CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Højprofil hjul til racercyklen er de senere år blevet uhyre populære, først og fremmest blandt cykelryttere, men også cykelmotions folket har taget disse hjul...

ligtweight01
Højprofil hjul til racercyklen er de senere år blevet uhyre populære, først og fremmest blandt cykelryttere, men også cykelmotions folket har taget disse hjul til sig,  primært pga. af udseendet.

Vi har kikket nærmere på et par sæt hjul fra franske Mavic og tyske Lightweight.  De repræsenterer ret godt bredden i udbuddet af højprofilhjul, hvor Mavic er de prisrimelige, mens Lightweight er cykelhjulenes Rolls Royze.

mavic04

Mavic Cosmic Carbone SLR

Tilbage i 2007 lancerede Mavic et nyt hjulkoncept .  TraComp teknologien gav den franske producent et boost så de pludselig befandt sig i den absolutte topliga hvad hjul angik.  I 2008 kom de første Cosmic Carbone på markedet.

Fælg og nav er stadig i aluminium. Fælgen er beklædt med en skal i tyndt kulfiber.  Egerne er identiske på både på for og baghjul og der benyttes 20 stk.

R2R  teknologien henviser til at Mavic benytter 10 dobbelte eger. Egerne går ind igennem fælgen og skrues fast. Det gør dem til de første hjul med udskiftelige kulfiber eger.  Egerne er udført i enkelt rettet kulfiber og tilspændingen er ekstremt høj specielt i træksiden af baghjulet mens den er noget løsere på forhjulet.  Tykkelsen på egerne på baghjulet er forskellige.  De er 1,5 mm i træksiden og 1 mm i den modsatte side.  Dette skulle øge den lodrette stivhed.

mavic03

Tekniske data:
Vægt forhjul  767 g
Vægt baghjul 913 g
Totalvægt  1680 g
Accelerations energi 122 joule
Stivhed for/bag 60/46 N/mm
Fælgbredde 19×52 mm
Vægtbegrænsning Ingen
Antal eger for/bag 20/20
Vejl. udsalgspris kr. 12.000,-

ligtweight02

Lightweight Standard III

Disse håndbyggede hjul har en ret imponerende håndværksmæssig forarbejdning.  I modsætning til Mavic, er fælgen i ren kulfiber.  Det samme gælder egerne som bøjes rundt om fælgen og limes fast. De kan derfor ikke umiddelbart udskiftes. Lightweight benytter et modificeret DT Swiss 240 bagnav,  mens fornavet er deres egen konstruktion.

Kulfiber fælgen er hele 48mm dyb og ifølge Lightweight bruges der et bindemiddel som skulle kontrollere temperaturen under kraftig bremsning.  En smart detajle er den indbyggede magnet i forhjulet til computeren.

Egerne er limede og der benyttes 20 bagpå  og foran har man valget mellem 16 eller 20 (vægtbegrænset til henholdvis 110 og 120 kg)

Lightweight har i mange år været kendt for at lave de stiveste hjul og med den nye 3. generation er stivheden forøget med hele 30% i forhold til anden generation som havde Kevlar/Carbon eger.

ligtweight03

ligtweight05

Tekniske data:
Vægt forhjul  461 g
Vægt baghjul 637 g
Totalvægt  1098 g
Accelerations energi 83 joule
Stivhed for/bag 58/50 N/mm
Fælgbredde 2 og 27 x 52 mm
Vægtbegrænsning 100 kg
Vejl. udsalgspris: 19.995,-

mavic01

Afprøvning
Mavic hjulene brillierer fra første færd med deres “fede” lyd.  Det er lir der vil noget.  Aerodynamikken er god og vægten er akseptabel lav.  Accelerationen er helt god, dog ikke helt på højde med de bedste ikke højprofilhjul.  Under normale forhold er de ikke vindfølsomme mens de i kraftig blæst kræver en fast hånd på styret for at holde retningen.  Mavic hjulene er subjektivt meget behagelige at køre på.

ligtweight04

Lightweight hjulene er lydløse og ekstremt lette.  Sporstabiliteten fejler intet og de accelerer som en raket.  Her er de fuldt på højde med de bedste ikke højprofilhjul.   Som bjerghjul vil jeg ikke anbefale dem, da der er svære at bremse ned på  nedkørsler. Hjulene er ikke specielt sidevinds følsomme heller ikke i kraftig blæst.  Subjektivt føles de meget stive at køre på.

mavic02

Konklusion
Meningen med denne afprøvning  har ikke været at kåre nogen vinder. De to hjulsæt repræsenterer hver sin ende af skalaen indenfor højprofil kulfiber hjulsæt og appelerer til to forskellige målgrupper.
Mavic hjulene er de mest prisrimelige og universelt anvendelige til de fleste formål.  Med dem på racercyklen, vil langt de fleste kunne være godt tjent med.  Lightweight hjulene er på mange måder State of the Art men på godt og ondt. De er ekstremt lette og meget velkørende. Men det sætter sine begrænsninger mht. ryttervægt og bjergkørsel hvor de er deciderede farlige at køre på.

mavic05

Links

CYKELPORTALEN