CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Trek Madone SLR Trek Madone SLR
Trek præsenterer en af dette års nye TDF cykler som er af den mere spektakulære slags Trek Madone SLR

De store etapeløb er altid en velkommen lejlighed til at introducere nye cykelmodeller. Trek’s nye Madone har længe været en offentlig hemmelighed, da den har været benyttes flittigt på årets første større cykelløb.

Trek Madone SLR er en mere spektakulær landevejsracer af slagsen med et markant design

De store producenter elsker jo at slynge om sig med superlativer og tekniske udtryk, så hvor det før hed IsoSpeed er det nu omdøbt til IsoFlow.  Det hele drejer sig om den “underlige” firkant omkring saddelrøret. IsoFlow-designet kombineres med raffineret Kamtail-formning til rammerørene og en ny styr/frempind-kombination for at gøre hele pakken mere aerodynamisk. Resultatet er en påstået wattbesparelse på 19 watt, eller cirka 60 sekunder i timen hurtigere end den forrige generation  Madone, når det måles ved 45 km/t. Trek siger at de sparede 19 watt, kommer 9,3 W fra selve cyklen, mens 9,7 W stammer fra positionsændring af rytteren takket være den nye styr/frempind.

Rammen er konstrueret omkring Treks H1.5-geometri der gør  Madone aggressiv nok til pro-Tour-ryttere, men kan også passe til den gennemsnitlige cykelrytter. Det nye sæderørsdesign vil naturligvis begrænse sadelhøjden noget, så der er to forskellige sadel opsætninger, Tall og Short.  Cykelstørrelser 47-54 er  med den korte stolpe installeret, og cykler på 56-62 cm vil blive høje. Yderligere stolper vil være tilgængelige, og alle sadelrør har 0 mm offset. Der vil også være en 20 mm forskudt.

Foran vil Madone have et nyt SLR-styr/frempind design, der bruger udstrakte drops til at sætte rytteren i en mere aerodynamisk position. Det burde gøre dig mere aero, når du har brug for det, samtidig med at du giver kraft og kontrol, mens du sprint.

Den nye Madone er konstrueret i  Trek’s premier 800 Series OCLV carbon, sammen med en KVF full carbon forgaffel. Cyklen er kun kompatibel med elektronisk gearskifte og har en T47 krankboks og standard thru aksler. Den kan benytte op til 160 mmm skiver på bremserne og har aftagelig forskifter beslag hvis der skal benyttes x1 gearsetup.  Den maksimale dækbredde er 28 mm.

Den nye Madone SLR vejer afhængig af udstyrsvariant mellem 7,1 og 8.0 kg.  Den nye Madone SLR er ingen billig racercykel. Prismæssigt ligger den mellem godt kr. 60.000,- og op til astronomiske kr. 118.000,- for topmodellen.

Link

 

CYKELPORTALEN