CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST:  Monz Rejseanhænger TEST:  Monz Rejseanhænger
Velkørende og stabil transportanhænger til dem på stramt budget. TEST:  Monz Rejseanhænger

Monz-03

I vores tema om cykeltouring kikker vi denne gang på en lille cykelanhænger til transport af dit rejsegear. De fleste turcyklister benytter en eller anden form for cykeltasker, der monteres på cyklen.  Men cykelanhængeren kan være et godt alternativ eller supplement specielt hvis man ikke har en decideret turcykel med bagagebærer,  eller skal transportere større mængder gear. Også børnefamilier og tandemturcyklister kan med fordel drage nytte af en cykelanhænger.

Monz-04

Størsteparten af de bedre cykelanhængere på markedet er forbeholdt børnetransport og er lidt store og klodsede til bagagetransport. Skal anhængeren  bruges til almindelige transportopgaver eller ferie, er man enten henvist til de billige plastik anhængere du kan købe i supermarkedet, eller de noget dyrere og mere eksotiske ethjulede anhængere. Dem finder flere test af nederst i artiklen.  Men der findes dog stadig nogle undtagelser i det prisrimelige mellemsegment for cykelanhængeremed to hjul. Vi har kikket nærmere på en af slagsen fra Tyske Monz.

Monz-06

Specifikationer

  • Pulverlakeret aluminiumsstel
  • 2 x 16″ hjul
  • Aftagelig trækstang
  • Weber navkobling til stikaksel
  • Vandtæt taske  ca. 52 l
  • Egenvægt 8,3 kg
  • Maksimum last: 40 kg
  • Pris. kr. 1700,-

Monz-123

Afprøvning
Anhængeren kommer adskilt og består af 13 dele.  Fuldstændig adskilt fylder den ikke mere end let at kunne have med som bagage i tog, bus og fly. Der følger værktøj med og en grundig vejledning med billeder. Det tager en lille halv time at samle den.
Rammen består af runde aluminiumsrør som skrues sammen. I bunden ligger en kraftig plastikbund som understøtets af to tværstivere. Finish og forarbejning er noget under gennemsnit. Trækstangen er aftagelig med et hurtigbespænd og befæstigies nede ved baghjulet via en weber kobling. Låsemekanismen er en split som skubbes igennem weber koblingen og låses med en vippearm. Samme princip er benyttes på de monoophængte 16″ hjul.  Dækkene er standard nylonhjul som med fordel kan udskiftes til nogle bedre. Selve trækkrogen er fjederophængt så rammen ikke beslastes for voldsomt når man cykler. Der medfølger en stor vandtæt transporttaske på godt 50 liter med rulleforsegling og bærerem. Den har en fast bund af samme type som den der er monteret på anhængeren. Den fæstnes til traileren ved hælp af  7 velcoremme. Trialeren vejer tom godt 8 kg og kan laste 40 kg.

Monz-11

Uden last er traileren meget levende og vælter let hvis man kører på ujævn vej med huller eller sten. Med last falder alt ting på plads og man mærker ikke meget til at have den på slæb, vel og mærke  så længe man ikke fylder mere end godt 25 kg i den. Over det begynder den at føles meget tung og trækfjedren giver sig markent med nogle ubehaglige tilbagetræk ved hurtige start og stop. Konstruktionsmæssigt kan selve anhængeren sagtens holde til mere end de 40 kg. Begrænsningen ligger i trækfjederen, som med fordel kan udskiftes med et massiv beslag hvis formålet er heavy duty transport. Det er muligt at købe forskellige løse weberbelag og montere. De to hjul og det lave tyngdepunkt gør den let at manøvere og trækstangen har rigelig frigang til ikke at komme i kambolage med slev de største dæk og fælgtyper inklusiv fatbikes.

Monz-09

Pulverlakeringen af stellet er temmelig dårlig og malingen begynder hurtigt at skalle af. En anden mangel er skærme på hjulene, der i praksis betyder at taske, anhænger og cykel hurtigt bliver smurt ind i skidt når det regner.  Heldigvis er tasken 100 % vandtæt.  Endelig sidder den høje sikkerhedsvimpel ikke særlig godt fast i beslaget bagest. Men det rokker ikke ved at selve funktionaliteten på anhængeren er iorden og man med små midler selv kan opgradere den. Skifter man fjederbeslaget ud og monterer en weber kobling der kan monteres mellem bag og skråstag på cyklen,  får man lidt af et pakæsel. Undertegnede har brugt den hele vinteren til transport af brænde 50-60 kg pr læs uden problemer.

Monz-02

Konklusion
Monz anhængeren er en anhænger med rigtig gode og stabile køregenskaber, og med små modifikationer kan man gøre den endnu bedre. En god mellemklasse anhænger både til ferie og daglig transport.

Vurdering-3

Link

Monz-10

Test af ethjulede cykelanhængere

 

CYKELPORTALEN