Mens de tunge elmotor heste på markedet i bogstavelig forstand er tunge fordi de stadig prioriteter maksimalt moment og stor batteri kapacitet højt, er der kommet endnu en producent der ligesom Bafang, Fazua og Mahle har lavere vægt og mindre moment og som i højere grad fokuserer på de cyklister der stadig helst selv vil træde i pedalerne men af og til af den ene eller anden årsag har brug for lidt assistance.
Maxon viste allerede i 2019 på Eurobike en prototype, der nu er meldt klar til produktion og som de lover vil kunne passe i rammer med en rørdiameter på ned til 60 mm. Med 250 watt og en motor/batterivægt på godt 3,4 kg kan systemet på elegant vis integreres, både i landevejscykler og mountainbikes med en totalvægt omkring de henholdvis 11 og 16 kg. Betjeningsenheden er en fiks lille sag til indbygning i stellet, mens en tilhørende app giver mulighed for alle øvrige indstillinger.
Vi vil formodentlig se de første cykler med systemet på Eurobike til september.
Link