Shimano Ultegra R8100 12-Speed arver funktionalitet fra Dura-Ace R9200
Pressemeddelser 31. august 2021 CYKELPORTALEN
Hvor den nye DURA-ACE er designet til dem, der leder efter enhver mulig konkurrencefordel, er den nye ULTEGRAs anvendelse af disse teknologier rettet mod den rigtige verden. R8100-serien deler det samme DNA som R9200-serien og tilbyder utrolig ydeevne på tværs af alle funktioner, der kombinerer videnskaben om hastigheds søjler for at hjælpe ryttere med at opnå større præstationer end nogensinde før. ULTEGRA-udviklinger kan ligesom Dura-Ace opdeles i fem udviklingsområder: skifte-platform, kontrol-interface, bremsesystem, drivlinje og hjulsystem. Lad os se på disse områder et efter et:
ULTEGRA skifte-platform
ULTEGRA R8100 deler den samme reviderede Di2-platform som Dura-Ace R9200 for at forbedre skifte-hastigheden, samtidig med at gearskifteren bliver trådløs, hvilket stadig sikrer absolut pålidelighed.
Den nye Dura-Ace og den nye ULTEGRA deler den samme platform, så ULTEGRA-brugere drager fordel af:
- Den samme nye Di2-platform, der forbedrer motordesignet i gearskifterene, reducerer bearbejdningshastigheden (dvs. bevægelsestiden mellem motor og gearmekanismer) og transmissionens ydeevne for at muliggøre Shimanos hurtigste skift nogensinde. Dette resulterer i et fald på 58% i ULTEGRA bagskifterens driftstid og et 45% fald i ULTEGRA forskifterens driftstid i forhold til den tidligere Dura-Ace RD-R9150 skifter.
- Absolut pålidelighed fra en kabelforbundet forbindelse, hvor det giver mening. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter forbinder Di2-batteriet (BT-DN300) til for(FD-R8150) -og bagskifter (RD-R8150). Et indvendigt batteri giver en simpel opladnings-løsning og sikrer en stabil højspændingsforbindelse til gearskiftere, hvilket bidrager til Shimanos hurtigste skift nogensinde. Test viser, at BT-DN300 batteriet holder i 1000 km mellem opladningerne. STI-skifte-knapperne drives af mønt-stil CR1632-batterier, der holder til cirka 1,5 års brug.
- En høj sikkerhed, hurtig behandling og lavt strømforbrug fra et proprietært chipkredsløb, hvilket reducerer chancen for interferens fra eksterne enheder betydeligt.
- Den nye ULTEGRA bagskifter er nu det sted, hvor systemet oplades (udskifter Shimanos SM-BCR2 oplader), og det giver den trådløse forbindelse til STI-skiftere og andre tredjeparts-enheder (udskiftning af den trådløse EW-WU111-enhed). Plus det integrerede design tilbyder kontrolpunktet til ændring af Di2-funktioner og synkroniserede skifte-instillinger, som erstatter det tidligere styr eller Junction-A (SM-RS910) -knap i rammen.
Hvor ULTEGRA skifterne adskiller sig fra DURA-ACE er i konstruktionen. DURA-ACE R9200 for- og bagskiftere vejer henholdsvis 215 g og 96 g mod ULTEGRA R8100s vægt på 262 g og 110 g, hvilket resulterer i en forskel på 61 g.
Kontrol interface
Til bjergkørsel, sprint eller tidskørsler har Shimano afbalanceret ULTEGRAs komfort, udseende og aerodynamiske gevinster med enestående ergonomiske egenskaber.
Den nye ULTEGRA 2×12-speed trådløse hydrauliske skivebremse-skiftere (ST-R8170) leveres nu med en forhøjet hoveddel med en lille indadgående kurve samt et øget område mellem gearskifteren og styret for at bringe forbedret komfort og kontrol. Dette giver ryttere bedre pegefinger- og tommelfingergreb på skifteren hoods og bedre greb med 3 fingre bag bremsegrebet – mens de stadig giver let adgang til gearskifteren når man ligger i styrets drop. Forskydningen mellem Di2-knapperne på grebet er også blevet forbedret, hvilket muliggør en bedre differentiering mellem op-og ned-skift-knappen, især med handsker eller våde fingre.
Skiftegrebene fungerer med en trådløs forbindelse. Dette giver mulighed for en enkel installationsprocedure og ingen kabelporte i rammen eller styret. Sammen med indvendig kabelføring giver det mulighed for et smukt rent cockpit.
