Mallorca
SPANIENTurcykling 3. marts 2009 CYKELPORTALEN
Mallorca er for de fleste ensbetydende med hoteller, grisefester og barer, men der findes også et andet Mallorca. Et Mallorca, som byder på flot og afvekslende natur langt fra betonsiloer og bægerklang. Mallorcas beliggenhed i Middelhavet med meget stabile og ensartede vejrforhold gør den ideel til cykelferie i forår og efterår, hvor temperaturen ligger omkring de 20 grader, svarende til en almindelig dansk sommer. Desuden er der heller ikke overrendt på disse årstider. Det regner sjældent, og når det gør, er det som regel overstået i 1øbet af en formiddag. Øen har meget at byde på. I grove træk kan den opdeles i to. De høje bjerge i nordvest (La Muntanya) og fladlandet (El Pla) mod øst. Bjergene strækker sig over 100 km fra syd til nord, og det højeste bjerg Puig Mayot er på 1.448 m.
Der er derfor rige muligheder for cykelture af helt forskellige sværhedsgrader.
Veteranjernbanen til Soller
Der findes to jernbanelinier på Mallorca, hvoraf den ene op til Soller absolut er en tur værd. Banen og materiellet er uforandret fra 1912, hvor den blev indviet. Tager man de ordinære afgange, er det muligt at få sin cykel med i bagagevognen. Turen koster ca. 4o kr., og det tager ca. halvanden time at køre op til Soller. I snegletempo bevæger man sig ud gennem Palma midt mellem alle bilerne Der er rig lejlighed til at nyde landskabet. Nyd også de gamle togvogne, der er utrolig velholdte. Snart befinder vi os ude på den store slette med de mange mandeltræer, som i det tidlige forår står helt i hvidt. Omkring Bunyola begynder det langsomt at gå opad, og snart triller vi ind i tunnelen. På den anden side er der et flot view ned mod Soller. Toget bevæger sig nu i store cirkler ned ad bjerget. I Soller kan du skifte til den lige så gamle sporvogn, som bringer en ned til Port de Soller, beliggende meget smukt ved en naturlig havn.
Mallorca og Mountainbike
Mountainbiking på øen kan lade sig gøre. De tyske cykelmagasiner her heft flere ruteforslag, men de er alle af en længde, der vil gøre det svært at bruge en hel ferie på dem. Det vil derfor kun være et supplement til racercyklen. Generelt er det meget krævende ruter, som stiller store krav til kondition og udholdenhed. Vejene er meget dårlige, og man skal være forberedt på at skulle bære/trække cyklen meget. På en rute mellem Cala Tuent og Soller, som er ca. 20 km lang, bar og træk jeg cyklen halvvejen.
Præsten i Galilea
Selvom mallorcanerne er katolikker, her de en ret afslappet forhold til kirken og dens rolle.
I den lille by Galilea små 20 km nord for turistmylderet i Palma her den lokale præst indrettet cafe og værtshus i den ene ende af kirken. Er man heldig, ken man endda opleve ham selv i baren. Turen op til byen går ad meget små snørklede veje heft uden trafik. Oppe fra kirken er der en flot udsigt ned over Palmabugten. Stedet er lidt af et in-sted for danske cyklister.
Randabjerget
På den flade slette små 40 km vest for Palma rager det 500 meter høje Randa-bjerg op. Selve turen derud byder ikke pä de store oplevelser. Det er gennem de mange forstæder til Palma, men snart er man ude på landet og de små landsbyer, hvor tiden har stået stille. Mallorca er i de senere år, specielt i foråret omkring påske, blevet et sandt tilløbsstykke for racercyklister, motionister og triatleter.
Randabjerget denne solskinsdag i marts var omdannet til et sandt inferno af det nyeste og dyreste cykelisenkram. Seje triatletsild i stramme trikoter vimsende op i flyvende stil, supermotionister sejt trækkende på den store klinge, og så alle vi andre lidt for tunge skandinaver slæbende på resterne fra julens frokoster. På min tunge færd mod toppen nåede jeg at se flere som tog turen hele to gange. På toppen ligger der foruden radarstationerne et smukt gammelt kloster, hvor det er muligt at overnatte og få en lille en til halsen (cola).
