CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Fra biler til cykler Fra biler til cykler
Cykelportalens redaktør sagde farvel til Eurobike ved Bodensøen og goddag til den Internationale Automobil Ausstellung i München nu tilføjet suffixet Mobility og cykler. Fra biler til cykler

For Cykelportalens gamle redaktør  var det med en smule vemod at forlade Bodensøen for sidste gang, hvor Eurobike siden starten har været et fast årligt punkt i cykel kalenderen. Fra en spæd men også uhyre dynamisk start i gamle lagerhaller og telt pavilloner på det gamle rangerområde i Friedrichshafen lykkedes det på få år at vælte den noget støvede og primært motoriserede Köln messe af pinden.

Efterfølgende gik det stærkt og da messen var på sit højeste fyldte den samtlige 13 haller plus den mægtige Zeppelin hal.  Efter en ufrivillig pause, sluttede løjerne den 4 september omend i en stærkt reduceret 29 udgave. Kun omkring 2/3 af messe arealet blev brugt og flere af hallerne var kun halvt fulde så der var masser af tom udenoms plads. Med I alt 630 udstillere fra 68 lande og 18.770 handels besøgende var der forventligt langt op til tidligere års besøgs rekorder. På de to festival dage deltog 13.424 forbrugere.  Et tilfredsstillende resultat taget de svære betingelser i betragtning. De fleste oversøiske udstillere udeblev pga af rejserestriktioner og flere udstillere havde valgt Eurobike fra til fordel for IAA Mobility. Blandt de tilbageværende udstillerne var der dog generelt stor tilfredshed, da der var god tid til drøfte forretning og fremtid med de besøgende.

De gyldne cykel palmer
Et Eurobike uden en Award ville næsten være utænkelig. I år blev i alt 36 produkter præmieret, blandt 246 indsendte. Heraf var de 7 i guld og 6 gik til Start Up. Belgiske Classified Cycling fik en guldpris for deres Powershift, et indvendigt elektronisk gearnav der erstatter det dobbelte kranksæt og derved bibeholder et stort antal gear men uden de kædeførings problemer et dobbelt kranksæt giver. Navet fås løst eller som komplet hjulsæt og er allerede på markedet.

Veloine er en cykeltrøje til gravide kvinder og et flot statement på at kvinder stadig kan cykle under graviditeten.  I Start-Up kategorien fik Analog Suspension en guldpris for deres integrering af affjedring i rammen. Noget vi også har set på flere af de toneangivende MTB brands seneste modeller, men knap så konsekvent som her. Keego er et godt bud på en alternativ vandflaske, hvor plasten er udskiftet  med en trykbar titaniums folie. Vi har et eksemplar på testbænken.

Cykel Iværksætteri
Et område hvor der gennem alle messens dage var stor aktivitet, var i Start-Up området mellem de to udendørsarealer hvor de små iværksætter firmaer for andet år tiltrak stor opmærksomhed med alverdens nytænkende cykel indfald. En fin disposition da det er blandt disse at fremtidens cykel brands måske befinder sig. Samtidige har de en stor synergieffekt i forhold til de mere etablerede brands. På de små stande kunne opleves alt fra velomobiler til låsbare sadelpinde og tandhjul med færre tænder for at nævne nogle få.

Eurobike på dansk
En række danske cykel brands har gennem tiden benyttet Eurobike til at nå ud til en større international målgruppe. Dette år var ingen undtagelse hvor otte firmaer havde stande.

Promovec fik ekstra opmærksomhed da deres Smart Grip D500+ løb med en Eurobike Gold Award. HF Christiansen havde som på EuroBico en stand hvor deres retro inspirerede og farverige Motobecane stål racere var populære blandt den lidt ældre cykel generation. Winther viste ladcykler i hal 1 der forøvrigt  var en af de haller der summede af mest aktivitet og nytænkning inden for smart teknologi og transportcykler. Reelight havde deres magnetlygter mens en gammel kending Lars Munksø firma nu hedder Positive Energies. Pentalock er ved at få fodfæste på det Europæiske marked med deres låsbare krankboks. Endelig viste ladcykel firmaet Black Iron Horse et lad i genbrugsplast og Ceramic Speed deres keramiske lejer i alle afskygninger. Deres Shaft gearsystem var dog ikke med.

