CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nu om dage skal enhver mountainbike producent have mindst en af de meget omtalte twentyniner i programmet for at være med på trenden.  De...

Nu om dage skal enhver mountainbike producent have mindst en af de meget omtalte twentyniner i programmet for at være med på trenden.  De klassiske 26″ hjul skal nu pludselig hedde 29″ og argumenterne er mange for at skifte, ihvertfald hvis man skal tro producenterne.  Cykelportalen satte sig for at finde ud af om de store hjul nu virkelig er en forbedring i forhold til den eksisterende standard, eller bare smart markedsføring. Vi har testet en mellemklasse mountainbike hardtrail med de store hjul fra hollandske Koga.  Koga X29 Team er en letvægts ramme i aluminiums legeringen 6069 som har triple buttede (trukne rør) som igen er hærdet hele tre gange. Den er udstyret med integreret styrfitting, udskiftelig geardrop og Kogas egen neopren kædebeskytter, en fin detajle som burde være standard på alle mountainbikes.

Tekniske data
Ramme: Koga Triple Butted 6069 aluminium
Forgaffel: Suntour Epicon (80mm vandring), med justerbar air spring system and magnesium for with lock-out at the handlebar
Bagskifter: Shimano XT shadow
Forskifter: Shimano SLX
Skiftegreb: Shimano SLX
Bremser: Tektro Orion disk brakes with carbon brake lever and 180 mm front rotor
Kranksæt: Shimano SLX

 Nav: Koga
Styrfitting: Tange Seiki
Styr: Koga
Frempind: Koga
Saddelpind: Koga
Saddel: Koga
Dæk: Schwalbe Racing Ralph
Størrelser: 46, 51, 56 cm
Vægt: 11,4 kg

 

Afprøvning
Finish og forarbejdning er førstesklasses på X29 som standard er disponeret med en rigtig god komponentpakke som er en kombination af Kogas egne komponenter og Shimano SLX/XT i kombination med den fremragende SunTour fjederforgafffel, som sætter standarden i den prisklasse. Rent geometri mæssigt hævder Koga at der ikke skulle være nogen forskel i forhold til de ordinære 26″ modeller.


Et af agumenterne for brug af de større dæk er at vinklen mellem forhindringer og underlag skulle blive knap så stejl, så man lette skulle kunne forcere dem, og det stemmer langt hen af vejen også overens med at X29 er en meget komfortabel og yderst harmonisk at cykle på,  så længe man bevæger sig rundt på større grusveje og stier. Her flyver man nærmest hen over forhindringerne. Også på nedkørsler er cyklen klippe stabil og minder på mange måder om de legendariske Dawes rammer fra mountainbikens barndom.  Man tager sig selv i at kunne køre væsentligt hurtigere uden at miste kontrollen.  Noget anderledes forholder det sig på små snørklede stier og spor hvor cyklen subjektivt føles noget klumpe dumpe og tung og træg at styre.  Det virker som om at harmonien mellem dæk og ramme er lidt ude af proportioner.  Endelig er der den fysiske størrelse. Er du meget under 175 i højden vil jeg ikke anbefale den. Generelt var udmeldinger fra højere ryttere over 180 cm at de fandt sig bedre til rette på cyklen og at de påtalte bemærkninger omkring teknisk kørsel var  mindre udtalte. X29 Team og twentyniner trenden i al almindelighed er uden tvivl ikke den optimale mountainbike for alle, hvorfor det tilrådes at prøve begge typer før man beslutter sig.

Konklusion
Alene ud fra pris og komponentpakke er Koga X29 er en fin mellemklasse mountainbike som ligger i den bedre ende af markedet. Om man vil kunne forliges med de store hjul er i høj grad et spørgsmål om temperement og kørestil.  Har du den tilstrækkelige højde og mest er til rolige og forudsigelige køreegenskaber på bekostning af manøvredygtighed på de teknisk krævende spor, er den et godt alternativ til de stadig mest udbredte 26″ modeller.
Den vejl. udsalgspris er kr. 11.899,-

Link

CYKELPORTALEN