Hvis du syntes at den nuværende 29″ hjulstandard er stor nok, så se lige her. 36″ skulle ifølge producenten være det optimale til offroadkørsel på store velpræparede stisystemer der i disse år breder sig specielt i de asiatiske lande og USA. Kun tiden vil vise om det slår an.
Der er et stadig stigende marked for dyre High End cykler på det kinesiske marked. Det benyttede Eddy Merckx til at vise sin nye jubilæumsramme Eddy70.
Protanium med danske rødder har med deres Ecofriendly udviklet en gør det selv sandwichbike med elmotor. Cyklen blev præmieret med en d&i Award.
Den olympiske mesters Julie Bresset beskidte mountainbike var udstillet på KMC stand. Skiltet syntes en smule overflødigt.
Atomlab går mod strømmen og lancerer et nav til 7 krans. Fordelen er at afstanden igen kan øges mellem de to navflanker og den meget stejle egervinkel reduceres i kranksiden. Navet er tænkt til downhill mountainbikes hvor behovet for mange gear er mindre.
Der findes et hav af cykelmærker på messen der aldrig når til Europe. Selvom Raleigh er repræsenteret på det danske marked skal vi desværre nok ikke forvente at se deres nye C3 Enduro racer i de danske butikker.
Selvom Maxxis er repræsenteret i Danmark, er de slet ikke så udbredte som de kendte Europæiske dæk fabrikenter. Synd og skam da de udvikler nogle meget fine produkter med et atraktivt kvalitets/prisforhold. Deres nye All Mountain serie kommer i alle tre dækstørrelser 26, 27,5 og 29″.
Mens DT Swiss arbejder for lukkede døre på udvikling af deres rastersystem holdt på plads af magneter havde en taiwanesisk producent åbnet for alle hemmeligheder på deres Joss nav.
Vi har før omtalt 3D printede cykeldele. Stratasys havde en 3D printer kørende på deres stand som spyttede alverdens små cykeldimser ud. Deres 300 grams ramme som er produceret hjemme på fabrikken skulle være 10 gange stærkede end kulfiber. Favre nye verden…
Dpardo R58 kranksættet skulle ifølge producenten give en bedre kraftudnyttelse af hver pedalomdrejning. Jeg har lidt svært ved at se at det skulle virke udelukkende ved at give krankarmen et buk, da placeringen af pedalens omdrejningspunkt er identisk med et almindeligt kranksæt.
Lidt sjov og smart løsning til batterifri lygter, selvom lysstyrken ikke overvældende, men alligevel rigelig til cykling i byen.
Taipei Cycle Show er stedet at komme hvis du går med drømme om selv at starte cykelproduktion. Her findes alt i CNC fræsede og støbte aluminiumsdele til HigH end kulfiberteknologi. Størsteparten af det cykel isenkram du cykler rundt på, kommer fra Asien.
Efter en lang dag med cykelstumper benyttede rigtigt mange sig af muligheden for en cykeltur langs Keelung floden på Tern Bicycles Social Ride. I år var den heldigvis begunstigiet af tørvejr og 25 grader.