TEST: KTM Fat Rat
MTB - TurcyklerTEST 19. november 2015 CYKELPORTALEN
KTM kendes nok mest for deres hurtige High End motorcykler. Men så langt tilbage som i 1964 begyndte de en egentlig cykelproduktion, og efter en del økonomiske op og nedture syntes mærket nu for alvor på rette kurs igen, hvilket også kom godt til udtryk ved firmaets 50 års jubilæum sidste år og på Eurobike Media Days i juli måned i år. KTM Bicycles hører til blandt nogle af de største cykelproducenter i Europa med egen udviklingsafdeling, samlefabrik og testcenter. Rammerne bliver som alle øvrige cykelbrands fremstillet i fjernøsten, men samlet på fabrikken i Mattighofen.
KTM’s omfattende program på 150 forskellige modeller tæller alt lige fra dagligdagscykler til mountainbikes, racercykler elcykler og børnecykler.
For ligesom at understrege at kvaliteten er iorden yder KTM hele 5 års garanti på alle deres stel. Trenden på mountainbike området går mod bredere og bredere dæk. Fat Rat er KTM full size Fatbike med 4″ brede dæk. Stellet er i aluminium og er udstyret med SRAM gear og Shimano skivebremser. Testcyklen var med Rock Shox Bluto fjederforgaffel ,men den fås også i en billigere version med fast forgaffel, og med den volumiøse dækvolumen kan man med rette diskuttere behovet for affjedring.
Specifikationer
- Ramme: KTM 26″ Alu
- Forgaffel: Rock Shox Bluto m lockout
- Kranksæt: SRAM X9 2×10
- Bagskifter: SRAM X9
- Forskifter: SRAM X7
- Skiftegreb: SRAM SL X9 triggershifter
- Bremser: Shimano Deore Hydrauliske skivebremser
- Styr: KTM Team HB-FB21L flat 9°, 720
- Frempind: KTM Team KT-6 7
- Saddelpind: KTM Team SP-719 400/27,2
- Saddel: Selle Italia Q-Bik
- Hjulsæt: Hayes Mulefut 80 Wheelset 26
- Dæk: Schwalbe Jumbo Jim 26 x 4″
- Størrelser: 17″ (43cm) 19″ (48 cm) 21″ (53 cm)
- Vægt: 14,3 kg
- Pris: kr. 15.699,-
Afprøvning
KTM Fat Rat er ikke nogen diskret mountainbike med de 4″ brede Schwalbe dæk. Men fordi de har holdt sig til 26″ hjulsstandarden virker den alligevel temmelig harmonisk da rørdiameteren på alustellet har ret moderate dimensioner. Hjlene er forøvrigt
De fleste fatbikes kører grundet deres store kontaktareal og brede dæk bedst når de kommer op i fart. Fat Rat er lidt atypisk grundet nogle lidt anderledes stelvinkler hviket betyder at den faktisk hånterer rigtig godt i lav fart og på singletrails. Til gengæl oplever man så en hvis uro og nervøsitet når det går stærkt specielt på nedkørsler. Som altid skal der eksperimenteres en del med det rigtige dæktryk før det hele rigtig falder på plads. Størstedelen af tiden kørte jeg med låst forgaffel da jeg ikke syntes det bidrog til bedre køregenskaber. Skulle jeg købe den ville jeg helt klart foretrække modellen med fast forgaffel.
Fat Rat har en fantastisk vedhæftning under alle forhold og på alt underlag lige fra fast underlag til mudder og sandstrand hvor den er oplagt kva sit store kontaktareal. Selve kørestillinegen er en mellemting mellem en hardcore XC hardtrail og en Enduro altså et fint kompromis som vil passe langt de fleste.
Ustyrmæssigt brillerer SRAM X9 gruppen mens Shimanos hydrauliske skivebremser er en tand for underdimensionerede til de store hjul. Det 720 mm brede styr klæder cyklen godt og giver god kontrol over de brede dæk.
KTM Fat Rat er en befriende anderledes og sjov mountainbike som ser stort på alle normer omkring konkurrance, fart og lav vægt. Det er en rigtig tonser cykel i ordets mest positive forstand, da du så og sige tromler hen over enhver forhindring. Den er lige velegenet til en dagstur i skoven som til det store offroad eventyr med oppakning monteret på stellet, en sand eventyrcykel. På længere og især stejle opkørsler kan Fat Rat ikke løbe fra sine godt 15 kg, hvor den føles tung at træde.
Konklusion
KTM Fat Rat er en Fatbike i den overkommelige prisklasse med sin helt egen filosofi omkring stelgeometri, som gør den lidt atypisk for genren. Den er en fin allrounder for den som vil stifte bekendtskab med de tykke dæk til en fornuftig pris.
Link
Relaterede Fatbike Test