

Fra ung stelbygger til direktør
Interview 28. januar 2025 CYKELPORTALEN

FSA Europe nuværende direktør Claudio Marra der har fulgt cykelsportens udvikling på tæt hold gennem snart en menneskealder. Fra en ydmyg begyndelse som 14-årig stelbygger til sin nuværende rolle som General Manager for FSA Europe er Marras karriere på mange områder cyklet parallel med cykelindustriens mest betydningsfulde teknologiske overgange og giver et godt indblik i, hvordan beslutsomhed og tilpasningsevne kan skabe en bemærkelsesværdig karriere.
Fra cykelbygger til direktør
Starten
Marra blev født i Frankrig af italienske immigrantforældre i 1963 og begyndte sin rejse ind i cykler som 14-årig, da familieforholdene krævede, at han begyndte at arbejde. Da hans far døde, spurgte hans mor, om han kunne finde et arbejde, der kunne hjælpe med at forsørge familien, mens han fortsatte sin uddannelse om aftenen. Hans svoger satte ham i forbindelse med Rossin, en prestigefyldt cykelproducent i Italiens Cambiago-region, hjemsted for et af de mange legendariske cykelmærker Colnago, der so bendt er et stort navn blandt danske cykelentusiaster.
Som så mange andre startede Marra nede på gulvet med at rengøre fabrikationshaller og maskiner , men hans nysgerrighed lærte ham hurtigt håndværket med at bygge rammer. Han mestrede kunsten at forberede og svejse stålrør med muffer og arbejdede under udfordrende forhold uden aircondition om sommeren og varme om vinteren. I denne periode stod Rossin som et førsteklasses mærke på lige fod med Colnago og sponsorerede professionelle hold som Murella Rossin. Gennem flid og dygtighed steg Marra fra gulvvasker til produktionschef og førte tilsyn med produktionsprocessen.
De første mountainbikes i Europa
En af de mest interessante udviklinger i Marras historie handler om Rossins rolle for at bringe mountainbiken til Europa. I begyndelsen af 1980’erne opdagede Rossins ejer Domenico Garbelli sammen med Antonio Colombo (fra Columbus tubing) og Maurizio Castelli (fra Castelli tøj) mountainbikes på en messe i New York. Denne magtfulde trio af italienske ledere i cykelbranchen var regelmæssige rejsekammerater, der besøgte messer over hele verden og delte indsigt, der hen ad cykelvejen lagde grunden til mountainbikens udbredelse i Europa.
De købte bl.a et Tom Ritchey stel og tog det med tilbage til Italien og lavede reverse engineering/kopiering for at forstå dets geometri og konstruktion. Det førte til produktionen af tre prototypestel: et til Rossin, et til Cinelli (ejet af Colombo) og et til Campagnolo. Selv om Campagnolo på daværende tidspunkt ikke var i stand til at udvikle komponenter til den nye kategori, var dette initiativ med til at etablere mountainbikens udbredelse i Europa. Erfaringen viste, hvordan italienske producenter kunne tilpasse sig nye markedstendenser og samtidig fastholde deres position på kvalitet og innovation.
Fra aluminium til de første kulfiber eksperimenter
Op gennem halvfemserne, var Marra vidne til branchens overgang fra stål- til aluminiumsrammer. Hos Rossin hjalp han med at navigere i dette skift, idet han arbejdede med begge materialer og til sidst eksperimenterede med tidlige kulfiberrammer ved hjælp af kulfiberrør og aluminiummuffer. Denne periode markerede en betydelig forandring i Europæisk cykelproduktion hvor der foregik en stadig større udflytning af produktionen til fjernøsten som havde og stadig har den fornødne ekspertise og knowhow.
Marra fortæller en anekdote om, hvordan han introducerede aluminiumsrammer for Ernesto Colnago. Marra blev først afvist og bedt om at forlade kontoret, men blev kaldt tilbage flere måneder senere, da Colnago besluttede at tage aluminiumsteknologien til sig. Det førte til et samarbejde, hvor der blev produceret 5.000 aluminiumsstel i løbet af det første år, hvilket viste, at selv traditionelle mærker var nødt til at tilpasse sig markedets skiftende krav.
