CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Trek går mod strømmen Trek går mod strømmen
Trek nye elcykler med gashåndtag netop lanceret på det amarikanske marked, vil endnu en gang udfordrer de Europæiske restriktioner for pedaldrevne elcykler Trek går mod strømmen

Interesandt udvikling fra en af verdens største cykelproducenter. Trek har netop lanceret en USA-specifik cykel med gashåndtag i to klasser i et enkelt produkt, der vil blive solgt gennem de amarikanske cykelforretninger.

Er vi ved at se et skifte i USA’s elcykelstrategi gennem ikke-eurocentrisk mobilitetsdesign fra et globalt brand ?

Elcykler med gashåndtag er ikke nyt i USA. Det har længe været udbredt af DTC-aktører som Rad Power, Juiced og Aventon. Selv Giant har via sin Momentum-serie flirtet med øjeblikkelige boost-knapper. Men disse løsninger har typisk været software relaterede, kortvarige eller kun tilgængelige direkte til forbrugeren. Men dette dual-class Trek-produkt er ikke kun et gashåndtag.

Af de to nye varianter er klasse 2 varianten afgjort den mest interessandte. Med FX+ 1S leverer Trek en produktvariant, der tilbyder noget nyt til detailhandelslandskabet.

  • Gashåndtag til 20 mph – kør fra stilstand uden at træde i pedalerne, hvis du vil.
  • Pedalassistent til 28 mph – hvis du vil have rigtig fart, skal du gøre arbejdet. Hvilket du kan vælge at gøre fra starten, eller bare fra 20.

Der er ingen tilstandsvælger. Ingen oplåsningsmenu. Ingen app-tricks. Opsætningen er permanent: Træd i pedalerne fra nul op til 28 mph med assistance, eller giv dovent gas til maks. 20. Hvor svært skal det lige være :o)

Trek nye elcykler med gashåndtag netop lanceret på det amarikanske marked, vil endnu en gang udfordre de Europæiske lovkrav for pedaldrevne elcykler

Det er et klart skift væk fra den traditionelle Europa-drevne designfilosofi, der formede de fleste store mærkers tidlige amerikanske produktlinjer (pedelec/speed-pedelec, der altid er pedalbaseret). Trek har, som de fleste globale brands, historisk set tilpasset sig disse normer,  selv når amerikanske love tillod mere fleksibilitet.

Nu designer Trek eksplicit til det amerikanske marked, hvor gasregulering er lovligt i mange stater og virkelig værdsat af både pendlere og afslappede ryttere.
Aventon og Juiced har understøttet lignende funktionalitet i årevis, men ikke helt som dette, og ikke gennem en cykelbutik med fuld service. Det kan ændre sig nu og kommer givetvis også snigende af bagvejen til de Europæiske markeder af åre.

FX+ 1S introducerer også en gennemtænkt ryttersikkerhed.  Du kan nemt rulle til 20, men for at låse op for den fulde ydeevne skal du være fuldt engageret. Det kræver, at rytteren er aktivt involveret for at få adgang til det højere risiko/belønnings hastighedsniveau. Det er godt tænkt og tilgodeser tildels at urutinerede ryttere kan komme galt afsted.

Så hvad signalerer dette skift så ? Ser Trek, at kurven for indførelse af elcykler i USA stejler hurtigt nok til at retfærdiggøre produktvarianter, der kun findes i USA ? Hvis ja, er det godt nyt for butikssalget og stabiliteten, hvis visionen bliver til virkelighed.
Og det Europæiske marked får endnu en udfordring i at kontrollere og regulere parallel import på ligefor med de kinesiske speed fatbikes, men cyklerne er stadig ULOVLIGE på det europæiske marked.

De nye Trek cykler kan ses på Trek amerikanske hjemmeside.

CYKELPORTALEN

Language »