CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Fra cykelcross til gravelrace Fra cykelcross til gravelrace
Cannondale's nye race grus våben hedder SUPER X Fra cykelcross til gravelrace

Cannondale introducerer en ny version af sin hurtigste gravelcykel, og giver den samtidig et traditionsrigt navn. Med SuperX’s tilbagevenden sender Cannondale en racer, der er blevet forbedret på mange måder, ud på grusbanerne.

Cannondale Super X er grusrace med cross aner

SuperX dukkede første gang op i Cannondales sortiment i 2011 og var det amerikanske firmas første crosscykel i kulfiber. To år senere udkom SuperX Disc for første gang, og i mellemtiden måtte man vente til 2018 på mærkets første gravelcykel Topstone Alloy medmindre man havde købt den lidt mærkelige Slate med Lefty affjedringsforgaffel i 2016 med 650B hjul. En cykel vi her på redaktionen stadig anser for en af de mest banebrydende gravelcykler i nyere tid.

Læs vores test af Cannondale Slate Force CX1

 

I slutningen af sin karriere blev SuperX trimmet til gravel med lidt mere dækfrigang inden den i 2021 gav plads til Cannondale SuperSix EVO SE/CX med plads til 45 mm brede dæk, men stort set uændret geometri. Denne cykel blev oprindeligt tilbudt i cyclocross- og gravel trim. Den får nu en opgradering, der inkluderer en tilbagevenden til det gamle SuperX navn. Cannondale ønsker at differentiere gravelracercyklen mere tydeligt fra SuperSix racercyklen.

Cannondale Super X 2025
Rammelayoutet er stort set uændret i forhold til forgængeren, men der er tilføjet en sjette størrelse 61. Cannondale satser fortsat på sin »Out Front«-styretøjsgeometri med en flad styrevinkel (71°, Rh. 46 70°) og lidt mere gaffelvandring (55 mm), som er beregnet til at kombinere stabil ligeudkørsel med manøvredygtighed. Sædegeometrien er afbalanceret og sporty med hensyn til stack og reach og adskiller sig næsten ikke fra Cannondale Topstone, der selvfølgelig er udstyret med en høj headset cap. Cannondale angiver en rammevægt på omkring 900 gram for den dyre LAB71-model, mens standardrammen siges at veje godt 100 gram mere.

Rammen har et mere aerodynamisk design med en afrivningskant bag forgaflen og mere dynamiske former. En anden nyhed er sadelrøret, der er fladt og buet i bunden for at dæmpe vibrationer. Cyklen leveres med særlige aerodynamiske drikkeflasker, som ikke er bredere end skrårøret, og som er designet til at blive beskyttet mod vinden fra skrårøret.

Større dækfrigang 
Dækabredden er øget fra 45 mm til 48 mm bagtil og 51 mm foran. dette uden at øge længden på kædestagene og akselafstanden. Bagakslen stikker ikke længere ud fra den højre gaffelspids; bagtrianglen overholder nu UDH-standarden.  Al kabelføring er indvendig af hensyn til udseende og aerodynamik.

Der er tre ting, som ikke længere er tilgængelige på den nye SuperX: SpeedRelase-standarden til hurtigere hjulmontering var stadig meget praktisk; men ingen skal være ked af den indpressede PF30-krankboks – den nye model har klassiske BSA-lejeskaller. Den asymmetriske bagtriangel, der krævede et specielt snøret baghjul, er heller ikke et tab. Det gør Cannondale SuperX 2025 til en klar gevinst.

Minimalistisk gravel racer
På trods af den lignende geometri adskiller SuperX sig fra Topstone på mange måder. Der kan monteres to flaskeholdere og en lille taske på overrøret, men ingen bagagesystemer eller tilbehør. Der er ikke mulighed for at montere en affjedret forgaffel, og selvfølgelig er Kingpin-bagaffjedringen på Topstone heller ikke tilgængelig. Med dobbelt klinge og aerodynamisk hjulsæt ligner SuperX allerede meget en racercykel. Det smalle styr, som Cannondale bruger, er rettet mod en kompakt siddeposition ved høje hastigheder og sikrer en håndtering, der er mærkbart anderledes end på Topstone.

En vis lighed med racercyklen er også tydelig i prissætningen. Mens den øverste Topstone er udstyret med SRAM Force AXS 2×12, præsenterer Cannondale SuperX i en version med SRAM Red AXS og Reserve carbonhjul, der  koster hele kr. 109.000,-  For godt kr. 33.000,- kan du erhverve  SuperX Carbon 3 med mekanisk GRX820 2×12. Vil du selv sammensætte din drømme C’dale findes også et løst rammekit. Vægtmæssigt ligger de tre modeller på mellem  7,4oo og  9,1oo gram.

Link

CYKELPORTALEN

Language »