La Calobra
Vejen ned til La Calobra hører uden tvivl til en af Europas smukkeste serpentineveje. Fra omkring 750 meters højde går vejen ned til den lille bugt ved havet. Vejen er som smidt ud over bjerget, slyngende sig i ulige buer. Har man først begivet sig nedad, er der ingen anden vej tilbage end op igen, medmindre men tager en af de mange turistbåde om til Soller, ~ u en det gør rigtige motionister jo ikke. Nede ved vandet hersker et sandt kaos af turister, som alle skal om og se den lille strand. Skynd dig at drikke en cola og begiv dig op igen STØN…
Torellapasset
Selvom Mallorca ikke kan måle sig med alperne hvad rigtig høje bjerge angår, er her rigelig med udfordringer, bl.a. turen op til Torellapasset, som er øens højeste med små 1000 m.o.h. I Soller starter vejen, og det går opad lige fra start. Ca. 4 km fremme ligger en lille restaurant med en terrasse, hvorfra der er en smuk udsigt ned over Port de Soller. Stigningen er på de stejleste steder omkring 7-8%, så med en fornuftig lav gearing 39-26 vil langt de fleste kunne komme op. Lige før tunnelen og passet ligger en rasteplads, hvorfra der er en flot udsigt. På den anden side af tunnelen går det ned igen. Landskabet forandrer karakter til det mere golde på denne side. Tæt ved Puig Mayot ligger en militær installation, hvorfor man ikke kan komme helt op til toppen. Kort efter tunnelen går vejen til venstre ned mod Sa Calobra. Fortsætter man mod højre, kommer man ind på en meget smuk strækning, som fører gennem et særpræget bjerglandskab. Turen ned fra Puig Ferret er meget smuk og byder på et stykke klassisk serpentinevej med store runde sving. Ren livseleksir for legesyge drenge.
Valldemossa og kystvejen
Klosteret i Valldemossa stammer fra 1466. Herfra udgår en af øens smukkeste strækninger, kystvejen ned til Andrax. Den ca. 60 km lange strækning bugter sig ind og op og ned langs kysten. Flere steder undervejs er der mulighed for at nyde den storslåede udsigt. Har man overskud, kan man tage en tur ned til Port de Valledemossa, som ligger helt ned ved vandet.
Orientdalen og Cap de Formentor
Turen op i orientdalen er meget smuk med en flot vegetation og masser af får og geder.
Cap de Formentor ligger oppe på nordkysten af øen. Cykler man fra Palma, bliver turen på over 200 km. Bjergene heroppe er meget specielle og minder med en del fantasi noget om Grand Canyon. Ude på spidsen ved fyret kan man i klart vejr skimte naboøen Menorca.
Kort og litteratur
Mallorca general karte 1:175.000 kan købes i Nordisk Korthandel og er udmærket at cykle efter. Skal du cykle offroad, kan man på stedet få militærkort i 1:50.000
Mallorca rundt af Heino Døygaard er trods det, at den efterhånden har 10 år på bagen, en udmærket guide, som foruden cykelruter også giver en masse baggrundsinformation.
Mallorca per Rad neu entdecken er på tysk og helt up to date med fine turbeskrivelser.
Der er flere muligheder for at komme til Mallorca. Den billigste og mest individuelle måde er at købe en charterbillet uden hotel. For dem, som vil cykle med andre, er der flere udbydere af rejser med cykeltransport og guidede ture på øen. Tager man af sted uden for sæsonen, er det muligt at finde logi for natten, efterhånden som man kommer frem.
CYKELPORTALEN
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny dansk gruscykel
- Bosch lancerer lavtryksrenser til cykler
- ANMELDELSE: Chimpanzee Superbar
- Omdan din cykelanhænger til en rejsekuffert
- Ny cykelhjelm fra Mavic
- Imponerende størrelse fra Wahoo
- På besøg hos Brompton
- Innovativ universel bagskifter der kan repareres
- Orientering mod det fælles bedste i byerne
- Når cykelproduktion bliver en kunstart
- Sensommer på grænseruten og gendarmerstien
- Branded der gjorde cykeltasker moderne
- Dynamo nav og hjul fra DT Swiss
- Terns ladcykler støtter lokalsamfundet i Ukraine mod Putins aggression
- Til kamp mod det SORTE…
- TEST: Ortlieb Fork Pack Plus
- Cykelportalen’s fire råd til den perfekte vintercykel – plus et bonus KISS
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET