CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

SRAM Urban Days 2013 SRAM Urban Days 2013
Cykelportalen var tidligere på året inviteret med til SRAM første Urban Days, samt præsentationen af SRAM nye europæiske udviklings og servicefaciliteter beliggende i de... SRAM Urban Days 2013

SRAM-UrbanDays03

SRAM havde inviteret den europæiske cykelpresse til deres første Urban Days på deres nye udviklings- og servicecenter i Tyskland nærmere bestemt i Schweinfurt.

Cyklister med lidt år på cykelbagen, husker sikkert daværende byplanborgmester Urban Hansens Urbanplan for hovedstaden. Allerede dengang store planer og store visioner. Siden er der som bekendt løbet meget vand i åen og begrebet urbanisering er blevet genopfundet adskillige gange.

Hidtil har de store producenter af cykelkomponenter brugt cykelsporten som spydspids i deres markedsføring. Det vil SRAM som en af de første nu prøve at ændre på. Som det også fremgik af Velocity konferencen i Wien, er cykelpendling i kraftig vækst i disse år specielt i de mange nye EU medlemslande. Derfor havde SRAM inviteret pressen til Tyskland for for at berette om deres nye Urbane strategi og samtidig vise deres transformation af den gamle SACHS navfabrik til en moderne udviklings og servicefacilitet. Endelig blev tre af SRAM nøgle produkter i den nye Urban Produkt kategori nærmere præsenteret.

Se Urban Days intro video på: (https://www.youtube.com/watch?v=owIfHWuGVRk).

SRAM grundlægger og direktør Stan Day bød velkommen og understregede vigtigheden af Urban mobilitet og præsenterede SRAM vision for Urban kategorien, der nu sidestilles med landevejs og mountainbike kategorierne.

SRAM-UrbanDays02

Ny vision med fokus på tre hovedpunkter
1. SRAM vil udvikle innovative komponenter i samarbejde med andre. Design filosofien er ”Smart Simplicity” der står i skærende kontrast til design filosofien for landevej- og mountainbike segmentet hvor det er ”Low Weight, Aerodynamics, Performance” der har den højeste prioritet.

SRAM vil med deres Urban kategori tilbyde simple løsninger til komplekse problemstillinger.

2. Udvikling af en bred vifta af produkter der giver mange valgmuligheder. Viste du at SRAM i Urban kategorien tilbyder hele 287 forskellige løsninger.

3. Udvikle og vedligeholde markedets bedste forhandler support.

4. Støtte nationel og internationele tiltag der kan forbedre infrakstrukturen I bymiljøet gennem påvirkning af de politiekse beslutningstagere. SRAM støtter f.eks ECF, People For Bikes, Bike to Work Week.

Eftermiddagen var afsat til forskellige indlæg omkring urban mobilitet. Indlægsholderne var foruden Stan Day, Stephan Augustin from BMW Group/project der præsenterede deres kommende elbiler og -cykler, Kevin Mayne fra European Cyclists’ Federation (ECF) som talte om direkte og indirekte påvirkinger af de poltiske beslutningstagere gennem indflydelse og lobbisering. Et yderst interessandt emne som egentligt har sit afkast i bilindustrien der har været meget dygtige på netop dette punkt. Endelig gav John Kock fra Amsterdam Design Agency sit bud på hvad godt urban design er. Efter indlæggene var der en åben paneldiskussion hvor pressen kunne stille spørgsmål.

SRAM-UrbanDays10

For undertegnede var det især interessandt at høre BMW’s indlæg. Ingen tvivl om at cykelindustrien selvom den allerede er godt påvej, kan komme endog meget langt ved at påvirke de politiske beslutningstagere. Det er jo tankevækkende at BMW’ s kommende el-cykelprojekt, der for dem er et sekundært produkt, allerede nu har fået mere medieomtale end alle banebrydende “rigtige” elcykler tilsammen.

Du kan høre og se hele diskussionen på: (76 min)  https://www.youtube.com/watch?v=Qc4cQ5wXDPA

Urban produktkategori
SRAM arbejder indenfor tre områder i den nye Urban produktkategori.

1. Indvendige gear
2. Udvendige gear
3. Elektriske gear

SRAM-UrbanDays07

G8
SRAM har fornemme rødder tilbage til Sachs der først og fremmest var kendt for deres meget fine indvendige gearnav. Navnet Torpedo er kendt af de fleste. Teknologien er videreført og løbende forfinet. Det kommer bl.a. til udtryk i nyeste generation G8 der som navnet antyder er med 8 indvendige gear. At det netop blev 8 gear er afledt af tilbagemeldinger fra forbrugerne som efterlyste det antal.

