CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Moderne klassiker fra Open Cycle Moderne klassiker fra Open Cycle
Med Open MIN.D lancerer Open Cycle deres første rigtige landevejsramme. Moderne klassiker fra Open Cycle

I en tid hvor alle de store landevejs cykelbrands lancerer den ene gravel / allroad cykel efter den anden, er det en smule tankevækkende at en af de små niche brands som har haft en enorm indflydelse på hvordan gravelcyklen ser ud idag, nu lancerer deres første rigtige landevejsracer.

Det er naturligvis de to herrer Gerard Vroomen og Andy Kessler og deres Open Cycle vi taler om.  Vel nok et af de mindste cykelbrands med kun få modeller, men alligevel en af de mest trendsættende og nyskabende brands, som har en stor del af æren for at gravelbiken ser ud som den gør idag, og at det er blevet. moderne at cykle landevejsrace med x1 gear setup, naturligvis hjulet godt på vej af SRAM.

Da de i sin tid lancerede først deres U.P og siden U.P.P.E.R gravel rammer med nogle markante designmæssige løsninger satte de en bevægelse igang som idag har bredt sig til stort set alle toneangivende cykelbrands. Siden fik de følgeskab af deres ekstreme udgave WI.DE som vi havde fornøjelsen at Læs vores teste læs mere her.  Men en gravelramme kan skam også bruges til landevej. Læs om deres usædvanlige landevejsracer  byggende på den eksisterende U.P. P.E.R ramme her.

Med MIN.D har Open Cycle præsenteret en landevejsracer som vi tror mange har efterlyst fra de toneangivende brands i mange år. En landevejsramme hvor man går lidt tilbage til det basale uden al den teknologi hype som omgår branchen i disse år.

Open MIN.D er karakteriseret med nogle ultra effektive rørprofiler for maksimal kraftoverførsel, lav vægt og høj styrke. Et gennemløbende saddelrør/pind for maksimum komfort. Plads til dæk i bredder op til 32 mm. Dette er sammenholdt med et klassisk undertated udseende og farvevalg.

Gerard’s synspunkt på komfort er temmelig klar. “Der tales rigtig meget om komfort på landevejsracere, men der er ikke tale om gemicks, elektronisk affjedring, sub-atomic vibrations dæmpning og graphene indspøjtede nano partikler. Komfort er at kunne cykle længere i længere tid samtidig med at det er sjovt.”

Det betyder først og fremmest en geometry som opleves komfortabel, samtidig med at den er sporty, fordi det for OPEN stadig primært  handler om fart.

Komforten er primært ved at ændre på styrgeometrien, så den både er levende men samtidig stabil. Med den vejstandard vi har idag er brede dæk et must. De giver øget komfort samtidig med lavere rullemodstand og bedre vejgreb.

Den største forskel er dog den integrererede saddelpind. Ved at reducere den til 25 mm opnås en markant komfort pga af den øgedede flex. Den særlige MOCT saddelklampe  (Measure Once Cut Twice) kan justeres fra  15-35mm. Det betyder også det er lettere at gensælge din ramme senere, hvis du nogensinde ønsker at sælge din MIN.D

Styrgeometri er kommet til veje ved at benytte en stål mule ramme med justerbare dropouts og kronrør.U Turn forgaflen er den første forgaffel udelukkende optimeret til flatmount bremser uden standard adaptornen mellem 140 og 160 mm skiver. Open MIN.D er kun til 160 mm for bedre sikkerhed og kontrol.

Rammen vejer 870 gram og forgaflen 335 gram. Der er fire størrelser. Prisen for et rammekit er 3.600 Euro.

Link

CYKELPORTALEN