Avanceret GPS cykelcomputer.
Garmin blev grundlagt i 1989 og er i dag blandt de førende udbydere af navigationsudstyr baseret på GPS systemet.
Edge 305 er Garmins nyeste bud på en cykelspecifik GPS. Den rummer alle de cykelfunktioner man kan ønske sig, samt en trådløs pulsmåler og naturligvis GPS funktionerne.
Hastigheds og Kadencemåleren er ekstra udstyr. Edge 305 er en fiks lille sag på 88 g. Størrelsen er som en mobiltelefon, og kan næppe gøres meget mindre uden at det vil gå ud over aflæseligheden på det meget omfattende display.
Edge kommer i en nydelig lille kasse som foruden GPS enheden rummer pulsbæltet, 2 cykelbeslag med strips, Garmin Training Center™ CD, en oplader, USB PC interface kabel, samt en Quick reference guide og en udførlig Bruger manual.
PC tilslutning og opladning foregår på bagsiden via USB stikket.
Afprøvning.
Vælger man at bruge Edge uden kadence og fart sensor , kan det ikke være lettere at komme i gang. Den todelte cykelholder monteres enten på styret eller frempinden. Da den fylder en del mere end en almindelig cykelcomputer, foretrækker jeg placeringen på frempinden.
Første gang Edge tændes skal satellitterne lige lokaliseres. Det tager omkring et minut. Når den er klar vises satellit positionerne samt nøjagtigheden. I forhold til Forerunner og Foretex modellerne er GPS modtageren forbedret væsentligt. På de gamle modeller var det ikke ualmindeligt at opleve udfald i tæt skov og bebyggelse med høje huse. Det opleves stor set ikke på Edge.
Edge kører på et genopladeligt LiOn batteri som oplades med den medfølgende lader igennem USB porten. Garmin lover selv 12 timers brug, men det lykkedes aldrig mig at komme meget over de 8 timer, og det ved temperaturer mellem 15 og 25 grader. Det er lige i underkanten hvis den skal bruges på lange dagsture på f.eks en ferie.
Edge har størrelse som en mobiltelefon
Selve navigationen foregår via mode knappen som skifter mellem de 5 visningsvinduer. I hver visningsvindue kan der navigeres rundt med de to piletaster og Enter knappen.
De 5 visningsvinduer er:
1. Satellitlokation
Edge starter altid i dette vindue, når den tændes. Hvis man benytter den indendørs eller den ikke kan få tilstrækkelig signal kommer der et lille popup vindue efter et stykke tid som giver en valget for at benytte den uden GPS.
2.Datafelter
Der kan maksimum vises 8 datafelter, som brugeren selv sætter op i opsætningsmenuen. Ved tryk på en af piletasterne i højre side skiftes til en alternativ visning med færre felter, også valgfrit. Netop datafelterne med de mange valgfrie visninger er en af Edge mange fordele.
3. Højde profil
Her vises en løbende grafisk profil. Der kan valgfrit indsættes datafelter øverst. Der kan zoomes in dog ud på profilen med piletasterne i højre side.
4. Rutekort
Her vises en grafisk præsentation af den gennemkørte strækning. Der kan valgfrit opsættes til at vise retning og trackpunkter, start, slut.
5. Hovedmenu.
Denne har 4 undermenuer
a. Historik
Her kan du søge i de gamle data efter dag, uge, total og slette dem
b. Træning
Her kan du sætte pausefunktioner, alarmer og den virtuelle træningspartner. Under træning kan man vælge hurtig opsætning på distance og tid, tid og fart og distance og fart. Interval kan indstilles for Distance, hviletid, distance hviletidsdistance, tid hviletid og tid hvile distance. I funktionen avanceret kan der valgfrit opsætte mellem alle funktionerne. Under baner kan der oprette træningsture ud fra de tidligere kørte ture og hermed få en identifikation af ens træningstilstand på en kendt rute.
c. Navigation
Marker navigation tilføjer en fixpunkt på ruten. Her kan du også finde tidligere fixpunkter. Under ruter kan man genindlæse tidligere ruter.
d. Opsætning
Under opsætninger opsættes samtlige funktioner, for datafelter, system, brugerprofil, cykelprofil og pulszoner, samt datoptagning
Kadence og fart sensoren
Hastighed/kadence kittet er ekstraudstyr og består af en lille sensor som monteres på bagstaget. Der er to magneter med. Den ene sættes i egerne på baghjulet og den anden på bagsiden af venstre pedalarm. Herefter trykker man på Reset knappen og lysdioden blinker rødt for hastighed og grønt for kadence når begge sensorer sidder korrekt. Data transmitteres trådløst op til Edge. Nøjagtigheden skulle blive mere nøjagtigt end fra selve GPS’en, men i praksis er forskellen dog marginal.
Pulsbæltet har i modsætning til Polar mulighed for at du selv kan skifte batteri.
Der medfølger en CD med Training Center softwaren som giver udvidede grafiske muligheder for præsentation af de mange data. Selve den kørte rute vises også som en punkteret linie i et vindue, men for at få fuld udbytte af denne funktion skal man investere i et digitalt kort. Herefter bliver det meget mere nyttigt med en eksakt angivelse på kortet hvor man har kørt. Disse data kan så også overføres tilbage til Edge, så man har en kort at køre efter.
Pt. findes der to Internet tjenester som understøtter Edge. Cycling Peak Software og Motion Based. De begrænses dog af kun at dække det amerikanske kontinent.
Training center softwaren giver udvidede muligheder for at analysere sine data og rute.
Garmin Edge 305 har et hav af funktioner og indstillingsmuligheder. Specielt indstillingsmulighederne er meget omfattende og giver hidtil usete muligheder for individuel tilpasning og visning.
