CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Yokozuna Motoko Skivebremser TEST: Yokozuna Motoko Skivebremser
Vi har testet en på vore breddegrader næsten ukendt hybrid skivebremse der forener det bedste fra to verdener og giver større valgfrihed for individualister. TEST: Yokozuna Motoko Skivebremser

Med den stadig større integration af cykelkomponenter og systemløsninger, er man ofte nødt til at udskifte hele grupper og cykelrammer, hvis man vil prøve noget nyt, eller hvis der ønskes mere individuelle løsninger. Med udbredelsen af hydrauliske bremsesystemer er man tvunget til at udskifte både bremser og skiftegreb, eller bruge de knap så effektive kabeltrukne mekaniske typer. Men der findes alternativer, og her på portalen vil vi gerne slå et slag for de lidt mere alternative og individuelle løsninger.

På skivebremse området findes der netop et par stykker der tager det bedste fra de to verdenen af mekaniske og hydrauliske typer. Tilmed til fornuftige priser og med lav vægt, samt nem installation og justering. Her er selve bremsekaliberen olieaktiveret, men kontrolleres via kablet fra de traditionelle “gammeldags” kabeltrukne greb. Det giver muligheder for mere individuelle sammensætninger på tværs af systemer og fabrikanter.

Vi har tidligere testet TRP Hy/Rd der stadig findes på markedet og ofte ses monteret på færdige cykler, men som så meget andet her i lille Danmark, er de svære at opdrive i løssalg.

I forbindelse med  vores SamlSelvCykel projekt faldt vi over Yokozuna Motoko, der var så elskværdige at sende os et komplet sæt, der foruden bremsekaliberen også indeholder kabler og skiver samt alle bøsninger og beslag. Yokuzuna lyder japansk og det er da til dels rigtigt, med produktion i Solens rige, mens udvikling og markedsføring ligger i USA. Deres hovedprodukter er kabler og bremseklodser, hvoraf mange sælges som OEM under andre brands navne. Disse produceres dog på Taiwan.

Det Motoko Road Disk brake kit vi modtog, er til de “gammeldags” PostMount fittings, men Yokozuna har netop lanceret en ny udgave til Direct Mount fitting.  Bortset fra monteringen er de to typer ellers fuldstændig identiske.

Specifikationer

  • Kompabilitet: Kabeltrukne landevejsgreb
  • Montering: Standard Post Mount eller Flat Mount
  • Tilbehør: Kablesæt og 160 mm skiver
  • System: Dual Piston lukket Hydraulisk System (Mineral Olie)
  • Justering: One knob pad justering
  • Vægt:  145 gram
  • Farver: Sort/blank
  • Pris: 140 U$

Afprøvning
Yokozuna Motoko bremserne kommer leveret med alt tilbehør inklusiv kabler, skiver og monterings fittings. Bremserne er identiske for og bag. Monteringen er uproblematisk med en fin illustrativ vejledning samt tydelige retnings markeringer på bremsehus og fittings. I forhold til TRP HY/Rd bremsen er størrelsen imponerende lille. Det er i sig selv  lidt af en bedrift hvordan det er lykkedes at få plads til det lukkede oliekammer i en så lille enhed.  Systemet er helt lukket i modsætning til TRP bremsen, men der findes alligevel udluftningshuller og påfyldnings dyser.

Noget du formodentlig aldrig kommer til at skulle røre i bremsens levetid. Altså i praksis et stort set vedligeholdesfrit setup med hydraulik bremsens fordele, men ikke dens ulemper mht til udluftning og afkortning af oliekabler. Der medfølger kabler og nogle meget flotte men også meget stive og knap så fleksible kabelstrømper. De kan drille en smule at få til at sidde rigtigt specielt omkring styret, hvor der skal bruges masser af tape for at holde dem på plads. De medfølgende bremseskiver er 160 mm men kaliberen passer også til 140 mm. De er med standard 6 huls montage, men kan naturligvis monteres med adaptor til det udbredte kasettesystem.

Da det lukkede oliebad sørger for ens positionering af bremse klodserne, skal de færreste ikke efterjustere efter montage af kablet. Den store drejeknap i bunden er til justering af bremseklodsernes afstand til skiven, efterhånden som de bliver slidt. Dette er en fin feature som er hurtig at udføre ude på sporet hvis bremserne pakker med mudder f.eks til crossløb. Men de medfølgende bremseklodser er bremsens svageste punkt. De er meget bløde og ikke særligt slidstærke. De bør udskiftes til standard Shimano R010 eller bedre, de tilsvarende fra SwissStop. Først her leverer bremserne den performance man med rette bør kunne forvente og tæt på rene hydrauliske typer.

I praksis mærkes den meget bedre modulation af bremsen, som de hydrauliske bremser er kendt for og hvis man ikke lige viste det, ikke ville tro de var kabel aktiveret. Vi har testet dem både med moderne SRAM grebtyper og de klassiske oldstyle DiaCompe, med samme resultat. Bremserne er oplagte til cross brug og på turcykler som er afhængig af nem setup og vedligeholdelse på langturen, samt naturligvis til dem som gerne vil sammensætte komponenter på tværs af systemløsninger og brands.  Bremsen er effektiv også på lange nedkørsler og der opleves ingen nedsættelse af bremseevnen, selvom skiven bliver meget varm.

Konklusion
Yokuzuna er en god alternativ hybridbremse som gør det muligt at få bremsefunktion på niveau med hydrauliske bremser men via kabeltrukne greb. Største problem er at de kan være lidt svære at opdrive, ihvertfald gennem de sædvanlige danske kanaler og kvaliteten af de medfølgende bremsesko, der bør udskiftes for optimal bremsefunktion.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN