CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Tern GSD S00 TEST: Tern GSD S00
Både de store og små transport opgaver klarer den nye udgave af tern GSD med bravour. En usædvanlig solid og universel anvendelig transportmaskine... TEST: Tern GSD S00

 

Da GSD (Get Stuff Done) blev lanceret år tilbage, var Tern blandt nogle af de første til at vise nye takter for en elcykel til både de store og små transportopgaver  som familie eller firma. Efter tilbagemeldinger fra brugerne, har de nu lanceret en ny forbedret udgave, der grundlæggende er den samme basiskonstruktion, men forbedret på en række områder primært på komponenter og ekstra udstyr. Den fås i fem forskellige udstyrs varianter både med indvendige gear og bæltedrev og med udvendige gear og kædetræk og et hav af friske farver.

Vi har haft lejlighed til at teste modellen GSD S00 med bæltedrev og trinløst Enviolo gearnav hen over vinteren med udvalgt ekstraudstyr. Netop det omfattende ekstraudstyr er afgørende for at udnytte cyklens  store potentiale i dagligdagen.

Specifikationer

  • Ramme: Tern GSD, 6061-AL, patented MultiTruss design, EFBE Tri-Test approved: 200 kg
  • Forgaffel: Suntour custom for Tern, 1.5″ tapered Chromoly steerer, 32 mm stanchions, Thru-axle, 70 mm travel, EFBE approved: 200 kg
  • Gear: Enviolo trinløst gear 380 %
  • Bremser: Magura MT 5 eTOP 4 piston
  • Motor: Bosch® Cargo Line 85 Nm torq
  • Batteri: Bosch dual-battery system (500/1000 Wh) for en rækkevidde op til  206 km
  • Transmission: Gates Belt Drive
  • Hjul: Tern Atlas 36 huls forstærket
  • Dæk: Schwalbe Big Ben m. green Guard beskyttelse
  • Lys: Rearstop rearligt og Valo Direct 190 lumen forlys
  • Styr/frempind: Tern  Physis/Andros
  • Saddel: TERN GSD by Velo
  • Støttefod: Atlas dobbeltfod med remote lockout
  • Pedaler: Urban flatbed nonslip
  • Skærme: Tern Custom fuldt dækkende
  • Lås: Abus med systemnøgle
  • Ekstraudstyr: se mere her
  • Vægt: 35 kg
  • Farve: 7 forskellige
  • Størrelse: passer til cyklister i højden 150 til 195 cm
  • Pris: kr. 47.689,-

Afprøvning
I forhold til den oprindelige Tern GSD er der sket en del ændringer i selv stellet, således ligger de to batterier nu mere ned. Herved er det vægtmæssige tyngdepunkt på cyklen blevet optimeret  yderligere. Designmæssigt virker den subjektivt mindre klodset og kampvognsagtig i forhold til forgængeren. Men tag ikke fejl, det er stadig en bundsolid arbejdshest der kan klare det meste, kun fantasien sætter grænsen. Ellers er det på komponentsiden at der er sket de største ændringer. Tern GSD  S00 har ligesom lillesøster HSD vi tidligere har testet også fået frontaffjedring .  I forhold til den traditionelle ladcykel er Tern GSD største force dens letkørthed og manøvredygtighed samtidig med at den kan laste op til 200 kg. Kombinationen af små hjul, lavt tyngdepunkt og en totallængde der er den samme som en almindelig cykel gør den uhyre letkørt og manøvredygtig. Med teleskop styr og saddel  og en oprejst kørestilling passer den til personer mellem 150 0g 195 cm.  Den primære last placeres bag føreren men kan suppleres med en stor frontbagagebærer. Der er plads til to børnesæder og der er fodhviler i fuld længde. Cyklen vejer standard 35 kg, så den er primært til brug med motor hjælp det meste af tiden.  Nyeste generation af Bosch motoren i Cargo trim er har masser af trækkraft og er i praksis næsten helt  lydefri. Afhængig af hvor meget du laster på cyklen, skal du ikke regne med helt samme rækkevidde som en almindelig elcykel, men her kommer muligheden for montage af to batterier en til hjælp, så rækkevidden i bedste tilfælde nærmer sig de 200 km.

Tern GSD S00 har været flittigt brugt i de par måneder vi har haft den til rådighed. Motor og transmission har fungeret upåklageligt under de vinterlige forhold midt i februar måned.  Den er en af få cykler der alternativt vil kunne erstatte bil nr. to da alene pga af sin alsidighed som daglig trækdyr af indkøb, børn og hunde.

Testcyklen var udstyret med følgende ekstraudstyr, Side Kicks Wide Decks, Cargohold 52 tasker, Transporteur rack, Clubhouse. Tern GSD er en dyr elcykel men for mange vil den kunne erstatte bil nr 2 og for den unge trendy børnefamilie i byen vil den være oplagt som det foretrukne transportmiddel i dagligdagen. Også for små firmaer og institutioner kan den vise sig at være et handy og letkørt alternativ.

Plus

  • Byggekvalitet
  • Fremragende køregensaber også tunglastet
  • Alsidighed
  • Tilbehør

Minus

  • Skidtsamler

Eneste reelle ankepunkt på cyklen er at den er lidt af en skidtsamler med sin mange kringelkroge og afdækninger.  Det er svært ikke at blive begejstret for Tern GSD, der er en uhyre kompetent og alsidig transportcykel der kan bruges af alle. Ud over at være letkørt og ikke fylde meget i bybilledet   giver de små hjul og lave tyngdepunkt næsten ideelle lastvilkår uanset om der er tale om dine børn eller daglige varer. I tilgift er den bare sjov at cykle på og lidt af en kontaktåbner når man kommer cyklende på den i supermarkedet, byggemarkedet eller andre steder hvor folk bliver imponeret over hvor meget den kan laste. Har du børn, vil de elske dig for den.

Konklusion
På mange områder er Tern GSD lidt en underlig transportfisk, men  den traditionelle ladcykel overlegen på næsten alle områder. Den fylder mindre og er letkørt. Med en lastkapacitet på 200 kg vil den kunne klare næsten de samme transportopgaver som de mere traditionelle ladcykler men uden deres håndteringsproblemer. Dette underbygges yderligere af et gennemført udvalg af ekstraudstyr. En fremragende utillity cykel til både firmaet og børnefamilien der i tilgift er sjov og inspirerende at cykle på.

Som vi tidligere har omtalt er Tern repræsenteret i Danmark gennem den nu dansk/tyske grossist Ebsen Hartje der gerne står til rådighed for interesserede forhandlere eller forbrugere med yderligere oplysninbger om Tern cyklerne.

Link

CYKELPORTALEN