Bruger du Google Earth Plus kan du også importere GPS data og vise dem på kortet som rute eller waypoint.
Ruteaftegning i Google Earth
Funktioner.
Trænings data:
Hastighed, distance, kadence, puls, omgangstider med position, højdemåler, gennemsnits og maksimums hastighed, forbrændte kalorier, stigning og fald I højde.
Historik:
Gemmer automatisk op til 1000 ture/træningspas. Kan ses og bearbejdes i Traning Center softwaren som er inkluderet.
AutoPause™:
Automatisk stop når hastigheden kommer under den valgte hastighed, og starter igen når hastigheden atter kommer over
AutoLap™:
Starter automatisk en ny omgans hver gang du passerer en fastsat lokation
Ruter:
Cykel imod en optaget rute Du kan kombinere ruter og den virtuelle partner. Dette giver en god indikation for form niveau.
Virtual Partner™:
Træn imod en virtual konkurrent. Den digitale cyklist vises i forhold til dig hastighed og distance og to små cyklist ikoner, viser hvor langt foran eller bagefter du er.
Alarmer:
Hastighed, tid, strækning, puls og kadance
Kalorier:
Udregner de forbrændte kalorier ud fra de data du har indtastes i bruger profilen og sammenholder dem med de aktuelle data for hastighed og højde ændringer.
Training Center:
Er den inkluderede software til installation på PC. Den giver mulighed for at lægge data fra GPS oven på kort , samt grafisk præsentation af hastighed, kadance, puls og højde. Den kan også laves individuelle træningsplaner som herefter kan overføres til Edge.
Mærk lokation:
Kan mærke og gemme op til 1000 punkter
Find location:
Naviger I lokationer
Tilbage til start:
Naviger tilbage til en start location.
Track log:
13,000 track punkter
Tekniske data
Størrelse: 44 x 94 x 23 mm
Display: 128 x 160 pixels, 4-farvet gråskala LCD med baggrundslys
Vægt: 88 g
Vandtæt: Opfylder IEC 60529 IPX7 standarden. Alle komponenter er vandtæt ned til 1 meter
Batteri: 800 mAh genopladelig lithium-ion batteri; 12 timers typisk brug.
Antenne: Intern
Montering: 2-delt beslag med kabelstrips, kan monteres på styr eller frempind PC Interface: USB
Pulsmåler: Robust trådløs transmission; sender pulsdata heart rate data to Edge via pulsbælte
Speed/kadence: Selv-kalibrerende trådløs sensor.
GPS står for Global Positioning System. GPS-systemet er udviklet af det amerikanske forsvar. Det fungerer 24 timer i døgnet, året rundt og over hele jorden. 24 satellitter kredser om jorden, hvoraf de tre blot er reserver. De øvrige 21 satellitter garanterer, at der stort set altid er udsyn til tre af dem, uanset hvor på jorden man befinder sig. Og netop tre satellitter er hvad en GPS navigator behøver for at beregne dens position (det kaldes også 2D fix). Der kræves 4 satellitter, hvis den også skal kunne beregne ens højde.(det kaldes 3D fix) Der er intet kompas bygget ind i en GPS navigator – alle oplysninger om retning, afstand, fart m.m beregnes ud fra satellitterne. Da GPS satellitterne blev gjort tilgængelige for offentligheden, begyndte det amerikanske forsvar samtidigt at udsende et støjsignal. De garanterer dog, at ens præcision 95% af tiden er inden for 100 meter. Altså ikke super præcist derfor er de nyeste generationer af GPS modtagere begyndt at opererer med en Differential modtager, normalt kaldet D-GPS. Den kompenserer for det udsendte støjsignal ved at modtage yderligere et signal fra et fast punkt på land. Forudsat man er inden for rækkevidde af en sådan, kan man opnå en præcisionsafvigelse på blot ca. 5 meter. Ironisk nok er det i USA det amerikanske forsvar, der kører en del af disse sendemaster, som altså er med til at gøre deres eget støjsignal overflødigt. I Skandinavien findes stadig enkelte “huller”, hvor det er svært at få D-GPS opkobling, men efterhånden er det ganske få steder.
Galileo er det Europæiske satellitsystem som kommer til at bestå af 30 satellitter. Det er planlagt til at træde i kraft i 2010. Nøjagtigheden bliver væsentligt forbedret. Den skulle angiveligt komme helt ned på 30 cm. Galileo bliver tilgængeligt for alle, hvorfor vi nok vil opleve en helt ny generation af GPS systemer som understøtter begge standander.
Konklusion
Garmin Edge 305 har alle de træningsspecifikke funktioner man også finder på Polars og Cyclosports modeller. Men i kombination med GPS funktionerne giver det helt nye muligheder som ikke er set før på en cykelcomputer. Den største force er de omfattende indstillings og visningsmuligheder samt at den kan fungere helkt uden fart censor. Dette er specielt rart når man har flere cykler. Trods de omfattende funktioner er den let og logisk at bruge. Den henvender sig først og fremmest til den konkurrance og eventyrlystne cyklist som også vil benytte den som et effektivt træningsredskab. Synd at Edge ikke som standard har de grafiske kortfunktioner som man finder i andre af Garmins produkter henvendt til fod- og bilfolket.
Priser
Garmin Edge 305 vejl. udsalgspris 2995,-
Speed/cadance kit vejl. Udsalgspris 599,-
Map Source mellem kr. 1000,- og 1500,-afhængig af kortområde og detaljeringsgrad.
Videre på nettet:
https://www.garmin.dk
https://www.garmin.com
https://www.motionbased.com
https://www.cyclingpeaksoftware.com
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Italiensk cykel klassisker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus