CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Giant Quick-E TEST: Giant Quick-E
Giant har med deres Quick-E frembragt en Speedbike som har det bedst ved moderate hastigheder omkring de 30 km/t TEST: Giant Quick-E

Elcyklen er det nye sorte, men for dem der cykler på regulær basis, vil en almindelig elcykel med en maksimum motorhjælp på op til godt 26 km/t hurtigt blive lige i underkanten. Som almindelig cykelmotionist kan man forholdvis ubesværet cykle den hastighed hvor motoren slår fra.

Her hedder løsningen Speedbike hvor du har motorhjælp op til 45 km/t. Det betyder at cyklen skal forsikres som en knallert og der er obligatorisk  krav til sikkerhedsudstyr som brug af hjelm, lys og horn.

Vi har testet en af de mest prisrimelige modeller på det danske marked fra Giant Bicycles. Med en pris godt under de 30 kilo kroner ligger den på niveau med de bedre ordinære elcykler.

Specifikationer

  • Ramme: ALUXX SL-grade aluminum
  • Forgaffel: SR Suntour MOBIE 45, Tapered Steerer, 15QR
  • Gear: Shimano Deore 10 speed 11-36
  • Kranksæt: Alu 36/48
  • Bremser: Tektro Dorado 180 mm
  • Motor: Giant SyncDrive Sport, 80Nm powered by YAMAHA, 350% tuneable support
  • Batteri: Giant EnergyPak500, 36V 13.8Ah Rechargeable Lithium-Ion
  • Hjul: Giant eXC
  • Dæk: Schwalbe Big Ben, 27.5×50
  • Styr: Giant Connect XC riser, 31.8mm
  • Frempind: Giant Connect
  • Saddelpind: Giant 30.9mm, 2-bolt Micro Adjustable, Forged Aluminium
  • Saddel: Giant Contact Comfort upright
  • Lys: B&M iQ-S front lightSuperNova rear light
  • Bagagebærer: Integrated pannier bag carrier, compatible with MIK system top-deck
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Vægt: 22,5 kg
  • Pris: kr. 27.999,-

Afprøvning
Giant Quick E følger tidens trend med afrundede former. Det flot integrerede batteri og elegante bagagebærer i kombination med den grå/hvide farve betyder optisk at cyklen ikke fremstår så bastand. Giant benytter deres eget motorsystem kaldet Sync Drive der er udviklet i samarbejdet med Yamaha. Centermotoren leverer op til 80nM og fødes af et batteri på 750wH.  Giant lover en rækkevidde på op til 115 km.

Batteriet er udtageligt med en nøgle og kan oplades både i cyklen og seperat med den samme medfølgende oplader. Der er en powerindikator på selve batteriet.  Det store display sidder midt på styret på frempinden. Her kan du foruden de enkelte motorindstillinger, Power, Sport, Normal, Eco+ og Eco også se din aktuelle hastighed, triptæller og batteriniveau. Du skifter mellem de forskellige indstillinger på den lille betjeningsenhed som er placeret i venstre side ude ved bremsehåndtaget.

For de legesyge  kan der downloades Giant Ride Control App. der gør det muligt at fintune motorindstillinger samt navigere.

I modsatte side sidder den lovpligtige hornkontakt.  Giant Quick E har bremselys fra Supernova og den fremragende forlygte fra B+M. Sådan en cykellygte burde sidde på alle cykler…

Med hastigheder på 45 Km i timen går det altså stærkt. Ikke noget vi vil anbefale på en tæt trafikkeret cykelsti i byen. Denne tester havde det bedst med omkring de 30 km/t på lange lige stræk.

Af en speedbike at være er Giant Quick E forbavsende let. Desværre omsættes dette ikke helt til forudsigelige køreegenskaber. På længere ture kan Giant ikke løbe fra at være en aluramme hvor der ikke er gjort de store bestræbelser for at glatte det ukomfortable lidt ud. Den føles subjektivt hård og ukomfortabel selvom fjederforgaflen tager broden af det værste. Et andet dækvalg vil afgjort også kunne gøre en forskel. Ved høje hastigheder over 30 km/t bliver cyklen meget levende og en smule nervøs. Den ret oprejste kørestilling gør det ikke bedre ved høje hastigheder. Cyklen opfører sig eksemplarisk op til omkring 35 km/t. Denne tester havde det bedst med en hastighed omkring de 30 km/t hvor Giant Quick E føles sikker og harmonisk i sin opførsel.

Det siger sig selv at ved 45 km/t og en batterikapacitet på 750Wh vil det være endog meget svært bare at komme i nærheden af Giants opgivelser.

En typisk tur på 35 km i Eco mode, drænes batteriet godt en trediedel, mens samme tur i Sport og Power drænes det omkring 70 %.  Det vil sige at rækkevidde i omegnen af de 50 km. med maksimal motorkraft. Begge testture lå gennemsnitsfarten på omkring 30 km/t. Vores erfaringer siger at du vil kunne cykle omkring 80 km på en opladning hvis gennemsnitshastigheden ligger under 30 km/t og at du kun bruger ECO og ECO+ mode.

Er man vant til de meget lydløse motortyper fra Bosch og Shimano, vil Yamaha motoren nok være lidt af en skuffelse. Det snerrer temmelig meget, uanset hvilke gear eller motorydelse der benytter. Ved lave hastigheder er den markant, mens vindhastigheden overdøver ved højere hastigheder.

Med et moment på 80Nm er der masser af kraft. Og den er vel og mærke meget kontant. Ikke samme bløde motorregulering her som ved Bosch og Shimano. Kun i ECO /ECO+ er hjælpen moderat.  Motorreguleringen er primært moment afhængig fremfor omdrejnings afhængig, hvilket betyder at du får maks. motorkraft selv på en stejl stigning i for højt gear, bare du træder hårdt nok. Vi havde nok foretrukket lidt mere omdrejnings afhængighed for at give en mere jævn og glidende motorindkobling.  Vi havde ikke lejlighed til at lege med motorappen, men her kan formodentlig også hentes en smule.

I forhold til andre, men også meget dyrere Speedbikes, befinder Giant Quick E sig bedst omkring hastigheder på 30-35 km/t.  Ved hastigheder over de 40 km/t føles cyklen subjektivt usikker i sin opførsel. Du kan selv gøre cyklen mere sikker og forudsigelig ved højere hastigheder ved at sætte nogle andre og bredere dæk på den og en lidt længere frempind vil gøre den lettere at styre samt få dig mere i læ af fartvinden.

Vi savner en ekstra flaskeholder til to vandflasker. Den kunne evt have siddet oven på batteriet eller på undersiden af overrøret.

Konklusion
Giant Quick E er en prisrimelig Speedbike der i vores optik  befinder sig bedst ved moderate hastigheder. Den er veludstyret og meget motorstærk. Rækkevidden er under gennemsnittet og motoren snerrer en del.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN