CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Europa-Parlamentet opfordrer til at fordoble cykling i Europa inden 2030 Europa-Parlamentet opfordrer til at fordoble cykling i Europa inden 2030
Europa-Kommissionen har vedtaget en ny cykelstrategi på cykelområdet der er blevet  godkendt af udvalget for transport og turisme. Europa-Parlamentet opfordrer til at fordoble cykling i Europa inden 2030

Europa-Kommissionen har vedtaget en ny cykelstrategi på cykelområdet der er blevet  godkendt af udvalget for transport og turisme. Europa-Parlamentets beslutning om udvikling af en EU-cykelstrategi pålægger Europa-Kommissionen at fordoble antallet af cyklede kilometer i Europa inden 2030. Opfordringen markerer en anerkendelse af cykling som en fuldt udbygget transportform og et vigtigt industrielt aktiv for at opfylde langsigtet mål for klima og grøn omstilling.

Store nyheder fra Europa-Kommissionen på cykelområdet

Europa-Parlamentets beslutning, der blev vedtaget den 16. februar 2023, næsten enstemmigt i Strasbourg, opstiller en handlingsplan på 17 punkter for at udvikle mere cykelinfrastruktur, og dreved skabe grobund i Europa for produktion af cykler, komponenter og batterier og skabe to millioner nye jobs i et “cykeløkosystem”, der dækker fremstilling, turisme, detailhandel, sundhed og sport, der allerede i dag beskæftiger en million mennesker i Europa.

Med udgangspunkt i tidligere anerkendelser og beslutninger er følgende vedtaget:

Situation:
A: Transport forurener. Cykelbrug er afgørende for at nå klimamål
B: Cykling skaber sunde mennesker, økonomier og bymiljøer
C: Cykling er overkommelig, og tilgængelig for de fleste borgere og fremmer en bæredygtig økonomi
D: Mere sikker cykelinfrastruktur er nødvendig: cykling er godt for korte afstande
E: Cykling giver 1 mio. job gennem ~1k virksomheder. IT kan fordobles inden 2030 med muligheder for eBike
F: Mangel på sikker parkering, tyveriafskrækkelse og cykelstier, er en hindring for flere cyklister.

Forslag:

  1. Begynder at behandle cykling som en seriøs transportform, bør Kommissionen udvikle en europæisk strategi for at fordoble cykling inden 2030. Begynd at indsamle harmoniserede data om brug og produktion.
  2. Cykelbrug er vokset siden Covid og Ukraines krigspres. Infrastruktur, der er bygget for nylig, bør overvejes med henblik på varighed og vedligeholdelse plus integreret i byplanlægningsmetoder såvel som fysisk infrastruktur. Acknowledge-cykler tilbyder bedre by-forstadsforbindelser.
  3. Skub og udvikle intermodalitet som tog/cykelintegration ved handlinger som at tillade cykler på tog og bygge sikre parkeringsfaciliteter
  4. Gør cykel-/cykelbaner til en del af ethvert TEN-T-infrastrukturprojekt, tilføj cykelstier på jernbaner og vandveje.
  5. Byg adskilte cykelstier og skub tilgængelige cykeldelingsordninger. Overvej, at cykling er afgørende for transport til sidste kilometer.
  6. Skabe og følge sikkerhedsprotokoller for bydesign for cykelinfrastruktur; sikkerhedsstandarder, kvalitetskrav inkluderet i henhold til RISM-direktivet 2019/1936, der sikrer, at intelligent transportteknologi genkender cyklister.
  7. Anerkender cykel- og deleindustrien som nøglepartnere og en kernedel af mobilitetsøkosystemet. Omfavn projekter for mobilitet, sport, turisme, sundhed.
  8. Understøtter “made in EU”-cykler, opskalere omstilling, skabe job, uddanne folk.
  9. Sikre, at cykelmobilitet integrerer tilgængelighed for handicappede og dårligt stillede. Tilbyd økonomisk støtte til cykler for at modvirke transportfattigdom.
  10. Uddanne offentligheden om sikker brug og fordele ved eBikes, skab retningslinjer for det. Øge ældres og kvinders deltagelse.
  11. Bemyndige ovenstående gennem håndhævelse for at tvinge fredelig sameksistens fra nuværende køretøjer.
  12. eBikes vokser og cykler som en steppebrand, sørg for, at din nationale juridiske struktur integrerer pedelec-klassen.
  13. Overveje sikker parkering og opladning i boligkoder
  14. Tilskynd arbejdsgivere til at lancere cykel-til-arbejde-incitamenter og sørge for parkering + sanitære faciliteter
  15. Styrk turismen i landdistrikterne gennem eurovelo-netværket og TEN-T-integration.
  16. Tilskynd til lav moms på cykler, reservedele og service
  17. 2024  udnævnes til “Det europæiske cykelår”
  18. Del dette med EU-Kommissionen og medlemslandene.

redaktionen: Mange flotte ord og formuleringer, men desværre stadig alt for lidt koordineret handling.

Link

CYKELPORTALEN