På den netop afholdte cykelmesse på Taiwan, benyttede Dahon lejligheden til at redegøre for deres nye samarbejde med Ford Motor Company som vi kunne
berette om på Eurobike. Dahon har i en årrække haft hovedsæde i Kina, men vender nu tilbage til Taiwan og skifter status fra et privat ejet firma til et Aktieselskab med en ny udnævnt administrende direktør Mrs. Cathy Chen. Dette sker for at styrke firmaet og tiltrække investorer for stadig større vækst. Samtidig løftede de sløret på klem for deres kommende 2015 modeller, hvoraf der specielt er en som har været længe undervejs. Det var dog kun to modeller, Clinch og EEZY som fysisk blev præsenteret af deres nye produkt manager Greg Blake. De øvrige må vi vente lidt med endnu.
En lidt overset men yderst funktionel nyhed der nu er implementeret på flere af Dahons eksisterende modeller, er intern kabelføring. Det er en nyttig funktion som beskytter gear og bremsekabler på de udsatte steder hvor cyklen foldes. Det er godt tænkt…
EEZZ 3 SPEED
EEZZ 3 speed bygger på den eksisterende EEZZ model som er opdateret for 2015. Den sammenfoldes i et snuptag med DAHON’s Jiffold folding teknologi så den fremstår lille og handy sammenfoldet. Den er med 16″ hjul og har en hydroformet aluminiumsramme. Shimano 3 gears nav giver de rette gearinger til bykørsel.
QIX
Denne nye model forener det bedste fra Dahons Jifo og EEZZ 16” cykler men Qix har 20” hjul hvilket giver bedre komfort og mere fremstrakt kørestilling som passer bedre til specielt højere typer. Med sin vertikale folde teknologi betyder at cyklen let klappes sammen og kan trækkes efter sig. Den kommer med bagagebærer med indbyggede hjul som gør det lette at trille den. Hele pakken komplementeres af SRAM 8 udvendige gear og DAHON’s micro dual Pivot bremser.
CURL
Curl har været længe undervejs og blev år tilbage præsenteret som en Brompton killer. Den specielle asymmetriske udformning af sammenfoldingen gør at cyklen kan sammenfoldes til en meget kompakt størrelse lidt det vi kender fra Brompton. Cyklen er sammenfoldet låst sammen med DAHON patenterede V clamp technology. Styr og saddelpind er todelt så de kan tilpasses mange forskellige højder. Cyklen er udstyret med 18″ hjul og et indvendigt 7 gears nav. Den nok største nyhed fra Dahon som her på redaktionen fremses med meget stor spænding.
CIAO ELECTRIC
Dette er en ny elektrisk foldecykel som kombinerer Dahons low-step teknologi med en TranzX 250 watt elmotor. Det aftagelige batteri gør det muligt at bruge cyklen både med og uden motorhjælp. Ciao har et 5 gears nav fra Sturmey Archer som giver et stort gearområde til de fleste forhold.
CLINCH
The Clinch er et letvægts folderacer med DAHON’s Lock-Jaw hængsler som giver øgets stivhed fremfor almindelige foldemekanismer. Også styr/frempinden er nyudviklet. Foldemekanismen er vendt modsat for både at øge stivheden og gøre den lettere. The Clinch er med SRAM RED 10 speed bagskifter, FSA SLK BB 30 kranksæt og DAHON’s eksklusive hurtig aftagelige pedaler. For yderligere at understrege potentialet i denne cyklen leveres den med højprofil kulfiberhjul i den ikke særlig udbredte 20″ Erto 451 størrelse hjul og smalle racerdæk fra Schwalbe.
Link