CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

GT Bicycles Grade GT Bicycles Grade
GT Bicycles har fornemme traditioner indenfor BMX og Mountainbikesporten. Med deres nye Grade bygger de nu bro mellem landevej og offroad med en... GT Bicycles Grade

 

GT Bicycles har navn efter Gary Turner der tilbage i 1972 udviklede sin første BMX cykel.  Fra 1987 til 1994 blev de verdenskendt for at producere nogle af tidens bedste racercykler og mountainbikes som var kendetegnet ved deres særlige triple triangle design. Undertegnedes første mountainbike var en GT i stål, som tjente mig godt i mange år.  Siden var de helt i front  med deres fuldtaffjedrede mountainbikes RTS og LTS som jeg som en af de første havde lejlighed til at teste i det kupperede terræn omkring Vrads.

GT-Grade-40

GT har set at der er ved at komme et marked for ikke konkurrance orienterede landevejscykler der ikke er underlagt UCI´s krav men som alligevel er lette, sporty og responssive og samtidig kan klare sig på ikke fast underlag. Det stillernogle nye krav til rammen om at kunne håndtere bredere dæk, bedre bremser og have en vis lodret eftergivelighed i rammen, som gør den behagelig at cykle på i timevis.

Den nye Grade ramme er så og sige delt op i to. Hovedrammen som består af det overdimensionerede skrårør, krankboks, kronrør og bagstag, som har alle de karakteristika vi kender fra en god landevejsracer om stivhed og maksimal kraftoverførsel. Dette kombineres med bagstag, overrør og saddelrør som er eftergivelige i det lodrette plan.  Kronrøret er hævet og krankboksen sænket og  sammen med den forlængede akselafstand giver det cyklen nogle gode forudsigelige køregenskaber.

GT-grade-60

 

Bagstag i glasfiber
Skråstagene som giver den store lodrette eftergivelighed er udført i glasfiber som er beklædt med kulfiber (på kulfiber modellerne) Glasfiber har bedre fjedrervirkning end kulfiber.  Selvom den teknologi ikke kan benyttes på aluminiumsrammerne er der alligevel indbygget flex og ifølge GT udviklingteam har aluminiumsrammerne bedre fleksibilitet end de tilsvarende Cannondale Synapse modeller som de også har udviklet. GT benytter stadig sit triple triangel design hvis størrelse er afhængig af hvilken størrelse ramme man vælger.

GT-Grade-30

 

Aluminium og kulfiber
Den nye Grade kommer i to udgaver. De to topmodeller er i kulfiber mens de 5 entry modeller er i aluminium. Prismæssigt kommer de til at ligge mellem 600 og 2400 Euro. De endelige danske priser ligger endnu ikke fast. Rammerne har plads til til de helt brede dæktyper mellem 28 og 35 mm bredde. Det kan være både landevejsdæk og cross eller semislicks.  Der er beslag til skærme på kulfibermodellerne og endvidere også til bagagebærer på aluminiums rammerne.  Udstyrsmæssigt kommer de med Shimano grupper fra Ultegra ned til Claris. Hjulene er fra Stan No Tubes, og landevejsstyret er nyudviklet med en vinkling på 14 grader udad i bukket for bedre kontrol. Vægtmæssigt ligger rammer på henholdvis 965 gram og 1350 gram (56 cm) for kulfiber og aluminiumsudgaverne. De fås i størrelser fra 51 til 60 cm.

GT-grade-50

Vi er blevet lovet et eksemplar af den nye Grade til test så snart de første prøver  kommer til Danmark, så stay tuned..

Link

GT-Grade-20

 

CYKELPORTALEN