Fjerlette skivebremse hjul fra Roval
Produktnyt 4. juni 2020 CYKELPORTALEN
Roval er Specialized eget hjul brand. Med Alpinist CLX og Rapide CLX lancerer de et sæt letvægts allround landevejshjul til skivebremser, der temmelig usædvanlige ved at være til “gammeldags” dæk og slange. De to hjulsæt er vidt forskellige, hvor det ene fokuserer på lavest muligt vægt, er det andet minded fart under virkelige forhold fremfor teoretiske vindtunnelforsøg.
Som navnet antyder er Roval Alpinist CLX et letvægtshjul primært til bjergryttere og andre vægtfanatikere. Med en totalvægt på 1.284 gram er de de hidtil letteste fra Roval. Den lave vægt er opnået uden at gå på kompromis med både styrke og pålidelighed. De er udviklet som et komplet system hvor unødvendig vægt er fjernet hvor det ikke er strengt nødvendigt, samtidige med at unødvendige stresspunkter f.eks mellem nipler og fælg er elimineret.
Roval Alpinist CLX specs
- Fælghøjde: 33mm
- Indvendig fælgbredde: 21mm
- Eger: 21 for, 24 bag
- Nav: Roval AeroFlange Disc
- Vægt: 1,248g (562g for, 686g bag)
- Maks. ryttervægt: 109kg
- Pris: kr. 16.995,-
Roval Rapide CLX er konstrueret som et mere allround hjulsæt hvor fart er det primære. Aerodynamisk har de nye fælge således fået forskellige profiler afhængig af om det benyttes som for eller baghjul. Således er forfælgen 51 mm høj og hele 35 mm bred på det bredeste sted. Bagfælgen er 60 mm høj og 31 mm bredde. Denne forskel er opnået ved test i sidevind med skiftende retning og styrke og skulle angiveligt være hele 25 % bedrer end de eksisterende Roval CLX50. Roval benytter nav indmad fra DT Swiss som rummer seneste Ratchet EXP friløb med lukkede lejer.
Roval Rapide CLX specifikationer
- Fælghøjde: 51mm for, 60mm bag
- Indvendig fælgbredde: 21mm
- Udvendig fælgbredde: 35mm for, 30.7mm bag
- Eger: 18 front, 24 rear
- Nav: Roval AeroFlange Disc
- Vægt: 1,400g (649g for, 751g bag)
- Maks. ryttervægt: 109kg
- Pris: kr. 16.995,-
Der skal benyttes dæk og slange til begge hjulsæt, da den øgede godstykkelse i fælgen ville have øget vægten hvis de skulle være tubeless. Lidt underligt at da de konkurrerende hjul fra Zipp og DT Swiss kan fremvise de samme vægtklasser men i tubeless. Roval siger dette er på bekostning af styrken.
Link