TEST: Tout Terrain Pamir Select 4.1
CYKLEREl CyklerTEST 4. november 2025 CYKELPORTALEN

Tout Terrain er primært kendt for deres rejsecykler i stål, men som stort set alle andre producenter, har de heller ikke kunnet sidde den stigende efterspørgsel efter elcykler overhørig. Tout Terrain DNA er hardcore cykler til rejsebrug. Dette skinner også igennem på deres E-Expedition serie af elcykler. Pamir er en elektrisk drevet turcykel med alle de features som rejsecyklisten forventer af et pakæsel.
Pamir er en hardcore El rejsecykel med Pinion integrerede motor/gearkasse

Tout Terrain Pamir kom på markedet i 2023 og blev hurtigt belønnet med en Eurobike Gold Award. Tout Terrain var blandt en af de første producenter der inkorporerede Pinions nye sammenbyggede E-Drive elmotor/gearkasse i rammen. Læs mere om Pinion MGU her

Specifikationer
- Ramme: EU produceret Aluminium
- Forgaffel: Kulfiber Tout Terrain Adventure Fork II
- Motor/gear: Pinion E1.12 MGU 12 Gear
- Batteri: 700 Wh
- Hjul: Ryde Disc 30
- Dæk: Schwalbe Johnny Watts 365, 29“, 60 mm
- Bremser: Hydrauliske Magura MT5, 180/180 mm
- Bagagebærer: Tout Terrain E-Expedition Rack
- Lys: Supernova M99 Mini Pro og TL3 Pro
- Saddelpind: Tout Terrain SP-Zero 30.9
- Saddel: Brooks Cambium C17
- Størrelser: S, M, L
- Farver: Blå og Custom
- Vægt: 27 kg
- Pris: 7.999,-

Afprøvning
Tout Terrain Pamir er lidt af en elektrisk offroad rejsecykel. På det EU fremstillede og ekstremt overdimensionerede aluminiums stel, har firmaet fra Schwarzwald monteret den næste generation af e-drev med Pinions Motor Gearbox Unit (MGU).
Gearskifte og motor sammenbygget i en vejrbestandig enhed betyder problemfri pedalassistance ved gearskifte samtidig med minimalt vedligeholdelsesbehov. Alt styres via FIT E-Bike Control-appen, der under kørslen viser alle data på det to tommer store farvedisplay, der er placeret midt på styret. En 700 Wh batteri giver længere uafhængighed af strømkilder og kan suppleres med yderligere 535 Wh Af de over 130 kg nyttelast kan 30 kg læsses på det specialdesignede E-Expedition bagagebærer. En optional frontlæsser giver yderligere pakkeplads.

Den let fremadbøjede siddeposition indbyder til lange ture i kombination med det brede styr, behageligt stramme håndtag og ergonomisk perfektionerede betjeningselementer giver yderligere optimal komfort. Den specialudviklede kulfiberforgaffel gør styringen ekstremt direkte og fremmer en meget smidig kørestil.
De grove Schwalbe dæk med en bredde på 60 mm, som gør Pamir klar til selv det mest krævende terræn, samtiidg med at de er sporstabile og har en god indre dæmpning pga den store volumen. På gearområdet brillierer Pinion MGU med en bemærkelsesværdig 600 % gearspredning fra gear 1 til 12 samt kraftig momentstærk trækkraft, der er inddelt i fire tilstande (Eco, Flow, Flex og Fly). Mens MGU arbejder temmelig hørbart, ruller carbonremmen lydløst og blødt.
Maguras MT5 bremser er lige så eksklusive som Supernova der kan oplyse selv den mørkeste skovsti. Takket være udelukkende robuste komponenter af høj kvalitet kan verdensrejsen begynde uden de store betænkeligheder. Tour Terrain lover op til 100 km rækkevidde på det indbyggede batteri. En ekstra batteripakke kan tilkøbes for længere rækkevidde.

Konklusion
Pamir er en kraftfuld, pålidelig og yderst robust el rejsecykel. Den opfylder alle kriterier for en rejsecykel med bravur, også fordi der er lagt vægt på afgørende detaljer i ergonomien.
Positivt: Drivkraft, gearskifte, lys, lav vedligeholdelse, robuste komponenter
Negativt: Støj fra Pinion MGU E1.12, pedaler kunne have bedre greb i vådt føre

Link