Små hjul
Noget tyder på at mini cyklen og de små hjul er ved at få en renæssance. En cykeltype  der altid har haft en stor udbredelse i Østen og som lige nu trender voldsomt i Tel Aviv hvis du skulle komme på de kanter.  Sports Segmentet har altid fået indoktrineret europæiske cykelforbrugere om at større hjul ruller bedre og har bedre moment, hvilket er korrekt, men  fuldstændig ligegyldigt som almindelig cyklist og specielt nu hvor der er kommet motor på de fleste. Til gengæld får du en hurtig og let manøvrerbar bycykel. Less is More…

Nye motorer
De toneangivende centermotor brands som Shimano, Bosch, Panasonic og Brose viste alle opgraderinger på deres eksisterende omfattende motorprogrammer og prøver hermed at dække behovet bredt. Noget anderledes forholder det sig hos de nye kompetenter der satser mere smalt enten med mindre vægt og power, eller med mega meget mere power. Samtidig  ser vi flere motor løsninger med integreret gearkasse. De tider hvor en cykel var et stykke simpel mekanik er endegyldigt forbi. Alt skal nu indpakkes i motor og elektroniske finurligheder.

Selvom centermotor løsningen efterhånden er den mest fremtrædne, findes der stadig en række alternativer navmotor løsninger der har fundet stor udbredelse på specielt lette sports- og foldecykler.

Slut med cykelpumpen
I den mere kuriøse afdeling af cykel stumper, naturligvis afhængig af øjnene der ser, var Gravaa hjulnavet med indbygget luftpumpe nok et af de mere spektakulære. Ideen er altid at køre med det mest optimale lufttryk som giver den mest optimale kraftoverførsel med færrest mulige watt. afhængig af underlaget. En lille elektrisk membran pumpe indbygget i hjulnavene kontrollere lufttrykket. Om det slår an må tiden vise, potentialet er slet ikke udnyttet endnu.  For almindelige cykelforbrugere er det nok lidt at skyde gråspurve med kanoner, så mon ikke cykelpumpen overlever lidt endnu.

Brugte airbags som cykelbukser
Shimano løb med  al opmærksomheden ved præsentation af deres nye elektroniske udgaver af top landevejs grupperne DuraAce og Ultegra. Grupper som koster på den forkerte side af 20 kilo kroner.

  • Læs mere om den nye Dura Ace her og Ultegra her

I den mere bæredygtige afdeling viste de deres cykelshort syet af brugte airbags, der havde en mindre fremtrædende position. Shimano har tidligere brugt Michelin gummi på deres MTB sko. Disse bliver nu erstattet af deres eget udviklede Ultra Thread.

Cykler på den Internationale Automobil Ausstellung
IAA Mobility lyder umiddelbart flot, men dækker stadig over den samme Internationale Automobil Ausstellung der i årevis har haft base i Frankfurt.  De senere år har de haft en del modvind i Frankfurt både fra bystyret og for en række massive demonstrationer fra forskellige  miljøorganisationer. Dette har formodentligt været en grundene til at ændre strategi og flytte lokalitet.  Selvom IAA i messe sammenhæng er en gigant i forhold til Eurobike, var også den kraftig reduceret. Således kunne de kun fylde godt halvdelen af Messe Münchens 18 haller. Og deraf var det kun beskedne to med cykler. Alligevel besøgte mere end 400.000 fra 95 lande de 744 udstillende brands. Hele 67 % af de besøgende var under 40 år.

Det skortede ikke på både positive og negative statements omkring cykler på IAA Mobility:
ADFC udtalte: “When the IAA now boasts that it is a bicycle fair with an attached car exhibition, that is sheer mockery,”
Federal Managing Director Ann-Kathrin Schneider was quoted as saying. “The bicycle is a guest at the IAA as a green fig leaf.”

Jochen Eckart, professor i trafikplanlægning sagde “The world of traffic should not be divided into modes of transport, he says: “That ignores the needs of mobile people.” After all, they often drive cars and bicycles. It is important to tear down borders”

På to områder ramte IAA Mobility plet. Deres mediadag og Open Space i bymidten. Noget der aldrig rigtig er lykkedes helt for Eurobike hvor det primære har været B2B med nogle mediadays på andre tidspunkter og lokationer. Med flytningen til Frankfurt næste år er der lagt i cykeltasken til en frisk restart af Eurobike, forhåbentlig hvor alle programpunkter afholdes indenfor samme uge.

Sammenlignet med Eurobike var det småt med cykel relaterede nyheder. Det umiddelbare indtryk var at mange af de udstillende cykel brands primært brugte messen som en prøveballon for at komme ud til et meget større ikke cykelrelateret publikum. De to haller B4 og B5 var primært med tyske brands og megabrands som vi ikke så på Eurobike ,der talte Cannondale, Specialized og Scott Bikes. Den ene hal var dog i praksis kun halvt udnyttet da den anden halvdel var besat af et historisk tilbageblik på cyklen og konferenceområde for World Cycling Forum. Så cykel tilstedeværelsen var minor og druknede fuldstændig i batteridrevne biler der bliver stadigt større og større. En paradoksal og inkonsekvent handling fra bilproducenternes side, når trængsels problematikken er allestedsnærværende i alverdens storbyer.

