Markedet for dagligdagscykler er stort, men også meget konservativt og forudsigeligt. Som daglig pendler har man ofte stået i den situation gerne at kunne tage cyklen med bussen eller smide den ind bag i en kollegas bagagerum, noget man ikke kan med 99 % af de cykler som triller rundt i gadebilledet. Montague er en cykeltype som måske kan være med til at vende udviklingen mod mere alsidige cykeltyper i fremtiden.
David Montague grundlage i 1987, mens han studerede på M.I.T (Massachusetts Institute of Technology) Montague Corporation – et firma med fokus på udvikling og produktion af ”full-size Mountain Bikes” der kan foldes. En mountainbike der ikke går på kompromis med styrke og anvendelighed men stadig med den klare fordel at de kan foldes sammen. Siden har Montague Corporation haft fuld gang i pedalerne og vundet utallige priser og konkurrencer.
Den første cykel designet af David blev døbt ”Montague Bi-Frame” for dens patenterede koncentriske system, der samler to dele af et system inden i hinanden i et koncentrisk rørsystem. En løsning som er meget mere vridningsstabilt end de gængse foldecykelsystemer.
Men det som for alvor gjorde Montague kendt skete i 1997, hvor Montague vandt et 2 års stipendium fra DARPA ( DARPA er en underafdeling af PENTAGON – ”DARPA udviklede i sin tid Internettet” ) I løbet af de 2 år udviklede Montague PARATROOPEREN til den Amerikanske hær. PARATROOPER er forsynet med det nye ”FIT” folde system og ”X-BIKE” rammen der tillader cyklen af folde endnu hurtigere samt øger cyklernes last egenskaber. ”The Paratrooper Non Electrical Mountain Bike” var født.
I 1999 kom den civile ”X-serie model” på gaden og senere en ”Comfort bike” baseret på den originale militære cykel.
Emnet for denne test er modellen Crosstown som i modsætning til sine dyrene søskende, som vi vender tilbage til i en senere test, først og fremmest tænkt som en dagligdags- og fritidscykel til båd og campingvogn.
Tekniske data
Farve: Hvid/sort
Ramme: Custom drawn 7005 Series, Aluminum med FIT System.
Forgaffel: Rigid Unicrown, with CLIX™ Wheel Release SystemRamped Dropout.
Fælge: Alex. Alloy, 36 hole, Silver. 700c.
Dæk: Kenda Kwick. 700c x 30mm.
Nav: Formula. Alloy CLIX™ front quick release.
Eger: 14 Gage
Sadel: Performance comfort with Internal Springs and “Center Gap”.
Sadelpind: 27.2 X 300mm Alloy.
Styr: Riser style 30mm rise. 600mm wide. Alloy, Black.
Frempind: Octagon™ højdejusterbar
Skiftegreb: SRAM Twist Shifter
Bagskifter: SRAM X-3
Kranksæt: Single chainwheel. Alloy 170mm crank arm.
Krans: 7 gears med megadrive
Bremser: Sidetræksbremser.
Pedaler: MKS foldepedal.
Krankboks: No name
Ramme str.: 17”, 19” og 21”
Dimensioner sammenfoldet: 90cm x 70cm x 30cm
Vægt: 12.2 kg
Selve designet er ret afdæmpet og leder ikke umiddelbart tanken hen på en foldecykel. Ud fra farvevalget og reklamerne er cyklen i første omgang tiltænkt kvindlige cyklister. Om de så falder for den skæve amerikaner med de store anvendelsesmuligheder fremfor den populære bestemorcykel vil kun tiden vise.
Afprøvning
Crosstown ankommer sammenfoldet i sin egen skuldertaske og det tager ca 5 min at samle den. Crosstown er ikke en foldecykel i traditionel forstand som man hurtigt klapper sammen/ folder ud og straks er køreklar. Nej det er nærmere en skil-ad cykel som kræver lidt mere handling. Da forhjulet skal af/på er cyklen temmelig besværlig at håndtere ved sammenfoldning. Selve stellet løsnes med et hurtigbespænd og drejes herefter.
Ingen tvivl om at den tekniske løsning med at cyklen foldes sammen i saddelrøret er optimal, men det er så lidt på bekostning af det praktiske.
Selve testkørslen giver indtryk af en cykel som ikke opfører sig som en foldecykel. Det skyldes først og fremmest at den er konstrueret til 700C hjul. Cyklen er meget tilforladelig og sikker i sin kørestil, noget som er vigtigt i trafikken. Samtidig bærer stellet præg af at være velkonstrueret, det er stift og ret let. Montague har klogeligt valgt at prioriterer stellet højere end komponenterne som er mere gennemsnitlige, uden dog på nogen måde at være dårlige. En god detajle er det højde justerbare styr som gør at alle kan finde den mest optimale kørestilling. Sadlen ser klodset ud men viser sig perfekt til dagligdags cykling i ikke cykeltøj. De 6 tætsiddende gear suppleres med Mega Drive som er en lavt krybegear. Kenda crossdækkene syntes jeg er malplaceret på en bycykel og så mangler den altsp skærme, men det rokker ikke ved cyklens grundlæggende gode kvaliteter og ikke mindst mange anvendelsesmuligheder. Stellet er endvidere værdigt til komponentopgradering.
Fordele
- Velkonstrueret stel som kan foldes
- Velkørende og let
- Mange anvendelsesmuligheder
Svagheder
- Billige komponenter
- Manglende skærme
Konklusion
Crosstown er først og fremmest en dagligdagscykel som kører og opfører sig som en helt almindelig cykel. I tilgift kan den så sammenfoldes hvilket giver helt nye muligheder for ubesværet urban transport. Stellet er prioriteret højere end komponentvalget hvilket gør cyklen oplagt til opgradering og komponenttuning. Et godt køb.
Den vejl. udsalgspris er kr. 4795.-
Militær cyklens historie
Cyklen har en meget interessant historie som militært køretøj og har gennem tiderne bla. været anvendt af lande som – USA, England, Japan og Schweiz og andre.
Så tidligt som i 1888, begyndte England at bruge en ”ren” cykel-infanteri enhed. Otte år senere dannede USA sin første cykel-enhed ”det 25. bicycle Corps” en ”Buffalo Soldier unit” der blev anvendt i den Spansk / Amerikanske krig.
Under 1. og 2. verdenskrig var utallige tropper udstyret med cykler / foldecykler: Faldskærmstropper, Spejdere samt på mange luftbaser og til generel rekognogciering. USA anvendte hele 17 000 cykler under 1. verdenskrig men under 2. verdenskrig steg dette tal til 60 000 enheder. Under Vietnam krigen var cyklen det vigtigste transportmiddel på Ho Chi Minh stien for både Viet Minh og for NVA/VC.
Du kan læse meget mere om cyklen som militær transport middel på Military Bikes.
Link
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?