CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Det danske tøjmærke Wood Wood har altid gået ad bagvejen for at brande sig selv. Nu har de tre fyre bag mærket designet en...

Internationale trend-bloggere har hypet den i flere måneder. Og i tirsdags, i Palais de Tokyo i Paris, kunne en eksklusiv skare af modefolk, grafikere, designere og journalister så få syn for sagn. En cykel, hvis stel kun vejer 800 gram, og hvis totale vægt er 4,7 kilo, altså under den grænse på fem kilo, som den professionelle cykelindustri i mange år har forsøgt at lave cykler til. Og så let, at den også går under UCI’s minimumsvægt og derfor ikke må benyttes i Tour de France og andre officielle cykelløb. Endnu.

Men, er spørgsmålet, hvad laver mode-indkøbere til sådan en begivenhed? De er der såmænd, fordi cyklen er skabt og designet af et af de brands, der befinder sig i streetkulturens verdenselite, danske Wood Wood. Alias de tre venner, Karl-Oskar Olsen, Brian »Biw« SS Jensen og Magnus Carstensen, der kender hinanden tilbage fra teenageårenes vilde graffiti-tider i Roskilde og som i dag er ved at udvikle et mode-imperium med to butikker i København, en i Berlin, forhandlere i de fleste storbyer og en omsætning sidste år på omkring 20 millioner kroner.

Og alt det til trods for at de, med egne ord, »aldrig har brugt en krone på traditionel reklame«. I stedet har de benyttet sig af det de kalder »bagvendt branding«. De bruger pengene på at skabe begivenheder som kunstudstillinger eller kreative genstande, som de så får omtale på. De har blandt andet lavet deres version af en Adidas-sko, Adicolor. En polo t-shirt sammen med Fred Perry og nu cyklen. Et rent con amore-projekt, indrømmer Karl-Oskar Olsen, som nok vil få nogle i modebranchen til at løfte et spørgende øjenbryn om, hvorfor Wood Wood har lavet en cykel.

»Cykelsporten er helt vildt fascinerende, synes vi. Udover at det er »man versus machine« eller måske rettere »man with a machine«, den enkle kamp i individet, er der også en masse bag-kulisserne-spil. Det er jo en sport, der har været udskældt og fået meget negativ omtale i nogle år nu, men vi vil gerne slå et slag for den,« fortæller Karl-Oskar Olsen og tilføjer:

»Desuden er jeg selv nærmest født ind i den. Min storebror var på det svenske landshold, min far var en ganske god seniorrytter, og jeg har selv cyklet på drengehold i Roskilde.«

Men selv om interessen for cykelsporten er medbragt baggage, fornægter næsen for det trendy sig ikke. Wood Wood-drengene vejrer som lækkersultne hunde også en trend derude i fremtiden. Den sporsans, der har bragt dem dertil, hvor de er i dag og rent instinktivt får dem til at købe de »rigtige« tøjmærker, sko, magasiner og andet hjem til butikkerne.

»Vi kan mærke, at interessen for sporten og for sportens historie er ved at stige i subkulturer som cykelbudene i San Francisco og New York, og de bevægelser i undergrunden er jo altid et tegn på, hvad der kommer til at ske i større skala om nogle år,« siger Karl-Oskar Olsen.

Deres egen forkærlighed for cykler var også det, der fik dem til at danne deres eget cykelhold, Team Wood Wood, som blandt andre Brian Holm og Karl-Oskar Olsen selv kører på. Og vejen derfra og til at lave deres egen cykel var ikke lang.

»Dels ville vi gerne lave noget, der var helt anderledes, end det vi plejer og som ikke har noget med mode at gøre. Dels var hele den tekniske udfordring også en, vi syntes var sjov. Vores mål var at bringe cykelsport, design og street sammen og give den et visuelt udtryk, som repræsenterer det vi står for,« siger Karl-Oskar Olsen.

Sammen med cykelforretningen WeBike i Vanløse, ved den cykel-passionerede ejer, Tommy Petersen og med cykelrytteren Frank Høj som konsulent, gik de i gang. WeBike har stået for, at cyklen er lavet af »full-carbon«, ren kulfiber, og Frank Høj har rådgivet om proportioner og rette sidde-vinkler. Resultatet er blevet en cykel, der i dag er blandt verdens letteste, og som man selv kan komme til at cykle på – hvis man har råd. Cyklen kommer til at koste den nette sum af 6.000 euro, og tre af dem bliver udstyret med hardware i de letteste materialer og med håndlavede detaljer og kommer til at koste omkring 8.000 euro. En pris, Karl-Oskar Olsen også undrede sig over i begyndelsen: »Vil nogen virkelig give så meget for en cykel?«, spurgte han og fandt ud af, at cykel-entusiaster gerne betaler dyrt for at have den rigtige cykel og lækkert udstyr.

Er man en af dem, der er interesseret i at hjule rundt på en designet Wood Wood-cykel, skal man skynde sig, for der er kun lavet 15 af dem.

Ann Lind Andersen, m-sberlingske.dk

CYKELPORTALEN