CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Merida BIG NINE team TEST: Merida BIG NINE team
Den klassiske hardtrail mountainbike lever og har det godt. Vi har testet 2017 topmodellen fra Merida som er en hardcore konkurrence mountainbike. TEST: Merida BIG NINE team

 

Merida-BIG-Nine-team-03

Merida Big Nine har været på markedet siden 2012. Med erfaringer i bagagen fra deres profesionelle mountainbikehold Multivan Merida er modellen løbende blevet optimeret. Cykelportalen har som første Skandinaviske medie haft  lejlighed til at teste BIG NINE i den nye 2017 udgave med SRAM XX1 Eagle 12 speed gruppe. BIG NINE er som navnet antyder en mountainbike med 29″ hjul, men har fået en lillebror BIG SEVEN med 27.5″ hjul.

BIG NINE er kendt for sin meget lave rammevægt. Med kun 900 gram for en størrelse medium, er der tale om den letteste serieproducerede MTB ramme. Dette sammenholdt med både god stivhed og komfort borger for en hurtig cykel først og fremmest konkurrance brug. Meridas store erfaring med kulfiber gør at de udelukkende udnytter kulfiberens egendæmpning og indbyggede fleksibiltet fremfor at benytter små elastomerer i bagrammen som bl.a Trek og BMC gør, for at opnå komfort.  Team testcyklen er identisk med de modeller som bl.a Gunn-Rita Dahle kører på.

Merida-BIG-Nine-team-07

Specifikationer

  • Ramme: Merida CF5 (900 gram)
  • Forgaffel: Rock Shox SID XX
  • Gruppe: SRAM XX1 Eagle 12 speed
  • Bremser: SRAM
  • Hjul: Fulcrum Redpassion 3
  • Dæk: Maxxis Ikon 29 x 2,20
  • Styr: Merida Team
  • Frempind: Merida Team
  • Saddelpind: Merida Team
  • Saddel: Prologo XCI Nago
  • Størrelser: 15, 17, 19 og 21
  • Vægt: 8,4 kg
  • Pris: kr. 53.995,-

Merida-BIG-Nine-team-05

Afprøvning
Umiddelbart ligner Merida BIG NINE hardtrails flest, men går man i detajlen skiller den sig ud. Specielt det super tynde overrør og nærmest spinkle bag- og skråstag vidner om at Merida har udnyttet den moderne kulfiberteknologi helt ud i marginalerne. Med den superlette CF5 ramme på under 900 gram har det været muligt at sammensætte en komplet cykel på 8400 gram, og det vel og mærke med standard komponenter. Hvis man udskiftede aluminiumshjulene med kulfiberhjul, kunne man højst sandsynligt komme under de magiske 8 kg.

Du finder flere billeder af testcyklen her

Merida-BIG-Nine-team-04

Cyklens geometri er meget sportslig og den lange overrør giver en langstrakt og foroverbøjet kørestilling, der dog alligevel kompenseres en smule for, ved at benytte en meget kort frempind og et bredt styr. BIG NINE imponerer fra første færd. Den er ekstremt let og subjektivt føler man at være flyvende på stort set alle de stigninger man byder den. Trods en kronrørsvinkel på 70° imponerer den med imponerende klatre- og styreegenskaber på kringlede singetrails. På meget stejle stigninger stiller den dog krav til ens vægtbalanceteknik hvis man ønsker at blive i sporet. Ingen tvivl om at det er en tenisk cykel som stiller krav til rytterens færdigheder.  Jo bedre du er jo hurtigere er BIG NINE. Selv på kringlede singletrack imponerer BIG NINE med en opførsel som er tæt på det man finder på de besdte 26 og 27,5″ mountainbikes. I tilgidt får man så overblikket og øget fart ved de store hjul.

Merida-BIG-Nine-team-02

Udstyrsmæssigt imponerer den nye SRAM Eagle Gruppe som med den nye 10-50 kasette nu har rigeligt med gearudveksling. Rock Shox SID gaflen er en raceorienteret gaffel der harmonerer godt med BIG NINE karakter. Eneste minus er Fulcrum hjulene som efter vores overbevisning ikke hører hjemme på en så dyr cykel.  Er du på udkik efter en meget let konkurrence mountainbike er Merida BIG NINE Team et oplagt valg. Prsen er høj men det er ydelsen og kvaliteten også.

Merida-BIG-Nine-team-06

Konklusion
Med Merida BIG NINE Team er det endnu en gang lykkedes Taiwaneserne at lægge sig helt i front ved at optimere en i forvejen fremragende konkurrancemaskine. Team udgaven er den klassiske mountainbikes eliteklasse. Med en superlet ramme, ekstremt sportlige køreegenskaber og en udstyrspakke i topklasse vil den performance- og konkurrence orienterede cyklist være yderst godt udrustet.

Vurdering-4

Link

CYKELPORTALEN