Pirelli har haft god succes med deres Cinturato grusdæk der efterhånden findes i flere forskellige udgaver, bredder og dækstørrelser. Nyeste version er tiltænkt hardcore grusfolket med behov for både ekstra beskyttelse og vedhæftning på sporet.
Cykelportalen har testet hardcore versionen af Pirelli populære Cinturato grus dæk
Pirelli fik hurtigt succes med Cinturato Gravel RC, der var deres første gravel/racing specifikke dæk. Nu har Pirelli udviklet en forstærket version med navnet Cinturato Gravel RC-X.
Den nye model har en Techwall X Gravel, en 60 tpi stof beklædnings struktur, der er forlænget forbi slidbanens midterlinie, samt med et ekstra beskyttelseslag. Cinturato Gravel RC-X beholder det karakteristiske slidbanedesign fra deres RC-modeller men med grovere og højere profil.
Specifikationer
- Materiale: Speed Grip Compound med TechWALL X
- Dimensioner: 700 x 40 mm
- Anbefalet dæktryk: max 65 psi
- Mønster: Gravel H
- Vævningstæthed: 60 tpi
- Vægt: 560 gram
- Pris: kr. 559,-
Afprøvning
Cinturato RC-X er til både til tubeless og slange. Vores testdæk var med den traditionelle sorte dækkant, og var subjektivt en smule sværere at sætte på. Desuden krævede det et meget højt dæktryk for at hoppe på plads på fælgen. Noget der afhængig af hvilken fælg der bruges måske kan give lidt problemer ude på sporet med kun en lille håndpumpe til rådighed.
Retningsanvisningen på siden af dækket afstedkom en smule forvirring, da den ikke umiddelbart virker helt entydig. Subjektivt virker den sorte udgave en smule stivere i siderne end den populære brune tanwall udgave.
Ligesom Cinturato RC’erne klarer RC-X stort set alle typer underlag. Kun i det værste mudder kniber det lidt. Dækket var klart på hjemmebane på alt fra glatte grusveje til snoede singletracks.
Meget store og løse sten er dog ikke dens livret, men her betyder dækbredde også en del, så måske en 45 mm udgave ville forbedre egenskaberne på netop dette punkt. Hastigheds- og rullemodstands mæssigt var der subjektivt en lille hastighedsreduktion i forhold til RC modellen, men sjældent noget gennemsnits grus cyklisten vil bemærke. RC-X føltes stadig smidigt, især når det kommer op i fart.
Ifølge test udført af BicycleRollingResistance.com giver Cinturato Gravel RC-X kun en rullemodstands straf på 1,5 watt sammenlignet med et Cinturato Gravel RC i tilsvarende størrelse med et dæktryk på 33 psi og 29 km/t.
33 psi er dog lige lavt nok dæktryk til min kørestil. Omkring de 40 til 45 psi syntes dækket at have de bedste allround køreegenskaber.
Lidt overraskende imponerer Cinturato Gravel RC-X’s også på asfalt, hvor du sikkert kan køre gennem hårnålesving uden den lidt snublende fornemmelse, man ofte oplever på grov mønstrede grusdæk. Dette kan sikkert henføres til at dækket er noget kraftigere i godstykkelsen.
Ingen tvivl om at Pirelli har ramt plet med deres slidbane mønster, lige bortset fra det aller værste mudder. Her pakker de fuldstændig og opleves næsten som et slickdæk. Under mere moderate mudder forhold smider dækkene lettere mudderet og snavs der har sat sig fast i mønsteret.
Denne tester oplevede ingen punkteringer i testperioden, der har strukket sig over godt 1.000 km, og heller ingen synlige slidtegn eller revner i slidbane og mønster på fordækket, mens der naturligvis er synligt slid på bagdækket.
Subjektivt vil jeg sige dækket har en bedre levetid og slidstyrke end f.eks Vittoria Terreno og WTB Ridler, primært pga den forstærkede punkteringsbeskyttelse. Som vinterdæk på asfalt i 35 mm udgaven, kan det også vise sig at være et hit for mange.
Eneste ankepunkter, er at det ikke fås i 650B størrelsen og i 45 mm bredde, der bliver stadig mere og mere udbredt på de nyeste generationer af gruscykler.
Konklusion
Ligesom sit racer søskende imponerer Pirellis Cinturato Gravel RC-X-dæk med fin balance mellem hastighed, greb, smidighed og punkteringsbeskyttelse. Dette opvejer rigeligt den lidt lavere hastighed og højere vægt.
Dækket er et fremragende tre sæsoners grusdæk for dem som gerne vil kunne køre gravel på det meste inklusiv mange af de populære MTB spor. Det vil kunne få en sikkert igennem langt de meste terræn bortset fra det tungeste mudder.
Link