Open Space inde i centrum af München var et tydeligt  eksempel på de store forskelle der er mellem automobil- og cykelbranchen i mere end en forstand.  Således var de toneangivende bilmærker og deres mega store stande og kunst installationer mandsopdækket i politi og sikkerhedsvagter, mens de besøgende  på de små cykelrelaterede pavilloner kunne gå frit omkring. Naturligvis ikke uden grund da flere miljøorganisationer var oppe på barrikaderne uden dog at have samme held med deres forehavende som tidligere år i Frankfurt. Den Bayerske hovedstad var forberedt på det værste.

Nyheder fra uventet kant
Naturligvis var eMobility i fokus og alle bilproducenterne havde da også et lille hjørne hvor de viste forskellige cykel relaterede produkter og koncepter, men ellers var det Business as usual med fokus på den firehjulede som vi alle kender den. Ikke den store nytænkning her hvis du spørger en inkarneret anti bilist.  Sjovt nok blev der spottet flere almindelige pedaldrevne sportscykler på IAA Mobility  end på Eurobike der druknede i elcykler og elektronik.

Lidt paradoksalt er det fra bilindustrien at de mere fremsynede  nyheder findes. Bayriske Motor Werke viste to gode bud på eMobility løsninger der for den enes vedkommende i dag er begrænset af en ret ufleksibel lovgivning specielt for det europæiske elcykel marked. Med AMBY viste BMW en el cykel/knallert/motorcykel hvis maksimale hastighed tilpasses efter hvor den kører. 25 km/t på cykelsti, 45 km/t på mindre  byveje og 60 km/ på flersporede højhastigheds veje i by- og landzone.

Et produkt der går fint i tråd med smart teknologien hvor fremtidens køretøjer i højere grad styres af teknologi end førerens selv. Noget vi over tid bliver tvunget til over hele mobility linien for at kunne styre den stadig større trængsel afstedkommet af at vi bliver flere og flere på mindre plads.

Med Concept Dynamic Cargo udviklet i samarbejde med Cube viste duoen en ladcykel tricykel hvor ladet er placeret bag føreren. Traditionel elcykel teknologi parret med BMW avancerede affjedrings teknologi. En ladcykel der vil være væsentligt lettere at håndtere for de fleste end den traditionelle Long John model.

Evoc viste en rigtig showstopper med en rygsæk med indbygget airbag som kan genbruges og sammepakkes igen som en faldskærm. Den udløses af en lille udskiftelig gaspatron. I modsætning til den svenske Hövding der erstatter cykelhjelmen er Evoc løsning ment som et supplement primært til hardcore MTB brug, hvor den beskytter skulder, bryst og nakke og ryg via det indbyggede rygskjold i selve rygsækken. Produktet er i godkendes fasen men forventes på markedet i 2023.

Et kik i krystal kuglen
Ingen tvivl om at 2020/21 vil blive husket som et skelsættende år i messe sammenhæng. Med Eurobike inde i en afgørende brydningstid væk fra det traditionelle sportscykel segment mod det mere transportmæssige og urbane med eMobility som det primære omdrejningspunkt,  og den stadig stigende grad af kritik omkring placering og tidspunkt hvad deraf har fulgt af problemer omkring transport og overnatning, bliver det spændende at se hvordan fremtiden forløber i Frankfurt. Det er under alle omstændigheder noget af en satsning at rykke alle teltpæle op og starte forfra. Forhåbentlig vil det give Eurobike den tiltrængte fornyelse for at kunne opretholde sin status som den globale førende cykelmesse. .

IAA Mobility er et frisk forsøg på at binde fremtidens mobilitetsløsninger sammen, men der er endnu lang vej, da det stadigvæk primært handler om bilen som vi kender den idag. Denne forfatter har meget svært ved at se at den skulle være en direkte konkurrent til Eurobike, primært fordi den kun afholdes hvert andet år, hvor Hannover transportmessen vil være det andet ben. Samtidig er messen tilegnet slutforbrugeren.

Automobilbranchen er en kæmpe magtfaktor ikke mindst  i Tyskland hvor den genererer  store arbejdspladser. Bilen er i modvind i alverdens storbyer, men så længe branchen ikke mere helhjertet prøver at skifte spor sker der ikke det store. I mine termer skal både bil- og cykelbranchen nærme sig hinanden i langt større grad hvis det skal lykkes, fremfor hver for sig at blive ved med at stå på barrikaderne og råbe af hinanden. I den sammenhæng er IAA Mobility en oplagt chance for et mere fælles fodslag og måske noget Eurobike skulle overveje også at gøre. Deres nye slogan “Only Bicycles” virker for smalt på den mere visionære cykelbane.

Eurobike løber af stablen i Frankfurt fra den 13 til 17 juli 2022 mens IAA Mobilty afholdes hvert andet år næste gang fra den 5 til 10 september 2023 i München.

CYKELPORTALEN