CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ny Scott Spark med skjult affjedring Ny Scott Spark med skjult affjedring
Scott Spark viser nye takter for placering af bagaffjedringselementet. Det nye koncept udrulles endda i samtlige prisklasser Ny Scott Spark med skjult affjedring

Det er gået to år siden at Scott Sports købte det schweiziske MTB mærke Bold Cycles. Læs vores reportage her.  Netop Bold’s kendetegn er en ramme med skjult fjederelement inde i rammen. Selvom Scott siger at den nye Spark RC er helt ny konstrueret, er slægtskabet slående, men også en naturlig følge af at Scott nu ejer Bold.

Scott har valgt at integrere bagdæmperen, der forøvrigt er specialudviklet af DT Swiss men nu også tilbydes af Fox, over krankboksen for at øge stivheden i rammen og kunne bruge større lejebolte. Kæde og bagstag fungerer nu som fleksible led, så bolte undgåes og derved spares der lidt vægt.

Selve dæmperen er fæstnet til den bagerste trekant via en link i selve ophænget.  På undersiden af skrårøret sidder en aftagelig dækplade som giver adgang til servicehullet og bagdæmperen. En stor fordel er at dæmperen sidder godt beskyttes inde i rammen og ikke vil være udsat for vand og skidt.  Scott har monteret en lille SAG indikator på siden af det store leje. En smart detajle når lufttrykket og SAG skal indstilles.

Det siger næsten sig selv at ved fraværet af fjederelementet er der nu fuld plads til to vandflasker som på en traditionel hardtrail. Ikke den store betydning under løb men for almindeleige mountainbikere er det altid betryggende at kune have to vandflasker med på cyklen.

Syncros har udviklet et nyt integreret styr/frempind med skjult kabelføring som løber gennem styrfittingen.

Den nye Spark følger trenden mht til de stadig mere krævende og tekniske spor. Det afspejler sig i valg af geometri. Kronrørsvinklen er 67,2 grader, og  saddelrørsvinklen på 76,6 grader tilgodeser gode klatreegenskaber. Med en Reach på omkring 471 mm og kædestag på 437 mm signalerer Spark cross country XC. Den nye Spark fåes i to udgaver med henholdsvis  120/120 mm affjedring, og en særlig trail-version Spark 900 med 130/120 mm.

Den nye Spark RC kommer i hele 26 forskellige udgaver alle med den integrerede bagaffjedring. Størrelsemæssigt findes de i S, M, L, XL. Prismæssigt ligger de mellem godt kr. 18.000,- og  kr. 98.000,-. De billigste udgaver er med stel i aluminium mens de dyrere er i kulfiber. De endelige danske priser er ikke bekræftet.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN