CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Pronghorn Carbon Road TEST: Pronghorn Carbon Road
Pronghorn Carbon Road er et godt eksempel på at en fuldblodsracercykel der sagtens kan tage kampen op med de kendte mærkevare brands... TEST: Pronghorn Carbon Road

Pronghorn-CarbonRoad-07

Pronghorn Racing blev grundlagt i 2008 og deres første produkt en fuldtaffjedret mountainbike PR6-XC med deres A.P.L.S Anti Power Loss System,  et modificeret 4 punkts Horst fjedringssystem blev hurtigt kendt for sine fremragende køreegenskaber. Siden er der kommet flere modeller til i de nye hjulstandarder og naturligvis rammer i kulfiber. Men den basale konstruktion er stadig den samme. Pronghorns hovedfilosofi har altid været det fart- og race orienterede marked. Dette gælder også for deres nye landevejs cykler.

Pronghorn-CarbonRoad-05

Pronghorn Carbon Road fås i to udgaver. Den testede med fælgbremser og en udgave med forstærkninger og studser til skrivebremser.  Basisrammen og forgaffel er den sammen mens udstyrspakkerne varierer.  Det er også muligt at sammensætte en individuel model ud fra et løst rammekit.  Alle Pronghorn cykler kan ses og prøves i deres tre showrooms og hos udvalgte forhandlere. Selve bestillingen og konfigurationen sørger man selv for via deres onlineshop. Når du bestiller en cykel skal du vælge rammestørrelse , frempindlængde og styrbredde. Herefter leveres cyklen efter 5 dage. Pronghorn yder 5 år garanti på  rammen.

Pronghorn-CarbonRoad-02

Pronghorn får produceret deres rammer hos Taiwanesiske Axman der har produceret cykelrammer siden 1985 og til flere andre mærkevare brands. Rammerne virker gennemtænke i deres konstruktion og kvaliteten er iorden. Der benyttes helstøbt kulfiber fra  Torray i serierne T700 og T800.

Flere billeder af testcyklen her

Specifikationer

  • Ramme: Pronghorn Carbon Road 940 gram (54cm) Torray 700 og 800 carbon
  • Forgaffel: Pronghorn Full Carbon 340 gram
  • Geargruppe: SRAM Rival 22
  • Bremser: SRAM Rival
  • Kæde: SRAM PC1130
  • Krans: SRAM PG1130, 11-28
  • Kransæt: SRAM Rival 52/36
  • Hjul: Mavic Aksium Elite
  • Styr: Easton Aero
  • Styrtape: SRAM Red
  • Flaskeholder: Pronghorn Carbon
  • Frempind: Pronhorn Alloy Light
  • Saddelpind: Token
  • Saddel: Token
  • Dæk: Mavic Aksium Elite 700 x 25 mm
  • Vægt: 7,6 kg
  • Størrelser: 49, 52, 54, 56 og 58 cm
  • Farver: sort og rød
  • Pris: kr. 19.000,-
  • Løs rammekit: kr 13.000,-

Pronghorn-CarbonRoad-03

Afprøvning
Pronghorn Carbon Road fremstår for en kulfiberracer, ret klassisk i den mat sorte farve, men så alligevel med det særkende som har fulgt mærket siden starten. Pronghorn bruger rammens fysiske dimensioner som en del af det grafiske design. Simpel grafisk udtryk med hvide og sorte linier fuldender udtrykket og står flot i kombination med røde kabler, styrbånd og saddel. Finish og forarbejdning på rammen er daddelfri og rammen har de for tiden vigtige features som skjult kabelføring og er forberedet til elektroniske geargrupper. Rammen er i fuldstøbt kulfiber som med den asymmetriske bagramme i kombination med den ekstremt overdimensionerede krankboksområde sikrer maksimal stivhed ved antrit og kompenserer for sideværts krafter i kædesiden. Styrfitting er nedsænket og er en integreret del af kronrøret. Det giver mulighed for placering af styr og frempind meget lavt for en meget foroverbøjet  kørestilling.

