CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
Bike Matrix er en uvurdelig hjælp for alle der arbejder med cykler og gerne vil kunne læse sande specifikationer, omend langtfra komplet alligevel den... Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme

Jeg har fulgt cykelbranchen lige så længe jeg kan huske, og troede egentligt jeg viste en masse om cykler, komponenter og standarder, indtil jeg stiftede bekendskab med Bike Matrix

I de mere end to år Bike Matrix Ltd, har eksisteret har de dykket dybt ned i flere cykelspecifikationer, flere komponentspecifikationer, flere standarder og dybere end nogen anden site, jeg kender.

Bike Matrix er en uvurdelig hjælp til at finde rundt i specifikationsjunglen

Folk taler ofte om de forvirrende standarder, der findes i cykelbranchen. Men det er ikke standarderne, der er problemet. Det virkelige problem er de mange forskellige måder, disse standarder tolkes på, ikke mindst af de enkelte producenter.

Det virkelige problem er de manglende oplysninger, de vage henvisninger til typer og standarder, det forvirrende udvalg af terminologi, den bevidste udeladelse af oplysninger, og uoverensstemmelserne i de tekniske specifikationer, rodet med jargon og marketingsprog og fejlene i de offentliggjorte data.

Bike Matrix er en uvurdelig hjælp til at finde rundt i denne jungle. Gennem de seneste to år har de manuelt gennemgået cykelspecifikationer for over 60.000 cykler ved at tage markedsføringsspecifikationerne og omdanne dem til meningsfulde styklister, der identificerer og beskriver alle større komponenter på hver cykel.

De har manuelt dokumenteret de tekniske specifikationer for mere end 120.000 komponenter ved at tage produktlister, beskrivelser, specifikationer og alt, hvad de kan få fat i, og bruge dem til at dokumentere de egenskaber, der bestemmer, hvordan noget passer, hvordan det forbindes, og hvordan det fungerer, ved hjælp af standardiserede validerede værdier for alle de kendte standarder.

Den procentdel af de offentliggjorte cykelspecifikationer, der indeholder fejl, vil forbløffe dig. De bruger endda nogle af dem som eksempler i de tests, de giver deres kandidater til at fortolke cykeldata.

Den procentdel af de offentliggjorte tekniske specifikationer for komponenter, vi ser, som ikke er komplette nok til at bestemme deres grundlæggende kompatibilitet med andre komponenter, er rystende.

Et perfekt eksempel er S.H.I.S-systemet til beskrivelse af headsets. Det fungerer. Det beskriver ganske vist ikke alle aspekter af et komplet headset, men det beskriver dem tilstrækkeligt. I praksis er det meget få cykelspecifikationer, der henviser til den komplette S.H.I.S kode for det installerede headset. Meget få cykelmærker oplyser endda hovedrørskoderne, for slet ikke at tale om de øvre og nedre styrdiametre på de installerede gafler. Der står bare Tapered, hvilket i praksis er ubrugeligt.

Flere ubrugelig jargoner:

  • Integreret er ikke et headset
  • Cartridge er ikke en krankboks
  • Kranksæt har en kædelinje
  • Klinger har en forskydning (Offset)
  • 148 x 12 er ikke en akselstørrelse
  • Spindellængden på din usamlede krank er vilkårlig

Hvornår begynder vi at betragte cykelspecifikationer som mere end bare smart marketingsjargon, der kun skal sikre en ting, mersalg. Alle ville begår sig bedre og vise gode takter ved at leverer dokumentation, der hjælper andre med at vedligeholde og reparere deres cykler i mange år efter, at de er blevet solgt.

Indtil dette sker, er Bike Matrix, omend langtfra komplet, et godt sted at starte.

Link

CYKELPORTALEN

Language »