CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: XLC dækjern TEST: XLC dækjern
Keep It Simple Stupid, passer meget godt på disse billige simple plastik coatede metal dækjern. TEST: XLC dækjern

XLC Parts er tysk og en del af Winora Group og tilbyder en bred vifte af cykeltilbehør. Ofte støder vi på fantasifulde og overdesignede dækjern, der dog sjældent holder distancen i daglig brug.  XLC er et sæt simple dækjern i metal indstøbt i plastik for at skåne fælgkanterne.

Specifikationer

  • Materiale: stål/plastik
  • Dimensioner: 115 x 20/15 mm
  • Vægt: 20 g stk
  • Pris:  set til kr. 39,-

Afprøvning
Spørger du din cykelmekaniker hvilke dækjern han bruger, er svaret ofte standard metaltyper. Og grunden er indlysende for når det skal gå stærkt og der bliver lagt mange kræfter i, knækker eller bøjer de smarte plastik dækjern.

XLC dækjernene er i stål der er indstøbt i en blanding af glasfiber og nylon. Jeg kan godt leve med at have 60 gram mod 20 gram i baglommen velvidende at jeg så kan få mine dæk af og på uden pludselig at stå med et par knækkede plastikstykker.

De tre dækjern klikkes sammen så de er håndterbare i lommen eller cykeltasken. Selve dækjernet er fint både til landevejsdæk og mountainbikedæk. Specielt ved meget smalle og stramtsiddende racerdæk imponerer de, da de 100 % bibeholder deres form. I modsat ende af selve dækjernet sidder en lille pal så der skulle gøre det lettere at få dækket af når først man har fået den første stykke fri af fælgen.  Smart men i praksis fungerer det kun ved mountainbikedæk. Tynde racerdæk er det svært eller nærmest umuligt at få det ind under dækket. Til gengæld er to dæk jern ofte rigeligt til at få dækket af. Til vinterbrug ved lave temperaturer er de uovertrufne ikke mindst med lange vinterhandsker.

Konklusion
XLC dækjernene er et godt kompromis mellem de rene metaldækjern og de blåde plastiktyper.  Metallet holder styrken og plastikken beskytter fælgen, et rigtig no nonsense produkt som virker…

Link

CYKELPORTALEN