Årene hos Columbus og den første internationale erfaring
I 1991 søgte Marra at opfylde sin drøm om at rejse ud i verden og blev ansat hos Columbus Tubing. Hans praktiske erfaring med stelbygning gjorde ham uvurderlig som teknisk konsulent, hvor han hjalp med at udvikle nye rørsæt og arbejdede direkte med kunderne. Hans rolle udviklede sig naturligt fra at give teknisk feedback til at blive teknisk sælger, hvor han kombinerede sin store produktviden med færdigheder i kunderelationer.
I 1997 var han blevet verdensomspændende salgschef og havde endelig nået sit mål om at rejse ud i verden. I denne periode opretholdt Columbus ikke kun sin stålrørsforretning, men udviklede også aluminiumsrørsæt som Altec og Altec Plus, der blev brugt af prominente cykelryttere, herunder Marco Pantani. Denne erfaring gav Marra uvurderlig indsigt i, hvordan traditionelle virksomheder kunne tilpasse sig skiftende markedsforhold og samtidig bevare deres kerneværdier.
Opstarten af Full Speed Ahead i Europa
I 2000 henvendte Douglas, ejeren af FSA (Full Speed Ahead), sig til Marra for at etablere FSA’s europæiske aktiviteter. Muligheden omfattede ikke bare ledelse af den europæiske afdeling, men også ejerandele i virksomheden. Skæbnen ville, at Marra åbnede FSA’s europæiske kontor i 2001 i den samme Rossin bygning, hvor hans karriere begyndte.
Marra startede med kun to ansatte og opbyggede FSA Europe til en betydelig virksomhed, der nu beskæftiger over 25 personer, herunder fem ingeniører, der arbejder med forskning og udvikling. Virksomhedens succes skyldes dens unikke tilgang til produktudvikling, der kombinerer italiensk designekspertise med taiwansk produktionskapacitet og amerikansk aerodynamisk viden.
Fremtiden i den moderne komponentindustri
I dag giver Marra som General Manager for FSA Europe en unik indsigt i branchens fremtid. Han ser komponentindustrien udvikle sig på samme måde som bilindustrien, hvor FSA potentielt kan følge en model som Brembo-bremser hvor ny teknologi udvikles sammen med tophold og mærker, mens de producerer komponenter under forskellige brands. Denne strategi giver FSA mulighed for at bevare sin tekniske ekspertise og samtidig tilpasse sig markedsændringer, hvor cykelmærker i stigende grad søger at tilbyde komplette, integrerede løsninger under eget navn.
Virksomhedens tilgang til innovation indebærer et tæt samarbejde med professionelle teams, der bruger deres feedback til at forbedre produkter og udvikle nye løsninger. Alle FSA produkter er designet i Italien, hvor man udnytter landets anerkendte kreativitet og designekspertise, mens produktionen foregår på Taiwan, hvor man udnytter landets avancerede produktionskapacitet.
Cykelbranchen nuværende udfordringer
Marra deler også sine tanker om cykelbranchens nuværende tilstand, og bemærker udfordringerne med overudbuddet af varer efter COVID og forudser en vanskelig periode på et til to år. Han peger på de seneste lukninger af fremtrædende virksomheder og forudser som flere andre at denne udvikling nok vil forsætte fremadrettet. Han er dog fortsat optimistisk med hensyn til cyklingens langsigtede fremtid og ser en øget anvendelse til både sport og mobilitet.
Branchens detail landskab er også under udvikling, hvor traditionelle cykelbutikker udvikler online-tilstedeværelse, samtidig med at de bevarer deres afgørende rolle inden for service og ekspertise. Marra vurderer, at mange forhandlere nu genererer 20-30 % af deres forretning online, hvilket tyder på, at en hybridmodel, der kombinerer digital bekvemmelighed med personlig service, måske er vejen frem. Han bemærker især succesen med systemer, hvor onlinesalg gennemføres gennem lokale cykelforretninger, der giver kunderne professionel montering og tilpasning.
Link