CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

I de fleste racercyklisters bevisthed findes der kun tre mærker, Campagnolo, Shimano og SRAM.  Men der er flere kompetanter på markedet til dyre  landevejsgrupper. ...

I de fleste racercyklisters bevisthed findes der kun tre mærker, Campagnolo, Shimano og SRAM.  Men der er flere kompetanter på markedet til dyre  landevejsgrupper.  Full Speed Ahead (FSA) har længe spøgt i kulissen, men mangler endnu lidt før de kan fremvise en komplet gruppe. Derfor må de nu se sig overhalet indenom af Sturmey Archer firmaet SunRace.  Sturmey Archer er et af verdens ældste cykelfirmaer grundlagt i 1903 længe  før både Shimano og Campagnolo, så erfaringen og ekspertisen er tilstede.

Cykelportalen har haft mulighed for at teste deres nyeste topgruppe  NRZ Driven Red.  Selv siger SunRace at gruppen aspirerer på niveau med SRAM RED, Shimano DuraAce og Campagnolo Record, men efter vores afprøvning vil vi mene, at niveauet nærmere ligger på  Force, Ultegra og Chorus.  Nuvel SunRace har høje ambitioner og alene navnet NRZ Red skal helt sikkert foranledige brugeren til at få visse associationer med konkurrenten SRAM Red. Retfærdigvis har gruppen da temmelig meget rødt i sig.  Rygtet siger at de er i fuld gang med næste generation et niveau højere.  Helt ringe kan det jo nok heller ikke være, når f.eks et dansk cykelhold som Glud & Marstrand/LRØ Rådgivning team kører med gruppen. Deres input har været meget værdifuldt for ingeniørerne i udviklingen af næste generation.  To ingeniører var i Danmark i sommers og fulgte teamet i forbindelse med Post Danmark rundt.

Vægt, eller mangel på samme, er et af de vigtigste agumenter for landevejsfolket, så for sammenligningens skyld har vi lavet en tabel og som man kan se er det kun SRAM RED gruppen som er lettere, godt gået…

Vægt sammenligning

Shimano Dura Ace SRAM Red Campagnolo Record SRAM Force SunRace NRZ Red
Forskifter 78 71 71 102 102
Bagskifter 166 145 173 178 187
Greb 367 290 330 303 383
Bremser 295 275 276 280 281
Kranksæt 748 761 704 791 722
Kasette 185 168 188 210 105
Kæde 262 258 241 264 242
Total 2102 g 1969 g 1983 g 2128 g
2022 g

Afprøvning
De fleste landevejsgrupper er ofte monteret på færdige cykler, når de ankommer til forbrugeren. Vi monterede selv gruppen på en testcykel, og det foregik uden problemer. Gruppen kommer komplet med alle kabler og fittings, og minder om det vi kender fra konkurrenterne.  Manualerne manglede dog, da der var tale om en tidlig forserie. De vil naturligvis ligge i æskerne fremover.
Overordnet er finish, forarbejdning og materialevalg til rent UG.  NRZ gruppen er her helt på højde med de gammel kendte mærker på det punkt.


FCRZ Kranksæt
Kranksættet er det som kaldes reinforced carbon, hvilket betyder at selve det smedjede kranksæt er forstærket ved at beklæde det med flere kulfiberlag.  Akslen er i titanium og er monteret med en ydre låsering som gør det muligt at justere lejerne i krankboksen inden selve kranksættet fastspændes helt.  Klingerne er i 7075 aluminium og med 8 små stålnitter for at gøre skiftet lettere.   Krankboks skålene i aluminium med udvendige lejer brillerer med at have lukkede keramiske lejer.  Krank sættet fås i to udgaver 53-39 og 52-39 samt armlængde 170 mm og 172,5 mm Den komplette vægt er  792 g.
Funktions mæssigt er der ikke noget at komme efter. Skift mellem de to klinger foregår sikkert og præcist.  Engelske Bikeradar påstår at kranksættet ikke er særlig stift uden dog på nogen måde at have målt det.  Jeg har subjektivt ikke kunnet konstatere at dette er tilfældet. Ofte kan flex i selve ramme foranledige en til at tro at det er tale om kranksættet.  Den meget snævre tolerance mellem forskifter og kæde ville hvis det havde været tilfældet ikke kunne skjules.