ST-R8170 er kompatible med nye formindskede trådløse skifteknapper. Shimanos sprint (SW-R801-S) eller bjerg-skifter (SW-R801-T) kan bruges med et klembånd eller kan sidde integreret i styret med en bestemt forbindelsesport, såsom det nye PRO Vibe Evo-styr. Disse nye mere kompakte satellit-skiftemuligheder fastgøres enten i droppet af styret via et 100 mm kabel (SW-RS801-S) eller til toppen af styret via et 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T).
Kontrol-interfacen tilbyder naturligvis nogle praktiske tilpasningsmuligheder takket være en opdateret E-TUBE-app, der nu er kompatibel med ULTEGRA R8100-serien. Ligesom tidligere versioner giver E-TUBE Project version 4.0.0 mulighed for at indstille præferencer såsom synkroniseret eller semi-synkroniseret skift, multi-skift, indstilling af skifte-hastighed og STI-kortlægning, mens du er på farten. Også forbindelser til tredjeparts cykelcomputere kan alle konfigureres til at vise Di2 -oplysninger.
Igen tegner små forskelle i konstruktionen sig for en vægtforskel på 32 g mellem DURA ACE ST-R9270 skiftere (350 g) og ULTEGRA ST-R8170 skiftere (382 g).
Drivsystemet
ULTEGRA har to nye 12-speed HYPERGLIDE+ kassetter i 11-30 og 11-34 ratioer. Især 11-30-kassetten er blevet optimeret med en revision af ‘sweet spot’-gearene mellem 6., 7. og 8. tandhjul for at holde Shimano-kendetegnet ved glatte og konsekvente geartrin.
Kombinationen af dette med hurtigt og stødfrit skift takket være smarte rampede profiler på kassetterne medfører jævnere gearskift, selv under stor belastning, uanset om du bevæger dig op eller ned af kassetten.
Resultatet er, at der ikke længere er behov for at forsinke en acceleration eller udføre et let tråd i forbindelse med dine gearskift. Ryttere kan nu “put the hammer down” og skifte endnu hurtigere med mere smooth kadence og bedre fartoverførsel takket være ULTEGRA kassetter med HYPERGLIDE+ teknologi.
ULTEGRA-kassetter leveres med et nyt spline-monteringsmønster, som også er bagudkompatibelt med Shimano 11-speed freehub-bodies, hvilket betyder, at de nye ULTEGRA R8100-komponenter kan bruges på de tidligere Shimano 11-speed hjul.
For første gang nogensinde kommer ULTEGRA chainsets med muligheden for en wattmåler. FC-R8100-P tilbyder op til 300+ timers køretid takket være et integreret, vandtæt og genopladeligt Li-ion batteri. Dobbeltsidede data leveres af Shimanos proprietære belastningsmålere på begge krankarme. ULTEGRA -wattmålere bruger Bluetooth og ANT+ teknologi til at overføre data.
Wattmåler og ikke-wattmåler kranksæt fås i enten 50-34T eller 52-36T gearkombinationer med krankarmslængder på 160, 165, 170, 172,5 og 175 mm. ULTEGRA power meter kranksættet vejer 716 g, hvilket er en besparelse i forhold til det stivere DURA-ACE power meter kranksæt, der vejer 754 g.
ULTEGRA R8100 chainsettet er komplet med den samme 12-speed kæde, der bruges på Shimanos XT M8100-serie, hvilket forenkler lagerkrav til detailhandlere samt ryttere.
Bremserne
Shimanos nye ULTEGRA-bremsekomponenter giver mere finjusteret kontrol gennem de strammere, hurtigere og mere aggressive svinglinjer, der findes i racersituationer. Med tilføjelsen af SERVO WAVE -teknologi til bremsegrebene, taget fra Shimanos MTB- og gravelbremsesystemer, har ryttere et kortere frirum og er i stand til at få en mere kontant forbindelse mellem bremseklodser og rotorer, hvilket muliggør mere feathering eller modulering af bremserne, som resulterer i øget hastighedsoverførsel og mere tillid i tekniske situationer.
Derudover er reduktion af bremsestøj blevet forbedret med 10% bredere bremseklodser og rotor-clearence samt et skift til Shimanos RT-MT800 rotorer. Resultatet er et mere støjsvagt system, der opnås vgennem mindre varme-deformation af rotoren og mindre midlertidig interferens mellem klodsen og rotoren.
