CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Canyon Grail:ON CF 8 TEST: Canyon Grail:ON CF 8
Den elektriske udgave af Grail cyklen fra Canyon er. en meget sporty cykel, måske en anelse for sporty, da den stiller krav til dig... TEST: Canyon Grail:ON CF 8

Der er sket meget siden de to tyske brødre Franc og Roman Arnold i 1996 lancerede deres eget cykelbrand efter i en årrække at have været leverandør af cykelkomponenter. Canyon fik fra starten det liden flatterende stempel som kopister af Cannondale primært på grund af deres logo, navn og farvevalg da på daværende tidspunkt lignede det amerikanske brand til forveksling.

Den betegnelse fik de dog hurtigt pillet af og viste hurtigt de kunne selv ikke mindst med nogle markante koncept cykler.  Canyon har ligesom Cannondale heller aldrig været blege for at gå nye veje, men knap så radikalt som det amerikanske brand. Gennem ændring til Direct to Consumer salg og en aggressiv markedsføring, er branded idag et af de mest betydende cykelsports brands.

Gravelcyklen Grail blev primært kendt for sin dobbeltdækker styr, med indbygget vibrationsdæmpning. (læs vores test af den her)  Naturligvis måtte der også komme en elektrificeret udgave der har fået navnet Grail:ON.  Bortset fra batteri og motor er de to cykler optisk næsten identiske med en smule ændret geometri.

Specifikationer

  • Ramme: Canyon Grail:ON CF
  • Forgaffel: Canyon FK0064 CF Disc
  • Gear Train: Shimano GRX 800
  • Kassette: XT 11-42
  • Kranksæt:FSA CK 702
  • Motor: Bosch Performance LIne CX
  • Batteri: Bosch Power Tube 500Wh
  • Hjul: DT Swiss HG 1800 Spline
  • Dæk: Schwalbe G-One Bite 50 mm
  • Frempind/styr: Canyon CP07 Gravelcockpit CF
  • Sadelpind:Canyon S15 VCLS 2.0 CF
  • Sadel: Fizik Tempo Argo R3
  • Farver: grå/sort
  • Størrelser: 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
  • Vægt: 16.7 kg
  • Pris: kr. 41.699,-

Afprøvning
Uanset smag og behag må man gi Canyon den ros at de forstår ved små designmæssige fif, at få en i sagens natur, lidt bastand elcykel til fremstå ret sporty og elegant. Grail:ON bygger på en kulfiber rammer og forgaffel og vores testcykel Canyon Grail:ON CF 8 er udstyret med nyeste generations centermotor fra Bosch som nu har hele 85Nm torq.  Canyon har valgt at udstyre den med eMTB softwaren hvilket betyder at du får masser af power fra motoren. I visse tilfælde også lidt for meget. Geargruppen er en 11-42 fra Shimano GRX serien og den har fået mega brede 50 mm sutter fra Schwalbe.

Grail:On har arvet de fleste features fra den ikke motoriserede udgave, men ifølge Canyon med mere vægt på komfort. En betragtning vi i vores test har lidt svært ved at kunne genkende. Selvom bagstaget er øget med 15 mm i forhold til en standard Grail og aksellængden med 20 mm, er cyklen ekstrem levende. Som novice elcyklist skal du derfor ikke forvente nogen tilgivende køreegenskaber fra den. Den er endog meget levende og sporty i sin opførsel. Canyon har sat de samme styr og frempind komponenter på ON som på den almindelige Grail med indbygget vibrationsdæmpning. Det virker subjektivt bare som om de ikke har den samme virkning på den tungere og mere “døde” ramme.  Her er plads til yderligere fintuning på en evt. mk. II udgave.  Placeringen af Bosch betjeningsenheden er heller ikke særlig velllykket.

I modsætning til de to andre eGravel cykler vi har haft med i testen, er Grail:ON sport med stort S. Den profilerer sig med  den hidtil kraftigste motor fra Bosch men på godt og ondt. I Dolomitterne er det almindeligt kendt at når en offroad grusvej går fra grus til beton er det fordi den bliver så stejl at det er praktisk talt umuligt for det trækkende hjul at få fæstne. Således gik det opad uden de helt store vanskeligheder pga af den momentstærke motor, indtil forhjulet syntes at blive noget løs i styring med tendens til at løfte sig. Denne tendens gentager sig også på mere moderate stigninger og på løst underlag hvor både for og bagende syntes meget løs og vanskelig kontrollerbar specielt ved høje hastigheder. Meget over de 30 km/ t er bestemt ikke dens livret.

Er du en i forvejen habil pedaldreven motionscyklist, men godt kunne tænke dig at kaste dig ud i el, er Grail:ON nok den mindst kedelige eGravel cykel på markedet pt. Den er sporty og meget levende og har rigeligt med power, men pas på, den kan i mange situationer føles lidt som en ulv i fåreklæder og tager let magten fra den uerfarne eller mindre opmærksomme cyklist.

Konklusion
Rent subjektivt er Grail:On nok den mindst kedelige af de testede eGravel cykler vi har haft med i denne lille test, som specielt sports orienterede motionister vil kunne have glæde af, men for den ukyndige elcyklist, er den lidt af en ulv i fåreklæder. Her er den i vore øje mindre vellykket geometri mæssigt i kombination med den meget momentkraftige motor. Subjektivt er Grail:On mere mountainbike end Gravel.

Link

 

CYKELPORTALEN