Der er cykler, og så er der italienske cykler. Som med mode og sportsvogne, gælder det også når taler falder på racercykler der kommer fra støvlelandet. Tilhængere af italienske cykler udtaler ofte at en italiensk cykel har mere sjæl end en hvilken som helst anden cykel. Måske men fakta er at italierne har været dygtige til at fremelske en passion ved deres produkter. Italienske cykler er bygget til race med passion, og for at vinde. “Italian Racing Bicycles” er en bog som beskriver 40 skelsættende italienske brands der alle er tæt forbundet med cykekløb.
Ikke overraskende, de det mærker som har dybe rødder og nogle af dem kan spore derse slægt tilbage mere end 100 år til cyklens barndom. Fælles for dem er en passion for avanceret teknologi, og teknik som til stadighed preesses til nye højder med eksotiske metallegeringer, og kullfiber vævninger samt det nyeste indenfor aerodynamik, der hjælper deres cykler og ryttere snyde vinden for større hastighed. Trods en masse fællestræk er de enkelte brands og ikke mindst personlighederne bag dem meget forskellige, fra den rastløse og nysgerrighed Ernesto Colnago til den metodiske og rolige Ugo De Rosa. Passionen for eksperimenter lå lige for hos Pinarello, mens Cinelli altid har været kendt for sin nærmest uforskammede kreativitet som Francesco Moser høstede frugten af
Forfatteren Guido P. Rubino har fundet de bedste historier i hans beskrivelse af 40 historiske og ikoniske italienske cykelmærker som tæller: 3TTT, Alan Ambrosio, Atala, Bianchi, Bottecchia, Campagnolo, Casati, Cinelli, Colnago, Columbus, Daccordi, Dedacciai, De Rosa, Ganna, Gios, Gipiemme, Guerciotti, Legnano, Masi, Miche, Milani, Modolo, Moser, Olmo, Olympia, Passoni, Pegoretti, Pinarello, Rossin, Scapin, Selle Italia, Selle Royal-Fi’zi: k, Selle San Marco, Somec, Tommasini, Torpado, Universal, Viner, Wilier, og Triestina .
Selvom bogen er udgivet på Velopress i 2011 er den stadig lige aktuel.
Køb bogen her