CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Danmark praler af at være et af verdens førende cykellande, men bestemt også et meget konservativt af slagsen. Bevæger man sig udenfor vores...

Danmark praler af at være et af verdens førende cykellande, men bestemt også et meget konservativt af slagsen.  Bevæger man sig udenfor vores egen lille andedam til lande som Tyskland, England og Holland, ja sågar USA, opleves en meget større mangfoldighed af forskellige cykeltyper.

Som dagligdagscyklist er det ærgerligt at se hvor mange danske cyklister der stadig slår sig til tåls med en Winther eller Kildemoes cykel med 5 indvendige gear til 5000 kr. og de ”hurtige drenge” på en fancy Lance Armstrong Wannabe kulfiberracer med Shimano udstyr.
Al ære og respekt for de nævnte cyklister og cykelmærker, der findes alternativer og endog nogle meget spændende og kompetente af slagsen.  Her på redaktionen vil vi gerne slå et slag for det som går en smule mod mainstream.

I en cykelbranche hvor det eneste som tæller er dusinvarer og hurtig omsætning er det befriende at finde cykelfolk hvor cyklen er mere i centrum end cashflow.
Go Tandem og Engelske Thorn Cycles er blandt dem.

Historien om Thorn Cycles starter i 1983 hvor St. John Street Cycles åbner. Siden har det udviklet sig fra en lille cykelbutik til en stor producent af hovedsagelig turcykler og tandems af høj kvalitet.

Drivkraften er Robin Thorn.  Robin er ud af en cykelfamilie, så han fik tidligt cykler og cykelteknik ind med modermælken.  Hans succes skyldes først og fremmest hårdt arbejde og en stærkt tro på at lave et produkt som ikke er dikteret af mode og smart markedsføring. Men også en etisk tankegang og ikke mindst evnen til at tiltrække gode medarbejdere som alle er inkarnerede cyklister og på hvert deres område er specialister, har været medvirkende til fremdriften.

I dag har Thorn Cycles udviklet sig til en stor virksomhed med 30 ansatte.  Kendetegnende for alle Thorns cykler, er at de alle er bygget i stållegeringer fra rør producentens Grand Old Man Reynolds, og at de ikke er hyldevarer.  Standard fås de forskellige rammetyper i op til 30 forskellige størrelser. En typisk producent af cykelrammer tilbyder mellem 8 og 10 forskellige størrelser. Men finder du ikke en størrelse som passer, kan den laves 100 % på kundens mål og ønsker.
Det kan ikke siges tit nok, men alt for mange ejere af endog rigtig dyre cykler lader sig stadig slå til tåls med en størrelse som sådan cirka passer. Dyre stel og lette materialer kan IKKE kompensere for en forkert størrelse for stor, som for lille.   

Thorn Cycles har 25 forskellige modeller som de inddeler i tre hovedgrupper

A. 26 ” Rohloff udstyrede indenfor
1. Touring
2. Hurtig touring
3. Mountainbike
4. Tandem

B. 26” med udvendige gear
1. Ekspedition
2. Hurtig Touring
3. Tandem

C. 700 C med udvendige gear
1.  Traditionel touring
2.  Hurtig touring

Jeg havde lejlighed til kort at prøve tre forskellige modeller hos den danske grossist, og de er alle gode eksponenter for nogle af de mange cykler Thorn producerer.

Thorn Cyclosportif
Denne ramme tager udgangspunkt i den franske Randeneur cykelsport hvor det primære er hurtig langturscykling.
Rammen er som alle Thorns rammer i stål fra Reynolds, her type 725 Koniske rør i hovedrammen og 531 i forgaflen. Hvor ser man lige en racercykel i dag med stålforgaffel? Design og fremtoning er klassisk elegant og let med de tynde rør. Cyclosportif er en meget let og meget komfortabel cykel. Specielt på de rigtigt lange ture brillerer den ved fravær af de karakteristiske træthedstegn man ofte oplever på kulfiber og aluminiumsracere. 
En klassisk stålracer som har forudsigelige og harmoniske køregenskaber som også er moderne i morgen.
Priserne starter fra omkring 20.000 for en komplet cykel.  Mange kalder denne cykeltype deres sidste racercykel, og jeg er tilbøjelig til at give dem ret. Man skal lede længe efter cykel som er så balanceret at cykle på.  Når en ungersvend som ellers i årevis har sværget til aluminium og kulfiber efter en kort prøvetur udbryder helt spontant, ”den kører jo godt”! er flere superlativer vist overflødige.

Thorn Raven Catalyst (nu erstattet af model Sterling)
Denne MTB ramme er helt og holdent konstrueret omkring det geniale Rohloff indvendige gearnav. Med Rohloff får du 14 gear som områdemæssigt svarer til 27 udvendige. De skiftes med et drejegreb. Funktions- og pålidelighedsmæssigt er Rohloff nav i en klasse helt for sig selv. Men det vender vi tilbage til i en senere artikel.  Thorn kalder selv denne cykel deres mest alsidige til dato.

Rammen er i Reynolds top legering den dobbeltbuttede 853.  Rammen er forbavsende let og den testede cykel med den uaffjedrede Pace forgaffel kørte fantastisk godt, lidt lige som en hurtig racercykel.  Den er lige velegnet på landevej som i terræn.  Den kan monteres med alt udstyr lige fra skærme til bagagebærer og lys.  
Priserne starter omkring de 18.000 for en komplet cykel

Thorn Sherpa
Dette er klassikeren som startede det hele. Sherpa en prisrimelig allrounder der er designet af cyklister til cyklister. Den er udstyret med en traditionel kurvet forgaffel naturligvis i stål som er yderst komfortabel. Krankbokshøjden er standard landevejshøjde selvom hjulstørrelsen er 26””.
Thorn sværger til denne størrelse da den efter deres mening er det bedste kompromis mellem styrke og rullemodstand og acceleration.  Hjulene er stærke så de kan bære en masse vægt til fuldt lastet turcykling. Den har alle de pålodninger man har brug for til skærme og bagagebærer og vandflasker. En afpasset dynamisk geometri som giver større stabilitet og manøvredygtighed både med og uden last. Ramme geometrien er proportional hvilket vil sige at vinkler og rørlænger ændres for hver størrelse. Valgfrit valg mellem kort eller langt overrør. Pulverlakering i klassiske afdæmpede farver.
14 dages returret. Priserne starter omkring de 8000 kr.

S&S Couplings
De fleste af Thorns rammer kan udstyres med S&S koblinger som muliggør at cyklen kan deles på midten.
S&S koblinger er et godt gennemprøvet produkt som har vist sin pålidelighed i årevis.  Cyklen kan nu pakkes i en standard kuffertstørrelse og indleveres som almindelig bagage på flyrejser uden at skulle betale ekstra.

Kan disse cykler så stå distancen mod mode og trends. For mig er der ingen tvivl. Ja i høj grad.
Thorn rammerne er for den individuelle cyklist der vil have en cykel som er skabt til ham/hende og intet andet. Ud over en cykel som kan holde i mange år får du også en cykel med sjæl og meget høj håndværksmæssig finish. Steel is real… 

Som en ekstra sikkerhed yder Thorn livsvarig garanti på rammerne.
Thorn forhandles i Danmark af GO Tandem som for øvrigt er lidt af en specialist i de cykler som alle de andre ikke har bl.a. tandems og foldecykler.

Links.
Thorn Cycles
Reynolds Technology
Go Tandem

CYKELPORTALEN