Pronghorn-CarbonRoad-06

Geometrien er i forhold til nutidens standard konservativ. En 54 cm er en 54 cm med næsten identiske længder for saddel- og overrør og dette i komnination med stejle saddelrørs og kronrørsvinkler giver en meget aggressiv køremaskine.
Der tales meget om “billige no-name” contra dyre mærkevarer kulfiberrammer. Selvom de dyre mærkevare brands sikkert vil påstå det modsatte, er langt de fleste kulfiberrammer idag af sådan en kvalitet, at de basale køregenskaber er iorden og at de for de fleste vil opleves at performe ens.  Samtidig laves størstedelen af alle kvalitets kulfiberrammer også på den samme håndfuld fabrikker i Kina og på Taiwan.  Det som adskiller dem og påvirker deres performance, er i første omgang hvilke hjul, dæk og saddel de er monteret op med samt rytterens følelsesmæssige præferencer for et bestemt mærke.

En lille hypotese. Hvis fem forskellige rammer fik fjernet logoet og monteret med fuldstændig det samme udstyr ville du så efter at have kørt på dem kunne udpege hvilken der var A, B , C osv.  Jeg tvivler og mange af de forskellige cykelmedier testere inklusiv os, vil heller ikke kunne sige sig fri for, i vores vurdring at kendskabet til branded smitter af på papir, når dommen skal afsiges. Samtidig kræver det også en vis portion mod at give et prestigefyldt mærkevare brand en negativ dom, hvorimod ikke så prestigefyldte produkter ofte får drøje hug i lakken.

Pronghorn-CarbonRoad-09

Det syntes jeg man bør have med i sine overvejelser inden man køber eller for den sags skyld dømmer en hvilken som helst cykel. Set i det perspektiv performer Pronghorn Carbon Road fuldt ud lige så godt som cykler der koster både 2 og 3 gange så meget.

Men lad os gå lidt mere i detajler.  Selve geometrien er klassisk racercykel med meget stejle vinkler som giver en meget responsiv cykel hældende mod det nervøse.  Rammen føles subjektiv meget stiv og antrit omsættes uden noget mærkbart flex til hjulene.  Testcyklen vejede lige under de 8 kg. hvilket måske efter dagens standard kan syntes af meget, men som betyder mindre når rammen i den grad overfører dine benkræfter til fart. Under normale forhold er cyklen rimelig sporstabil men på nedkørsler og i sving ved høj fart spores en vis uro, uden dog at være faretruenede. Man skal bare være lidt mere opmærksom og på forkant med situationen. Med de monterede hjul og saddel kombination er der ikke megen komfort at hente, og den meget stive bagramme gør at baghjulet forholdsvis let mister kontrollen når man kører over løse sten eller en kloarkdæksel. I den henseende har Pronghorn valgt en lidt anden taktik end normalt for dagens kulfiberrammer som mere oplves lidt tilgivende. Bagrammen er ekstremt stiv og minder mere om de aluminiumsramme af lidt ældre dato. Derfor er cyklen i vores optik knap så velegnet til langdistance. Cyklen var monteret med 25 mm dæk men der er plads nok til at man kan sætte 28 og visse typer 30 mm dæk på den, og det hjælper afgjort på kontrol og komfort. Smag og præferancer er naturligvis forskellige, men Token sadlen er for denne tester en ommer. En blødere saddel og nogle mere eftergivende hjul som f.eks Spinergy eller visse Shimano typer vi ændre udslaget i positiv retning

Pronghorn-CarbonRoad-08

Plusser

  • Ramme og geometri
  • Antrit og hurtighed
  • Design
  • Value for money

Minus

  • Saddel
  • Dæk og hjul

Pronghorn-CarbonRoad-11

Konklusion
Pronghorn Carbon Road giver masser af cykel for pengene. Den er en rendyrket fartmaskine med klassisk geometri og vil derfor ikke tiltale alle i den konfiguration den fremstår i nu. Andre hjul, dæk og saddel vil dog bringe den tilbage på sporet. For lette spurtstærke motionister med hang til korte distancer er den meget svær at komme uden om.

Vurdering-4

Link

CYKELPORTALEN