CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nyt Zipp 353 NSW Tubeless Skivebremse hjulsæt Nyt Zipp 353 NSW Tubeless Skivebremse hjulsæt
Med 353 NSW Tubeless Disc Brake hjul, udruller Zipp deres hidtil letteste slangeløse hjulsæt. Med en bølgende 45 mm dyb savtandsprofil og... Nyt Zipp 353 NSW Tubeless Skivebremse hjulsæt

Nyeste udspil fra Zipp’s  udviklings laboratorium Zipp 353 NSW Tubeless Disc Brake hjul,  afbalancerer aerodynamik på landevejscykler og er deres hidtil letteste slangeløse hjulsæt,  Med en bølgende 45 mm dyb savtandsprofil og signatur Zipp-fordybninger lover 353 NSW uovertruffen aerodynamik , sidevindstabilitet og en komplet sæt vægt på kun 1255 gram.

Zipp har valgt en superbred 25 mm intern kantløst slangeløs fælgprofil, der sandsynligvis vil udvide de fleste landevejscykeldæk og gøre 353 NSW temmelig  all-road venlig. Men på samme tid vil det også begrænse, hvilke landevejsdæk der sikkert kan monteres på disse hjul. Ifølge Zipp aftalte ETRTO efter et møde i november sidste år en række dækstørrelser for kompatibilitet baseret på fælgstørrelse. Det opdaterede interval viser de kompatible dækstørrelser til en 25 mm intern bredde som 28-65 mm. Det betyder, at Zipp ikke anbefaler dækstørrelser mindre end 28 mm på 353 NSW.

Når det kommer til, hvilke dæk der er kompatible med deres fælge, siger Zipp, at hjulene er i stand til at køre ethvert ETRTO-kompatibelt dæk inden for det givne område. Dækproducenter kan erklære, at de ikke vil have deres dæk brugt på kantløse fælge.

Men er det nye 353 NSW  ikke et landevejshjul ? Jo men kun til 28 mm dæk eller bredere.  Valget ligger i  Zipps forskning som udelukkende koncentrerere sig om  alt, hvad der gør en rytter hurtigere pålandevej. Længe har de fleste producenter kun fokuseret på aerodynamik. Men som det viser sig, kan wattforbrug, der er tabt af vejvibrationer, variere op til 40-50 watt – langt mere end aero gevinsten ved at bevæge sig fra et 28 mm til et 25 mm dæk.  I bund og grund siger Zipp, at “bredere  dæk er hurtigere.”
Zipp hævder også, at den brede kantfri fælg er “integreret i at nå vores missionen om at gøre dig hurtigere”, da det sikrer en jævn, mere flydende overgang fra fælgprofil til dækprofil. Zipp siger, at dette er en del af deres samlede tilgang til systemeffektivitet (TSE) for at tillade bredere dæk med lavere tryk for en kombination af reduceret aerodynamisk træk og reduceret rullemodstand.

Det brede kantløse design betyder også, at dæk kan i praksis vil være bredere end den angivne dimesion. Den angivne dækbredde er forudsat en måling på en bestem fælgbredde, For at en dæk skal måle 28 mm skal det være monterest på en fælg med en 19 mm indvendig bredde.  For hver 1 mm stigning i den indvendige fælgbredde stiger dæk normalt i gennemsnit med 0,4 mm.

Zipp bruger igen deres biomimicry Sawtooth-profil til at skære igennem vinden, hjulpet af deres vortex-inducerende Hyperfoil dybdevariation & HexFin ABLC-fordybninger. Sammen får du aero-fordelene ved den fulde 45 mm dybde med lavere vægt, øget stivhed og lavere påvirkning fra sidevind.

Det kantløse design hjælper også Zipp med bedre at distribuere harpiks i deres kulfiber støbning, der er med til at gøre hjulet lettere. Samtidig er det kantløse design også i sagens natur mere slagfast og gør hjulene stærkere og mere holdbare.

De nye 353 NSW-hjul har 24 aero eger bygget på Zipps nyeste 12 mm midtakseskive Cognition V2-nav, med en ny opdateret Axial Clutch V2 friløb, der skulle give hurtigere  indgreb samtidig , med lavere intern friktion og længere holdbarhed.

De nye Zipp 353 NSW slangeløse skivebremsehjul er leveringsmæssigt tilgængelige nu i begræset antal pga af den globale pandemi. Prismæssigt ligger de i den dyre ende med 3.600 Euro for et sæt. (de  danske priser lå ikke fast ved redaktionens slutning, ) Baghjulet kan fåes med alle de gængse standard kasetter , Shimano HG eller SRAM XDR og Campagnolo.  Alle hjul inkluderer en Zipp Lifetime-garanti.

Link

CYKELPORTALEN