Den største nyskabelse er modulopbygningen af gearhuset og gear, som gør at SRAM forholdsvis let kan designe andre gearkombinationer som f.eks. et tre eller fem gearsnav ud fra samme grundkonfiguration uden at skulle designe nye dyre værktøjer.

Jeg havde lejlighed til at stifte bekendtskab med gearnavet på de daglige cykelture mellem hotellet og fabrikken, og rent subjektivt er navet det hidtil bedste fra SRAM, lydløst, stort gearspænd og skift gnidningsfrit også under belastning. G8 kommer i tre versioner. Vi vender tilbage med en mere udførlig test senere på året af G8 gearnavet.

SRAM-UrbanDays08

E-Matic
SRAM går så og sige mod strømmen når det kommer til deres elektriske drivsystem. Hvor stort set alle andre har adskillige gear og adskillige elektroniske indstillingsmuligheder, indstillinger som ofte forvirrer gennemsnitsbrugeren mere end de gavner. E-Matic er back to basis teknologi og består af en navmotor og et batteri. Motoren har to gear som skifter automatisk. Systemet er vedligeholdsfrit pga af automatikken som samtidig skåner motoren så den skulle holde længere.

SRAM tilbyder også en bagagebærer til batteriet.

SRAM-UrbanDays06

Med Via GT er vi ovre i segmentet for den sports orienterede pendler der gerne vil have al teknologien fra SRAM topudstyr. Med Via GT kombineres SRAM 2×10 gearskift med skivebremser og triggergearskift til montage på lige styr.

Gruppen minder på mange punkter om det vi er vant til på landevejraceren men med de lettere håndterbare tommefingerskiftere. Med en gear udveksling 48/32 for til 11/36 bag henvender gruppen sig til et bredere segment. Der kommer en test af Via GT hen på sensommeren.

SRAM-UrbanDays05

Rundvisning på SRAM Schweinfurt EDTC
Rundgangen på fabrikken kunne få enhver mekanikinteresseret op af stolen. Hvad der tidligere husede hele Sachs produktion af de legendariske gearnav er i dag omdannet til SRAM europæiske udviklingscenter. Det betyder at al udvikling af hovedsaglig indvendige gearnav ligge her, mens selve produktionen er flyttet til Taiwan. I de lyse og venlige haller mødtes os en sand samling i meget dyrt mekanisk isenkram, lige fra computerstyrede CNC fræsere, til tre koordinat måleudstyr i millionklassen.

Et typisk udviklingsforløb er på 12 mdr. Prisen for et typisk værktøj til et indvendigt gearnav ligger på 300.000 Euro. Det består af op til 160 dele som hver skal produceres i 10 eksemplarer altså 1600 dele. Ialt omkring 180.000 euro. En kassette som produceres ved wirecutting koster 300.000 Euro, så det er virkelig store summer vi her taler om. Udviklingsafdelingen rummer 70 personer lige fra ingeniører til teknikere og værktøjsmagere.

Ud over selve udviklings- og testfaciliterne rummer bygninger også servicecenter, markedsføring og uddannelsesfaciliteter.

SRAM-UrbanDays11

Dealer Service Direct
SRAM har 5 forhandler servicecentre i Europa hvoraf Cycle Service Nordic betjener forhandlerne i hele Skandinavien. Målet er at kunne udføre service på samtlige produkter indenfor minimum 48 timer og maksimum 5 dage. På den tyske afdelingen er de 4 teknikere. De har typisk 120 opkald om dag hvoraf de 70 ender med ordrer på nye reservedele.

Et punkt hvor SRAM bruger mange ressourcer support til sportsbegivenheder og de professionelle cykelteams. Her har man investeret i et rullende værksted i form af en kæmpe truck der rummer alle faciliteter. Endelig er man i planlægnings fasen med en stor cykeltestbane som skulle blive klar i år.

SRAM-UrbanDays12

Historien om SRAM
Historien om SRAM er på mange måder interessant, da den afspejler den måde moderne globale cykelvirksomheder opererer på i dag. SRAM beskæftiger mere end 2500 medarbejdere på 16 lokationer i 9 lande. Eventyret starter i januar 1988 hvor de to brødre Stan og Frederic Day viser deres GripShift gear drejegreb på en cykelmesse i USA. Interessen var overvældende og nu gik det slag i slag. I forbindelse SRAM 25 års jubilæum er der udgivet en særlig SRAM 25 Aniversery bog.

Du kan købe og læse bogen online på  https://www.sram.com/company/25th-anniversary

Link

 

CYKELPORTALEN