
Rejseklubben Eventyrcyklisterne har en kommende langtur i støbeskeen.
Denne gang går turen til Sydindien i jan – feb 2009
Fly fra København til Chennai (Madras) i det sydøstlige Indien. Herfra en rundtur på små 1400 km inden vi slutter i Bangalore, hvor vi tager toget tilbage til Madras. Vi bevæger os igennem det meget frodige Sydindien som byder på nogle af de mest imponerende tempelkomplekser som Imperiets gamle juvel kan fremvise. Lidt højdemeter får vi da også, når vi bevæger os igennem to af de mest berømte nationalparker som er et forfriskende pust fra det varme tropiske klima i lavlandet.
Vi lægger ud med promenadecykling sydover langs Coromadelkysten små 250 km ned til den gamle danske handelsstation Trankebar. Der skulle være rig lejlighed til en forfriskende dukkert undervejs. Herefter bevæger vi os vestpå ind i landet over mod bjergbyen Kokaiknal. Videre vestpå over til vestkysten og Keralan Backwaters som er en slags Indiens Venedig med kanaler og vandveje. Her bliver vi et par dage. Efter lidt maritim afslapning går det atter nordover igennem endnu en nationalpark op til Mysore og Bangalore, hvorfra vi tager toget tilbage til Madras.
Lidt om byer og seværdigheder.
Chennai (Madras) er Indiens 4 største by. Pondy Bazar er en af de helt store oplevelser hvis man er til de på alle områder meget farverige basarer.
Badebyen Mamallapuran er kendt for sine templer som er på listen over verdens kulturarv. Byen har en afslappet stemning.
Pondicherry har franske aner og er kendt for sine fine håndlavede smykker, papir og batik.
Auroville en slags Indisk udgave af fristaden Christiania ligger ikke langt herfra.
Trankebar er et must see når vi er på disse kanter. Den tidligere dansk handelsstation fra 1600 tallet er i forfald, men oplever i disse år en genopbygning. Tnunamien i 2004 gik hårdt ud over byen hvor mere end 600 mennesker omkom. Byen og dens omgivelser er et godt eksempel på ulandshjælp som fungerer.
Kodaikanal er en pragtfuld oase i en grøn Eukalyptus skov med marker og lave rækker af tæt klippede te-buske. Det indiske sletteland skimtes dybt nede. Der er meget at se og gøre i og omkring Kodaikanal. Gode restauranter og mulighed for spændende dagture i omegnen. Byen ligner lidt de andre bjergstationer, briterne lod bygge rundt om i Indiens bjerge. Man finder en victoriansk kirke, cricketbane, en Club, lidt sø og diverse haveanlæg. Temperaturen når sjældent de 25 grader i dagtimerne, og det regner lidt stort set hver dag. Skyerne driver gennem gaderne, som tæt tåge.
Cochin med mere end ½ mill. indbyggere er idyllisk beliggende på øer og halvøer. Den er grundlagt i 1523 af Vasco da Gama.
Fra Aleppey er det muligt at stige ombord på en husbåd og opleve lagunerne fra og hvordan livet leves i det smukke vandområde.
Mysore er en smuk og luftig by med parker og haveanlæg. Byen er et center for håndværk (bl.a. sandeltræ og silke), og de store maharajaer herskede her indtil 1947. Her ligger Tipu Sultans fantastisk flotte sommerpalads, der er en blanding af islamisk og indisk arkitektur.
Bangalore er vores endestation for cykelturen. Byen er kendt for at være en af Indiens grønneste med masser af parker.
Fakta
Varighed 4 uger
Samlet distance ca. 1400 km. 2 bjergetaper på godt 1600 moh.
9 ikke cykeldage, dagsetaper mellem 70 og 100 km
Vi cykler tre dage af gangen og holder herefter en hviledag. I Cochin tager vi to dage til at sejle rundt i Keralan kanalerne. Tog fra Bangalore til Channai tager ca. 5 timer. Pris for transport ligger de billigste flybilletter med kun et skift på ca. 5500 kr. t/r
Overnatning på billige gæstehuse og pension hvor en overnatning typisk koster 25 kr.
Januar-februar er de ”koldeste” måneder i Sydindien med temperaturer på omkring 25-30 grader og meget lidt regn. Du skal have vaccinationer for leverbetændelse A og Tyfus, samt malariapiller
Der kræves et turistvisum som ansøges på den Indiske Ambassade i København. Prisen er 350 kr. og du skal sammen med dit pas have en rejserutebeskrivelse med.
Der er endnu tale om et oplæg så interesserde opfordres til møde op til planlægningsmødet 20. september.
Turen er for alle som er i nogenlunde cykelform og som har lyst til at opleve en fremmed kultur på den "langsomme" måde. Interesserede er velkommen til at kontakte Eventyrcyklisterne på nedenstående email for nærmere information og tilmelding til mødet.
CYKELPORTALEN
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- RoughSac fra BikeParka
- Findes den perfekte vintercykel ?
- Lad bilen stå og gå…
- Stilrene dagligdagscykler i stål fra Køln
- Nyt cykelmagasin for transportcykler
- Flot modul opbygget cykelkoncept fra Decathlon
- Extrema er født til ekstreme eventyr og cykelløb
- TEST: AGU M710 Vinterstøvle
- Nordic Gravel Series
- TEST: Schwalbe G-One Overland
- Ladcykelløsning i form af en sammenklappelig cykelanhænger
- Bikekey indgår samarbejde med Refurbishbike
- Geobike i Szczecin: Cykelsamling og Europæisk Anti-dumpingtold
- Kondicykel giver dig gratis strøm til mobilen og køleskabet
- Cykelportalen beder om din hjælp
- Nyt slidstærkt drivsystem til elcykler
- Nyt elkit til din Brommie
- Ny CT-scanner i Nordjylland skal forbedre diagnosticeringen af sportsfolk
- Den ultimative væltepeter
- Kina på to hjul