CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Dahon viste en ny foldecykel serie kaldet Vector på Eurobike 2010. Vi havde lejlighed til at teste cyklen en uges tid under vores ophold...

Dahon viste en ny foldecykel serie kaldet Vector på Eurobike 2010. Vi havde lejlighed til at teste cyklen en uges tid under vores ophold i det sydtyske og brugte den bl.a som transportmiddel mellem Ravensburg og messen i Friedrieshafen.

Vector afløser den populære MU serie som Dahon har haft i programmet en del år.  I første omgang kommer der tre modeller X10, X20 og X27 som refererer til antallet af gear.  Der er tale om en foldecykel med 20″ hjul og komponenter i den kvalitetsmæssige høje ende. Vores testmodel var X20 som er monteret med SRAM Red gear, FSA SLK kulfiber kranksæt og  Kinetix Pro hjul. Vægten er 9 kg.  Der er ingen tvivl om at kundesegmentet ikke er den traditionelle foldecyklist, men derimod den sportslig orienterede cyklist som gerne vil have en let, kompakt og hurtig cykel, som man altid kan have med sig.

Dahon benytter Hydroforming til deres ramme. Hydroforming går i korthed ud på at forme metal, i dette tilfælde aluminium til en let, stærk og med en kompleks form. Noget som ville være utænkelig med en traditionel metode. Et aluminiumsrør placeres i den ene halvdel af en form som skal danne ramme. De to formhalvdele presses sammen under højt tryk hvorved den endelige form fremstår.  Hydroformede rør har typisk meget større styrke/vægt forhold end traditionelle rør, da tykkelse og form kan kontrolleres nøje.  Med denne teknologi kan man opnå næsten samme kontrollerede egenskaber som med kulfiber.  Umiddelbart ligner Vector rammen da også mere en kulfiberramme af udseende end en aluminiumsramme.

Afprøvning
Alene udseendet og komponentvalget vidner om at her er tale om en helt særlig foldecykel.  Sammenfoldet fylder den 35 x 80 x 66 cm. Det gør at den kan være i en standard rejsekuffert og derved kan komme med fly gratis og ikke mindst helt uden om den sædvanlige tidskrævede indcheckning som særlig bagage.  Det tager ca 20 sekunder at folde cyklen ud/sammen.  Det gøres i tre step:
1.  saddelhurtigespænd løsnes og sadlen sættes ned.
2. hurtigbespænd på rammen løsnes og rammen foldes sammen. En magnet holder de to hjul samlet.
3. styr/frempind løsnes og foldes ned
Det hele gørse i modat rækkefølge når cyklen skal foldes ud. Det kan ikke være meget lettere.
Dahon har gjort meget ud af at sikre hurtigbespændene på ramme og frempind så de ikke kan åbnes ved en fejltagelse ved at der sidder en lille fjederbelastet klap foran.  Saddelpinden har tydelige talindikation så det altid er let at finde den rette saddelhøjde igen.
Kinetix styret er montere på en Syntace VRO kalmpe så man kan justere højde og fremløb en smule.

I forhold til MU serien er Vector rammen en stort fremskridt. Den er uden sidestykke den stiveste foldecykelramme jeg endnu har prøvet.  dette i kombination med de ligeopsændte Kinetix hjul og Schwalbe Durano dækkene giver en meget sporty cykel som reagerer prompte.
Det meget kupperede landskab omkring Friedrichshafen var som skabt til Vector som subjektivt føles meget let på stigninger. På nedkørsler er cyklen meget levende dog uden at men mister kontrollen.  Syntace VDO klampen kan kompensere en del men en rigtig frempind havde været bedre, måske Andros frempinden på deres IOS kunne være en løsning.  Gearingen er tilpasset de små hjul med en 55/42 krans foran og 11/28 kassette bagpå.

Konklusion
Vector er den hidtil bedste foldecykel fra Dahon og jeg har efterhånden prøvet en del. Den er let, hurtig og meget stiv, en rigtig racer til cyklisten som altid gerne vil have sin cykel med på farten. Hvis det ikke lige var for de små hjul ville man ikke bemærke at man rent faktisk cykler rundt på foldecykel. Eneste ankepunkt er omkring frempinden som burde kunne justeres en smule mere.

Der er pt. ikke nogen dansk distributør af Dahon i Danmark, så interesserede skal henvende sig til Dahon direkte. Prisen for x-20 er 2.499,- Euro.

Link

CYKELPORTALEN