarhjørner, stålrail, glat læderbetræk, nedadtil afrundet næse, titaniumsrail.
God sadel til MTB eller Cross. Godt polstret og affjedret. Forholdsvis kort og nedadtil afrundet næse. God bevægelighed omkring sadlen og god lårkontakt ved høj fart og opretstående kørestilling.
Tune Speedneedle
Kulfiber saddel med kulfiberrail betrukken med glat læder uden polstring.
Komfort som en gammeldags massiv lædersadel før den er tilkørt. Markedets letteste saddel er mest velegnet til korte ture og letvægtsfreak som kan bide smerten i sig. DYR og problemer med montage på visse saddelpinde pga. af større diameter. Kan måske anvendes til enkeltstart eller anden tidsmæssig begrænset anvendelse.
Mellemstort neoprenbetrukket gelpunkt placeret forrest, Kevlar hjørner, kort nosecuff, flere syninger på siddefladen, stålrail, profileret læderbetræk.
Specialsadel til MTB og teknisk kørsel men kan også anvendes til landevejskørsel. God komfort, gelpunktet overflødigt. Lidt for skarp afrunding i sadlens bredeste punkt.
San Marco Paola Pezzo
Mellemstort neoprenbetrukket gelpunkt placeret forrest, Kevlar hjørner, flere syninger på siddefladen, titaniumsrail, profileret læderbetræk.
God sadel til MTB. God bevægelighed omkring sadlen og god sadelkontakt ved opretstående kørestilling. Ikke særlig kraftigt polstret.
Giro Fi’si:k Pave
Stort skjult mellemstort gelpunkt, plastic hjørnebeskytter, titaniumsrail, ruskindsbetrukket på siddefladen, glat læder på siden, kort nosecuff, (y-formet) udskæring bagtil.
Sadlens ru overflade gør at den nærmest suger sig fast i bagdelen. Sadlen er også rimeligt smal fortil, dvs. giver ikke meget støtte under opretstående stilling. Jeg vil anvende denne til landevej eller enkeltstarter.
Giro Fi’si:k Nisene
Lang nosecuff, titaniumsrail, glat læderbetræk, plastic hjørnebeskytter.
Rigtig god all round sadel med god komfort. Hovedvægt på anvendelsen til landevejskørsel. Sadlen har en lidt skarp kant bagtil der godt kan genere når man skal bevæge sig bag om sadlen. Giver god støtte mod låret under opretstående kørestilling.
Giro Fi’si:k Vittese
Stort skjult gelpunkt, titaniumsrail, glat læder betræk, (y-formet) udskæring bagtil.
Sadlen er tænkt som en racersadel til kvinder, egner sig ikke til MTB i terræn. Udformningen er en rimeligt bred bagtil med et meget lavt dybdeprofil, udseende som et Concorde fly. Ved stærkt foroverbøjet kørestilling er trykfordelingen på låret begrænset til et punkt hvilket gør sadlen uegnet til kørsel over 2 timers varighed.
Giro Fi’si:k Dolemite
Stort areal perforeret sadelbund, lang nosecuff, titaniumsrail, glat nylonbetræk, plastic hjørnebeskytter.
God bevægelighed omkring sadlen, god støtte i opretstående stilling. Nosecuffs gør sadlen velegnet til Cross fordi den giver bæreflade og de forhindrer at sadlen griber fast i tøjet når cyklen bæres. God allroundsadel men nok primært som en MTB- eller Cross-sadel. Blandt de sadler der er afprøvet vil jeg foretrække Dolomiti til Crosscyklen.
Selle Flite Genuina Gel
Mellemstort neoprenbetrukket gelpunkt midtfor, nedhængende næse, titaniumsrail, flere syninger på siddefladen, glat læderbetræk.
Primært landevejssaddel. Gav ingen trykskader. Kan komfortmæssigt sammenlignes med Flite. Gelpunkt giver lidt varmeproblemer.
Konklusion
Det er med at holde tungen lige i munden, når man foretager valg af sadel, man skal i hvert fald ikke tro på alt hvad der står i brochurerne. Nogle fabrikanters bud på design, der skal medvirke til at reducere gener fra sadlen, er ifølge tesipersonernes opfattelse direkte forfejlede. Måske er der løst et problem, men i kølvandet herpå er årsagen til flere nye problemer/gener blevet introduceret. Og det endda så ganske eftertrykkeligt. Man kan undre sig over hvilke testpersoner producenten har valgt, og om de ikke har bemærket de samme problemer som Cykelmotions testpersoner. Der er selvfølgelig forskelle i folks anatomi, men enten er fabrikantens testpersoner stærkt afvigende på det felt, eller også er det os på Cykelportalen der er afvigere (og det mener vi bestemt ikke vi er). Det er heller ikke altid at producentens anbefalinger vedrørende til hvilket brug sadlen er tiltænkt, er i overensstemmelse med testpersonernes præferencer. Men folk der har flere slags cykler kan jo heldigvis selv bestemme, hvilken sadel der skal sidde på hvilken cykel.
Referencer
/1/ Barry D. Weiss: Clinical syndromes associated with bicycle seats. Clinics in sports Medicine, 13, 1994 p. 175-186.
/2/ Andersen, K.V. , Bovim, G. : Impotense and nerve entrapment in long distance amateur cyclist. Acta Neurlogica Scandinavica, 1997 Apr: 95(4): 233-40
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska
- Koga Colmaro Extreme