CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Schwalbe Aerothan TEST: Schwalbe Aerothan
Med Aerothan har Schwalbe ført cykelslangen ind i det nye århundrede. Der er tale om et liebhaver produkt i luksusklassen. Er de pengene værd... TEST: Schwalbe Aerothan

Med Tubeless teknologien er udviklingen på cykelslange området gået en smule i stå, trods det faktum at langt største parten af alle cyklister stadig cykler med dæk og slange. Taget i betragtning at mange motionscyklister ofrer formuer på deres racercykler og herefter sætter en standard slange i dækket, burde der være basis for et luksus og High-End produkt som  Schwalbe Aerothan.  Men det er selvfølgelig svært at imponere ens cykelkammerater med en fluelet hightech slange der ikke kan ses, fremfor en liret carbon dims synlig på cyklen :o)

Aerothan har været længe undervejs, da det nye materiale og dens modstridende egenskaber har været noget af en udfordring for Schwalbe der først lykkedes da de fik hjælp af BASF. Læs vores reportage her 

I forhold til tilsvarende slanger fra Schwalbe er de op til 40 % lettere samtidige med at de fylder mindre. De skulle angiveligt have bedre modstandsdygtighed mod punkteringer fordi materialet i sig selv forhindrer at luften siver ud hurtigt. Rullemodstanden er forbedret og de er så varmebestandige at de kan bruges med fælgbremser. Samtidige skulle man kunne cykle med lavere dæktryk uden at mindste kontrol. Både slange og ventil er 100 % genbrugbar og Schwalbe tilbyder at tage de brugte slanger retur. Aerothan slangen fås i otte udgaver både til landevej/gravel og mountainbike.

  • Race 23: 28-622. 41  gram
  • Endurance/Race 28: 35-622 50 gram
  • Allround 37: 50-622  61 gram
  • MTB 54: 62-559 81 gram
  • MTB 54: 62-622 87 gram
  • MTB 54: 62-584 83 gram
  • MTB+ 62: 75-622 116 gram
  • MTB+ 62_584 109 gram

Vi har testet Race 23 og Allround 37. med typebetegnelserne 20E og 17E

Specifikationer

  • 20E/17E
  • Materiale: Termoplastisk polyurethane
  • Dimensioner: 700 C med 40 mm ventil
  • Passer til: 20E: 23 til 28 mm og 17E: 35 til 40 mm og 1,65 til 2.0
  • Vægt: 20E/41 gram 17E/61 gram
  • Pris: Set til mellem kr. 200 og 250,-
  • Lapper: kr 45,- for et sæt med 6 stk.

Afprøvning
Aerothan gennemsigtige og glatte overflade signalerer med det samme at her er tale om noget særligt. I forhold til almindelige slanger er der ingen forskel ved ibrugtagning. Dog kan den glatte ventil uden gevind betyde at visse typer hjul kan være lidt problematiske at pumpe, da ventilen ikke bliver holdt på plads. Ingen tvivl om at der er en stor vægtmæssigt gevinst ved at bruge disse slanger også i forhold til Tubeless.

Også kørselmæssigt er der stor forskel henad det som opleves med gode latex slanger. De er mere behagelige at køre med og absorberer ujævnheder bedre. Det svarer lidt til at skifte til et bredere dæk. I forhold til Latex slangerne taber de ikke luft natten over, men når dog stadig ikke det niveau en ordinær slange har mht. lufttæthed. Men et par dage klarer de helt fint.

Som slange til gravel er de suveræne, da der kan kørere med endog meget lavt dæktryk, ofte under det anbefalede dæktryk uden at kontrollen over dækket formindsket, ikke mindst ved kurvekørsel og på løst grus. Slangerne er fuldt ud lige så modstandsdygtige mod punkteringer som almindelige slanger. Fordi slangen bevarer sin grundform når den er uden luft beskytter den stadig dæk og fælg, lidt som et af de tynde skumindlæg. Det betyder at du godt  kan trille hjem på en flad ring.

Slangen tager farve fra dækket over tid og får en lidt gullig overflade men selve slangen ændrer sig ikke mht til struktur og fleksibilitet. Der hvor det halter er ved lapning. De traditionelle lappemidler duer ikke, da de ødelægger slangen. Der skal benyttes nogle af de små selvklæbende  lapper, der kan være svære at få til at sidde tilstrækkeligt fast. Det fungerer ret godt derhjemme , men ude på landevejen driller de ofte og er svære at få til at holde specielt ved lave temperaturer.  Her er afgjort plads til forbedringer.

Plus

  • Lav vægt
  • Komfort
  • Lavt dæktryk

Minus

  • Prisen
  • Svære at lappe

Med en pris på mere end 3 gange så meget som en standard butyl slange og dobbelt så meget som en Latex slange, vil de nye Aerothan slanger næppe blive første valg når der skal købes nye slanger. Det er et nicheprodukt  for letvægts fanatikeren og dæk/slange puristen der går op i alle detajler.  Som reserve slange for dem der cykler Tubeless er den lave vægt og lille volumen et oplagt valgt at have i baglommen. Prisen og problemer med lapning, er den største hindring for udbredelsen af Aerothan slangen.

Konklusion
Aerothan slangerne er et nicheprodukt i luksusklassen primært tænkt letvægts fanatiker og dem som prioriterer den maksimale køreoplevelse på linie med Tubeless,  men uden besværet med de væsker. Lapning af slangerne er lidt problematisk og burde kunne forbedres.

Link

CYKELPORTALEN