CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

RefurbishBike – Cirkulær mobilitet med brugte cykler RefurbishBike – Cirkulær mobilitet med brugte cykler
Danske RefurbishBike er en dansk virksomhed der følger begrebet Cirkulær mobilitet, lidt længer til dørs end de fleste andre indenfor cykelbranchen RefurbishBike – Cirkulær mobilitet med brugte cykler

Cykelbranchen er dygtig til at markedsføre sig selv som mere bæredygtigt end alle andre mobilitetsløsninger.  Men for størsteparten er det en sandhed med modifikationer, da cykelbranchen som alle andre brancher primært eksisterer ud fra devisen om at omsætte og generer nye produkter i en lind strøm, fremfor at prøve at holde liv i gamle cykler så længe som muligt både ved udskiftning af reservedele og addon løsninger når behovet hos slutbrugeren ændrer sig.

Danske RefurbishBike er en dansk virksomhed der følger begrebet Cirkulær mobilitet, lidt længer til dørs end de fleste andre indenfor cykelbranchen

Baggrund og formål
RefurbishBike blev stiftet af Niels Nyhus i 2021 med et klart formål: at udnytte det store genbrugspotentiale i de op mod 100.000 cykler, der hvert år indsamles som affald i de større danske byer. Mange cykler fjernes af kommuner fra offentlige arealer og cykelstativer, efter de har stået ubenyttet i længere tid og typisk fået påsat en varselseddel. En stor del bliver skrottet, mens enkelte sælges på auktion. RefurbishBike arbejder aktivt for at redde så mange af disse cykler som muligt og bringe dem tilbage i cirkulation – som udlejnings- og delecykler.
Forretningsmodel og drift
Virksomheden indsamler cykler fra kommunale oplagspladser, vurderer deres stand og istandsætter dem på eget værksted. Cyklerne udstyres med ny standardudrustning, herunder justerbar sadel, lygter og en smartlåsløsning. Når de er klar, indgår de i RefurbishBikes udlejningsflåde, der er tilgængelig via en app-baseret platform.
Digital platform og teknologi
Cyklerne er udstyret med Linka-låse, som styres digitalt. Brugerne låser op og i via en app, og det er muligt at rapportere fejl såsom punkteringer direkte i systemet. For at fremme bæredygtig adfærd er der koblet et incitamentsystem på i form af Earthmiles, hvor brugerne optjener point ved at vælge cyklen frem for bilen – point der kan veksles til rabatter og fordele.
Miljøeffekt
Ifølge virksomhedens egne beregninger har en ny cykel et CO₂-aftryk på ca. 100 kg, mens en refurbished cykel kun medfører ca. 0,8 kg CO₂. Det betyder, at hver cykel, der reddes fra skrot og genbruges, potentielt sparer op mod 99 % CO₂ sammenlignet med en ny cykel.
Eksempel på anvendelse: Greve
Et konkret eksempel på anvendelsen findes i Greve Kommune, hvor RefurbishBike har etableret et pilotprojekt i samarbejde med lokale virksomheder. Her tilbydes medarbejdere adgang til genbrugte delecykler mellem erhvervsområder og de nærmeste S-togsstationer. Da der ikke findes offentlig transport på strækningen, fungerer cyklerne som et praktisk, bæredygtigt alternativ til bilen.
Perspektiver
RefurbishBike arbejder på at skalere modellen til andre kommuner og virksomheder. Fokus er på fleksibilitet, lav miljøbelastning og integration i eksisterende bymiljøer. Platformen og løsningen kan tilpasses både B2B- og B2C-kunder, events, turisme og daglig pendling.
Link

 

CYKELPORTALEN

Language »