CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Fra foldecykel til foldebil Fra foldecykel til foldebil
Israelsk start-up vil gøre bybilen smallere, så den optager mindre plads ved parkering... Fra foldecykel til foldebil

Trods den firhjulede ligkistes mange fordele, fylder den utrolig meget i bybilledet.  Hvor alle bilfabrikanter stadig drøner bevistløst ud af den samme motorvej og gør bilerne stadig større og større, går det israelske start-up firma City Transformer den modsatte vej med deres foldbare bil CT-1.

City Transformer CT-1 kan krympe i størrelse for at klemme den  ind på parkeringspladser, meddelte søndag, at de er på vej til Tel Aviv-børsen i løbet af foråret.

En børsintroduktion er planlagt til begyndelsen af ​​andet kvartal 2021 med en virksomhedsværdi på 450-600 millioner NIS ($ 137-183 millioner).

Virksomheden siger at de hidtil har samlet 35 mio. NIS (10 millioner dollars) i finansiering, herunder tilskud fra Energiministeriet og Israel Innovation Authority, et regeringsorgan, der stimulerer industriel forskning og udvikling.

Deres CT-1 elbil er 2,49 meter lang (8,2 fod) og 1,4 meter bred, men kan trække sin akselafstand ned til kun en meters bredde for nem parkering eller manøvrering gennem trafik. Indeni er der plads til en chauffør og en voksen passager, der sidder sammen. Alternativt kan passagersædet tage to børn. Kabinen krymper eller ændrer ikke form, når akselafstanden indsnævres.

City Transformer siger, at det håber at få europæisk certificering til CT-1 inden årets udgang, og at de første eksempler på den størrelsesændrende bil vil være på de israelske veje i 2022. Israel følger europæiske certificeringsstandarder for køretøjer og CT -1 søger kvalifikation som en quadrocycle, “en kategori, der letter virksomhedens hurtige adgang til det europæiske marked,” siger selskabs administrerende direktør Asaf Formoza.

Køretøjet kører op til 45 kilometer i timen i sin smalle tilstand og op til 90 km / t, når den er fuldt udfoldet. Det forbliver en statisk længde og kan gå 100-150 kilometer (62-93 miles) på en enkelt opladning.

City Transformer hævder, at fire af sine CT-1’er kan passe ind i parkeringspladsen til et almindeligt køretøj. Ti cykler kan forøvrigt det samme.

”Milliarder af mennesker, der bor og arbejder i byen, får et nyt alternativ til effektiv og grøn mobilitet: en, der kombinerer sikkerheds- og komfortfordelene ved at køre bil med fordelene ved parkering, manøvrering og besparelserne ved at bruge en motorcykel, ” udtaler  Formoza. “Dette uden de eksisterende mangler ved bilen og motorcyklen.”

De første producerede køretøjer vil blive produceret af Tysklands Roding Automobile. Det meste af den fremtidige produktion vil også blive udført af en tredjepart.

CT-1 blev udnævnt på den årlige liste i 2020 over magasinet TIME’s 100 bedste opfindelser “der ændrer den måde, vi lever, arbejder, spiller og tænker på, hvad der er muligt.”

Link

 

CYKELPORTALEN