Desuden er vedligeholdelse af bremserne også blevet forbedret. Nu er det muligt at bleede bremsen uden at fjerne kaliberen (BR-R8170) fra rammen takket være en separat bleed-port og ventilskrue. En ny tragt og bleed-spacer hjælper også med at forbedre bleeding-processen.
De nye ULTEGRA bremsekalibre vejer 282g pr. par mod DURA-ACE-vægten på 233 g.
Hjulene
Den sidste søjle i ULTEGRAs udvikling er det sidste punkt mellem rytterens input og hastighedsoutput. For første gang nogensinde har Shimano introduceret et full carbon tubeless skivebremsehjul-lineup på ULTEGRA-niveauet.
Ligesom de nye DURA-ACE-hjul kommer ydeevnen fra balancen mellem tre faktorer – drag-reduktion uden at ofre kontrol, drivkraftens stivhed og en letvægtskonstruktion – på tværs af tre full carbon tubeless-muligheder.
Tre fælghøjdeprofiler giver forskellige præstationsfordele for rytteren.
- C36 (WH-R8170-C36-TL) hjulet er lavet til bjergkørsel og er det letteste hjul med en vægt på 1488g pr. par (til sammenligning er DURA-ACE (WH-R9270-C36-TL) vægten: 1350g).
- C50 (WH-R8170-C50-TL) er et allround hjul med en god balance mellem drag, sidestyring- og drivkraftstivhed, totalvægt og kontrollerbarhed. ULTEGRA C50 leveres med en vægt på 1570g pr. par (til sammenligning er DURA-ACE (WH-R9270-C50-TL9) vægten: 1461 g).
- C60 (WH-R8170-C60-TL) er det mest aerodynamiske hjul til sprint og højhastigheds forfølgelser, fokuseret på drag, side- og drivkraftstivhed. ULTEGRA C60 leveres med en vægt på 1649g pr. par (til sammenligning er DURA-ACE (WH-R9270-C60-TL) vægten: 1609g).
Alle nye ULTEGRA-hjul tilbyder en fælgprofil, der deles med de nye DURA-ACE-hjul, og har en bred indvendig fælgbredde på 21mm. Men i modsætning til DURA-ACE bruger ULTEGRA C36, C50 og C60 hjulene et 1: 1 standard egermønster med 1,5 mm eger for reduceret vægt.
Drivkraftstivheden blev forstærket for at øge den direkte pedalfølelse ved acceleration, hvilket gav det nye ULTEGRA C36-hjul en stigning på 9% i forhold til det nuværende Dura-Ace C40-TL-hjul.
ULTEGRA R8100
Shimanos studie af videnskaben om hastighed har taget udviklingen af landevejscykling til et helt nyt niveau. Udgåede ULTEGRA skiftere, bremsekalibre, hjul, bag- og forskiftere, kassetter og kranksæt plus nye Di2 EW-SD300 ledninger og batterier giver masser af beviser på, at Shimano ikke efterlader nogen sten uvendt i stræben efter ultimativ hastighed afbalanceret med dagligdags-applikationer.
Det komplette line-up diagram viser de nye produkter og den anbefalede kompatibilitet med eksisterende produkter. ULTEGRA-ryttere kan straks drage fordel af DURA-ACE-designfilosofien og mange af de samme produktdesign – herunder ULTEGRA trådløse skiftere, en ULTEGRA-wattmåler og ULTEGRA full carbon tubeless-hjul – for at løfte deres præstationer til et nyt niveau.
Link
CYKELPORTALEN
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Lille overrørstaske til de hurtige
- Fra bil til cykelhjul
- KORT NYT: Genbrug i ny cykelhjelm
- USWE er vild med Bikepacking
- Ny cykelmesse i Nordens Venedig
- Vand på flasken fra Restrap
- Cykelfestival i Berlin
- TEST: Goshawk AZ-1 Module
- Danskerne kører for stærkt
- TEST: Praxis Cycles Alba
- Cykeldimser i Düsseldorf
- Genopbyggelsen er større end skabelsen
- Ny geargruppe fra Shimano
- Håndbygget minicykel til rejsekufferten
- Letteste 3D printede saddel fra Prologo
- TEST: GripGrab Windbuster
- Glæden ved kæden
- Ny kraftig blændfri lygte fra Magic Shine
- Sidespejle til cyklisten
- Fra Düsseldorf til Manhatten