STRZ Skiftegreb
Gear/bremsegrebene er en skønsom blanding af Campagnolo og Shimano teknologi.  Bag bremsegrebet sidder to små greb som varetager gearskiftet.  De aktiveres sideværts.  Dette gøres ved at bevæge pegefingeren indad. Den nederste og største pal, bevæger skifteren til et lavere gear (større klinge)  Her kræves en temmelig lang bevægelse som kan gøre skiftet lidt besværligt hvis man har små hænder og korte fingre. Skift til højere gear varetages af den mindre skitepal foroven. Den trykkes let ind og føles i praksis meget lig det man finder på Campagnolo. Man kan skifte tre gear ned ad gangen og et gear op ad gangen pr.  klik.  I forhold til første generation af grebene som vi tidligere har testet er skiftefunktionen væsentlig forbedret. De to paler er nu adskilt fuldstændig som de ikke kommer i kambolage med hinanden. Desuden skifter de let og præcist.  Selvom grebene subjektivt ser lidt klodsede ud er ergonomien i orden og fuldt på højde med Shimano, som de ligner mest. Eneste mangel er en mulighed for at kunne finjustere forskifteren , men så længe man bruger SunRace egen forskifter fungerer det upåklageligt.

BCRZ Bremsekløer
Bremserne bryder med det runde look som har dannet skole på de øvrige mærker. Da bremserne er CNC fræsede fremstår de lidt kantede. Alle bolte og skruer er i titanium.  Bremse kløerne har udskiftelig gummi. Vægten er 281 g for et sæt.  Om man kan lide det lidt firkantede og tekniske udseende er en smagssag,  men deres performance fejler ikke noget.  De er lette at dosere og bremseevnen er over gennemsnit specielt i regnvejr med våde fælge.

FDRZ Forskifter
Forskifteren ligner umiddelbart en ordinær forskifter med et tyndt lag kulfiber uden på stålpladen. Men der tale om en kulfiberforstærket konstruktion, hvor den inderste stålplade er så tynd at den alene ikke ville kunne holde formen. Den fungerer udelukkende som en modstandsdygtig overflade for kontakten med kæden, mand kulfiberlagene giver selve strukturen.  Forskifteren er lavet med meget lille spillerum som gør den perfekt i kombination med geargrebene. Skiftefunktionen er ekstrem kontant og super præsis, imponerende…

RDRZ bagskifter
Ligesom forskifteren er der også her et meget lille spillerum. Der er ikke mere end godt 5 mm juster mulighed i hver ende.  Selve skifteren er en kombination af aluminium og kulfiber. Fastspændingsbolten er i aluminium, og konstrueret så den knækker før en gearhangeren på rammen, en yderst fornuftig disposition.  Aluminiums gearhjulene har fornemme keramiske lejer. Skiftefunktionen er hurtig og præsis igennem hele gearområdet.

CSRZ kasette
Bagkransen tager virkelig kegler i forhold til konkurrenterne.  En CNC fræst klump aluminium er blevet til en super let sag på kun 105 g. Den er ceramisk coatet, men trods fravær af paler og udfræsninger skifter den forbavsende godt. Eneste forbehold, er at den slides forholdsvis hurtigt. Allered efter få hundrede kilometer kan man tydeligt se slid.  10 speed på 105 g fås i tre udgaver 11-23, 12-23 og 12-25. En løs krans koster lige under 2000 kr. så det skal man lige have med i overvejelserne.

CNRZ kæde
Kæden er en let sag på 242 g og med en bredde på kun 5,9 mm.  Den er med hule kædeled og pinde i alt 110 led. Den er i titanium/nitrit finish og ser kanon flot ud på cyklen sålænge den er ny og ren. Den skifter udmærket dog uden at nå niveauet for SRAM  PC1090 kæden som er vores reference.  Retfærdigvis skal det nævnes at den skifter bedre under ekstreme kædeføringer end konkurrenterne.

Som helhed imponerer NRZ gruppen. Den har mange gennemtænkte detajler på de enkelte komponenter, f.eks brug af keramiske lejer som sikrer lang levertid.  Taget i betragtning at der er tale om deres første topgruppe, lover det godt for fremtiden som skal sikre dem en plads  i landevejsgruppernes superliga.

Konklusion
NRZ gruppen er en spændende alternativ som funktions- og kvalitetsmæssigt ikke lader noget tilbage af ønske i forhold til konkurrenterne.
Specielt køberne som er på udkik efter en gruppe som skal skille sig ud fra mængden vil med NRZ Red finde en gruppe stort set uden nogen svagheder. Eneste forbehold vi har er skiftegrebene som ikke alle vil kunne forlige sig med og den begrænsede slidstyrke på kæde og krans.

SunRace er repræsenteret i Danmark igennem Python Pro og den vejl. udsalgspris for NRZ Red gruppen er kr. 9990,-

Link

CYKELPORTALEN